Väga sitt kaffe

Almapeso

Well-known member
Många utav oss sitter med kvarnar som maler tills man släpper knappen.
Ett sätt att räkna ut hur många gram som ska malas är att införskaffa sig en våg och väga portafiltret innan och efter malning.
Hittade följande länk
http://pryl.feber.se/art/47218/sked_med_inbyggd_vg/

I min mening känns den helt klockren. Nu kan jag direkt skopa upp så många gram bönor jag behöver och mala exakt mängd on demand. Plus att jag blir av med ett moment.

Vad tror ni? Är detta en typ av pryl som kommer finnas i många kaffehem framöver?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Hmm, har inte förstått det där med våg riktigt.
Eftersom jag drar ett antal shots på en dag så tippar jag i lagom varje dag i kvarnen, som jag sen ställer in så att jag får rätt resultat i koppen när jag har fullt porta filter.
Provade lite med en lånad våg tidigare, men tycker att hela hantverkskänslan försvinner med våg.
Men det är bara vad jag tycker......:unsure:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har vägt min filterkorg både med och utan kaffe i. Jag har stoppat ned en termometer i kannan när jag skummat. Förut.

Jag håller med linken att lite av hantverkskänslan försvinner med dessa hjälpmedel... Jag vet på ett ganska precis hur mycket kaffe som ger 14 gram i min dubbelkorg och jag vet ganska precis när jag ska sänka ångröret och när jag ska avsluta skumningen. Det sitter liksom i ryggmärgen, numera... :cool:

Att skaffa en massa hjälpmedel är väl OK om man vill det, men risken är ju bara att de hamnar på någon hylla samlandes damm. Eller, för den delen, på Tradera, Blocket eller liknande...

//Stefan (som kanske inte får det rätt varje gång, men ganska alltid)
 

MaZ

Well-known member
Jag kan däremot se en mening med att väga kaffet och det är att man då vet hur mycket kaffe man faktiskt doserar. Sen att man i min mening absolut inte kan hålla på och väga alltig varje gång är ju en annan sak.
Vet man inte vad man utgår ifrån så är det svårt att byta utrustning eller jämföra olika sorter.

Sen kanske jag är miljöskadad men så ser jag på det.
 

josef

Well-known member
jag håller med maz, för att veta hur mycket det är man doserar. Hur funkar mitt hantverk rent tekniskt? Kan vara kul att veta :)
 

RuneL

Well-known member
Dem som aldrig vejer sit kaffe må være dem som aldrig bytter bønner.
Der er stor forskel på hvor meget den samme volumen kaffe vejer når man har kværnet det.

Det er naturligvis ikke et problem at man doserer pr. volumen istedet for vægt, men hvis man pludseligt har 4g ekstra i filterkurven og stadig vil have 60ml espresso, så er det jo faktisk en stor ristretto og ikke en dobbelt espresso man har lavet :)

På home-barista er der diskussioner omkring definitionerne af lungo/espresso/ristretto, og det er foreslået man kører med en yield-ratio som siger noget om hvor mange g kaffe går til hvor mange g vand.
Kører man 1:2, dvs 1g kaffe til 2g vand er det en ristretto.
En espresso er ca 1:4 dvs 1g kaffe til 4g vand.
 

josef

Well-known member
Dem som aldrig vejer sit kaffe må være dem som aldrig bytter bønner.
Der er stor forskel på hvor meget den samme volumen kaffe vejer når man har kværnet det.

Det er naturligvis ikke et problem at man doserer pr. volumen istedet for vægt, men hvis man pludseligt har 4g ekstra i filterkurven og stadig vil have 60ml espresso, så er det jo faktisk en stor ristretto og ikke en dobbelt espresso man har lavet :)

På home-barista er der diskussioner omkring definitionerne af lungo/espresso/ristretto, og det er foreslået man kører med en yield-ratio som siger noget om hvor mange g kaffe går til hvor mange g vand.
Kører man 1:2, dvs 1g kaffe til 2g vand er det en ristretto.
En espresso er ca 1:4 dvs 1g kaffe til 4g vand.

Låter ju som något kul! Men inte för mig.. Känslan är vad som krävs, och den stannar jag med :) Rätt intressant om man nu skulle vilja ta ett steg mot att känna skillnader mellan kaffen vid exakt samma förhållanden..
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Dem som aldrig vejer sit kaffe må være dem som aldrig bytter bønner.

Eller de som bara klarar sig utan att väga bönorna trots att de byter bönsort stup i kvarten. Det är ju bara att justera hit eller dit beroende på om extraktionen bli bra, kaffet gott, osv.

Det behöver inte vara micrometerprecision på malningsgrad räknat från "nollan", tampningsvikt anpassat med specifika instrument, tiondels gradjusteringar av vattentemperaturen, milliliterprecision av vattenmängden och vägning av varje kaffedos med en våg som visar hundradels gram.

Det går att göra gott kaffe utan allt det där.:coffee:
 

RuneL

Well-known member
Naturligvis går det at gøre godt kaffe uden at måle efter, men hvis man ikke ved hvad man laver bliver det sværere at udvikle sig selv som barista, da man ikke har koll på hvilke parametre betyder hvad.
Jeg har fuld respekt for dem som selv syns de gør godt kaffe, fred være med det, men jeg har ambitioner om at lære om doseringen påvirker kaffen på en anden måde end finheden rent smagsmæssigt, og det finder jeg aldrig ud af uden at vide hvor meget jeg doserer :)
Dette skal naturligvis ikke ses om en kritik af andres metoder, men eftersom vi jo nyder at diskutere maskiner og kaffe hér, syns jeg også det er godt vi taler samme "sprog" når vi siger vi laver en dobbelt. For mig betyder det 16g, men for axel betyder det 23.2g, det gør jo en vis forskel hvis jeg vil forsøge at duplikere hans oplevelser.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag använder min termometer och våg ganska ofta. Mest för press och aeropressen. Det där med att gå på känsla låter så fint och är ju såklart målet. Men enligt mig är känslan något som man tränar upp. En våg kan vara utmärkt för att mer exakt se hur kaffesorter skiljer sig åt, vad skillnaden blir i dosering och så vidare. På så sätt lär man sig och det sätter sig till sist i ryggraden.

Men såklart kommer man långt utan tekniska manicker. Bara att smaka sig fram tills det smakar toppen!

Edit: Precis som RuneL skrev medans jag skrev mitt inlägg... :)
 

wesaft

Well-known member
Det enda jag bryr mig om är slutresultatet i koppen, blir det bättre om jag väger så gör jag det, hade en fantastiskt automatisk maskin kunnat göra allt supergott så hade jag säkert använt en sådan.

Få till en så god kopp som möjligt, använd alla tillgängliga medel för att komma dit.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp