Rangordna kvarnarna!

Buffeln

Well-known member
Jag skall köpa en kvarn i dagarna och behöver lite input. Hjälp mig rangordna följande kvarnar som ligger i samma prisklass:

Minimoka M-203
Isomac Gran Machino
Rancilio Rocky
Quick Mill Apollo

Jag behöver ett statistiskt säkerställt underlag. :)
 

embr

Well-known member
Heh, tack för det KG ... Jag känner mig också träffad av den här tråden, försöker intala mig själv att jag borde få en kvarn snart. Igår svängde jag av nån anledning över och började tycka Rockyn kändes som ett bättre val, och din lista är ju klart lugnande. Och tack till Buffeln för den väldigt vältajmade intressanta tråden också, såklart.
 

theseal

Kaffeterroristen
den är sjukt långsam och väsnas,men maler bra efter moddning.

/tycker säl vars compak K6 viskar ur sig en dubbel på 7sekunder.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har hört många som inte är så nöjda med den. Statiskt kaffe, plastighet, osv (om jag nu inte blandar ihop det med någon annan kvarn? Tror inte det).

Quick Mill Apollo är snygg, och jag har inte hört någon vara missnöjd med den (inte så många nöjda heller för den delen, den är väl inte så vanlig).
 

Ernst

Well-known member
Tack KG. Jag ska precis beställa en Demoka och nu blir jag osäker igen... :) Om man räknar in följande priser, blir ordningen i listan samma då?

Demoka M203 -- €180 (jag har hittat ett skyltex för €149 som jag beställer i eftermiddag)
Isomac Granmachinino -- €225
Quick Mill Apollo -- €236
Rancilio Rocky -- €280
 

theseal

Kaffeterroristen
minimockan är ingen dålig kvarn, har flera kompisar som är nöjda, det måste väl ändå vara resultatet i koppen som är det viktiga.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad gäller statiskt kaffe och klumpar vid malningen så är inte Rockyn någon värsting heller. Jag tog bort min klumpsil eftersom jag ändå kör med WDT. Det skulle jag inte ha gjort. Jisses vad stora klumparna blev! :eek:hmy:

Och, visst sitter det lite malet kaffe på kvarnkarossen strax under utkastet...

Däremot är jag grymt nöjd med den och jag ångrar inte att jag köpte den! Dessutom, med WDT (och klumpsil) blir det väldans bra resultat! :cool:

//Stefan (som just nu drömmer om en Mazzer Mini E modell A: en dag så, en dag)
 

shogun

Well-known member
Har haft min Eureka nu i några månader och testat ett antal olika bönsorter/mixer.
Den är utan tvekan ett mycket bättre val än min fd Rocky. Både tystare, stabilare och helt superb vad gäller rengöring (lätt att rengöra och inget behov av injustering av malgrad efteråt).

Den har inga problem med finmalning eller injustering till rätt malningsgrad vid bönbyte. Det fastnar inte malet kaffe i pipen och klumparna är ganska fluffiga och löser lätt upp sig. Ger en del klumpar beroende på hur nyrostade bönorna är och av vilken sort de är.

Jag bara stryker ut det malda i PF:et med två fingrar (jämnar till det lite) och tampar som vanligt. Resultatet blir topp utan kanalisering eller ojämnt fördelat kaffe i filtret. Kan ju iofs bero på Vetranon också.

Med timerns hjälp får jag alltid en korrekt mängd kaffe i filtret. 1 tryck ger ca 7gram och två i följd ger alltså korrekt mängd i ett dubbelfilter. Smidigt.

Tillbaka till din lista där denna kvarn inte var med. Rockyn är bra men utklassas lätt av denna.
 

Jemo

Well-known member
jag har aldrig upplevt några problem med klumpar med minimokan. dock har den en stor svaghet: spillet. annars är den enligt min mening så bra man kan förvänta sig för det priset. klart man sneglar på en mazzer ibland, men det får vänta något år till.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Eurekan var faktiskt mitt förstahands val när jag skulle köpa kvarn. hade det inte varit för att jag sprungit på Rockyn till ett så bra deal som det var (hade den som tvåa på listan), så hade jag haft en sådan som shogun har nu...

[edit] Tjoohoo! Inlägg nummer 500! Snart är jag i kapp dig KG! Not... [/edit]

//Stefan (som lite, lite, lite ångar att han inte köpte en Eureka istället - fast han hade ju inte råd då, förstås)
 

Buffeln

Well-known member
Ok. Jag formulerar om frågan lite. Lista istället topp tre kvarnar mellan 2000 och 3000 kronor.

Edit: Ojdå, här gäller det att trycka på uppdateringsknappen emellanåt ser jag. Det trillar in tio inlägg medans man sitter och slöskriver på sitt eget... :)
 

Buffeln

Well-known member
Eurekan är ju tyvärr uppe i normalpris igen. Jag har skickat en fråga till den österikiska firman om vad totalpris med frakt blir nu, men jag har inte allt för höga förhoppningar.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Har du kollat denna leverantör? Det var dem jag kollade med när jag kikade på Eurekan. Och, nej, jag menar inte att det är Yirgacheffe som levererar... :)

//Stefan (som fortsätter drömma om Mazzer Mini, men fortsätter använda Rocky)
 

HeMo

Well-known member
1- Rancilio Rocky
2- Quick Mill Apollo
3- Isomac Granmaccino
4- Minimoka M-203

Med 1:a placering som det bästa valet.

Hur många av dessa kvarnar har du testat KG?

Jag skulle säga att Rocky, Apollo och M-203 är ganska likvärdiga i prestanda. Min erfarenhet av Rockyn och Apollon är i o f s begränsad (fåtal gånger), medan jag har använt en M-203:a i drygt två år.

Apollon har ett stort plus jämfört med de båda andra: Den är snygg.
M-203 har ett stort plus jämfört med de båda andra: Den har steglös inställning.

Många klagar på att M-203 saknar skala, något jag tycker är en höna av en fjäder. Jag gjorde en referensmarkering på min och räknade kuggar från denna punkt, vilket fungerade utmärkt. Vill man även mala till t ex press gör man två referensmarkeringar. "Farligheten" med skala på dessa kvarnar är ju att alla exemplar är olika, dvs 1:an på t ex en Rocky ger inte samma malningsgrad som 1:an på ett annat ex av samma kvarn.

Granmaccino har jag inte testat och kan inte uttala mig om.
 

Morra

Member
Skönt!
Det verkar som om jag har hittat en i samma sits som mig.
Jag har letat runt bland kvarnar i någon månad nu. Efter en del funderande hade jag bestämt mig (trodde jag) för compak K3. Tyvärr går det inte att beställa dem direkt från fabrik längre och därför inte heller lika prisvärd.
Nu ligger fokus på Eureka. Stora skivor. Robust byggd och snygg dessutom. Kolla in "shoguns" tråd. Det bästa pris jag hittat för en kvarn i krom med timer är på http://www.corlitocaffe.de/
De tar 295,95€ för maskin och 12€ för frakt (=2900:).
Verkar som en bra deal, eller vad säger ni andra?!
 

Buffeln

Well-known member
Har du kollat denna leverantör? Det var dem jag kollade med när jag kikade på Eurekan. Och, nej, jag menar inte att det är Yirgacheffe som levererar... :)

//Stefan (som fortsätter drömma om Mazzer Mini, men fortsätter använda Rocky)

Är tyvärr inte så bevandrad i det finska språket. :unsure: Jag hänger med så långt som att en direktmalande Eureka kostar 240€. Om det sedan är med/utan timer, frakt e.d har jag inte en aning om. Någon som kan tolka?

Apollon har ett stort plus jämfört med de båda andra: Den är snygg.

Där är jag helt på din sida HeMo! Det är en skönhet, och det är också värt en del. Om inte annat så för att sälja in den hos regeringen. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp