Man ska inte gå över ån efter vatten...

Rille

Well-known member
Eller i detta fall ska man inte åka till stan för att köpa kaffe...

Läste lokaltidningen och hör och häpna... ett kafferosteri ligger ju några km från mig.

Ringde direkt dit (Ostindia) och pratade med dem, åkte förbi efter jobbet och gjorde studiebesök i lokalerna. De hade avslutat produktionen för dagen (kom 5 min innan stängning)

Efter det så blev jag bjuden på en liten shot, sen köpte jag en nyrostad 1kg Ostindia 100% arabica för 93kr och körde hemåt... glad i hågen och med vetskapen att jag inte måste åka långt när det börjar sina...

Att man missat deras bilar här i kommunen... hmm... de har ju ändå funnits i 20 år eller vad det var...
Men det är väl så, är det för nära så missar man det.

:coffee:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ditt lyllo! Speciellt eftersom du bor på den sidan stan också. Vad jag minns så är ju Vallentuna och områdena omkring inte lika lätta att ta sig till och ifrån (city) kommunalt... Bodde själv i Jakobsberg innan jag flyttade till Örebro. Jag hade ju fyra tåg i timmen nästan dygnet runt. Fast det var ju sex år sedan...

Har du hunnit testa kaffet än? Jag är så avundsjuk. Det finns ju inget rosteri härikring.

//Stefan (som även avundas josef för hans besök hos J&N)
 

Daffy Duck

Well-known member
Kul att du har varit dit!
Jag hittade deras sida för några månader sen, men sen föll det i glömska...
Jag är lite nyfiken på det där kaffet, mest för att det ligger i trakterna, men även för att det är kul att testa lite udda kaffen!
Så hur smakade shoten du fick? Vad är det för karaktär på kaffet?
Sen får du gärna lägga upp en liten recension när du har dragit några skott med det!
 

Rille

Well-known member
gott var det

tyckte att skottet jag fick var lite fruktigt i början. nästan lite sött. sen så vart det en mildare smak med nästan ingen lång eftersmak tyckte jag.

Var mera en smak direkt i munnen som avtog rätt snabbt efter man sänkt skottet.

Som latte så är den perfekt som nybörjarkaffe. Extremt mild.

För oss som vill ha en ordentlig kaffesmak så är "cappuchino" bättre, en 5-6:a med drygt 1 dl mjölk lagom, iaf för mig.

Har dragit 4 skott och jag fick ställa om kvarnen rejält.

låt säga att jag vid ny påse mauro vrider ratten på Demokan max 1/2 varv när påsen är nyöppnad, så fick jag vrida flera varv med detta nyrostade ljuva "bruna guldet"

:D
 

Bilagor

  • kaffe2.jpg
    kaffe2.jpg
    190.5 KB · Visningar: 69

Rille

Well-known member
Nu har jag kört lite granna och jag får skruva ner malningen så pass mycket att det kommer rätt mycket korn i glaset :(

Får låta bönorna stå ett tag så de blir lite gamla kanske ;)

Dagens lyxproblem...
 

Roenbaeck

Well-known member
Har du hunnit testa kaffet än? Jag är så avundsjuk. Det finns ju inget rosteri härikring.

//Stefan (som även avundas josef för hans besök hos J&N)

Jag har precis avslutat en påse Ostindia Espresso Ekologisk, som jag inhandlade på Mälarpaviljongen. Måste säga att jag tycker den hade en riktigt angenäm smak. Inte så mycket syra, men det hade jag ändå börjat ledsna lite på. Inte så robust som en neapolitanare heller. Lite snäll, men ändå med karaktär. Funkade bra både som esp och cap.

I deras webshop verkar kaffet kosta under hundralappen för ett kilo. Prisvärt! Slår allt jag testat från dagligvaruhandeln i samma prisklass med hästlängder.

/Lars
 

peterparnes

Well-known member
I webshoppen är priserna utan moms och det verkar som om man måste köpa minst 5kg.

Vet någon som de säljer råkaffe?
 

martink78

Well-known member
Ups! Här har man missat nått, roligt att man faktiskt får besöka Ostindias rosteri också. Måste ta mig tid att göra det någon dag.
Själv bor jag på promenadavstånd till J&N men de verkar inte lika pigga på besök. Även om jag i ärlighetens namn inte precis har tjatat på dem..
 

peterparnes

Well-known member
Det där med besöksovilja tycker jag verkar lite lurigt. I Luleå finns det bara ett rosteri (Roasters.se) och de verkar vara mycket ovilliga att ta emot besök. Jag har frågat men de undviker frågan tyvärr. De rostade tidigare i samma lokal som sitt cafe men flyttade det till hemmet istället pga att de villa ha mer plats i cafet.
 

Pac

Maskindoktorn
Det där med besöksovilja tycker jag verkar lite lurigt.
Hmmm... personligen förstår jag dem till 100%.

Det är matvaror de hanterar i sina lokaler. De måste upprätthålla sanslös renlighet i lokalerna. Vi skall vara tacksamm för att de upprätthåller den renligheten, det är för oss konsumenters bästa. :)

Så, att de är ovilliga att ta emot besök är inte så konstigt som det kan verka.
 

peterparnes

Well-known member
Pac, du har helt.

Dock tycker jag personligen att det är viktigare att hålla koll på espressomaskinen som de sedan tillagar sitt kaffe. Skitigt ångrör ser aldrig skoj ut :(
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp