Nyfrälst med lite tankar!

c8h10n4o2

Active member
Då jag till slut fick tillräckligt med mod att pröva att rosta hemma tänkte jag posta en liten tråd för att kanske peppa någon att ta steget :)

Dom fördelarna jag ser med hemmarostat är väl främst färskheten, för mig som bor i täby är det mer eller mindre omöjligt att få tag i färskt och bra kaffe (i butik i alla fall). Antingen har jag haft otur eller så är kaffebutikerna här ett skämt, man kan mala så fint att malskivorna nästan äter upp varandra och hoppa på tampern och det är ändå ett vattenfall genom filtret... (ok, liiiiten överdrift men i princip...).
Jag menar, Kahls förvarar ju kaffet i öppna kärl...

Tror att det inte bara är jag som har det problemet?

Så efter provrostningen igår som avnjöts i morse kan jag bara konstatera att kaffet blev minst lika bra som det jag köpt här i butik! Äntligen slapp man problem med ljusa strålar som kommer tidigt och dålig crema, aromen och smaken kändes betydligt fylligare än vad jag känt från köpekaffet. (Det är ju dock inte lika bra som haugaard/j&n-kaffe när man lyckats få det färskrostat, inte än i alla fall ;) )

Då bra "köpekaffen" är svåra att få tag i utan att bege sig in till stan eller beställa över nätet så ser jag hemmarostning som en möjlighet att helt enkelt få bättre kaffe på ett enkelt sätt.

Sen är det ju väldigt kul också!

Till saken:
Jag är redan övertygad om att man kan få till rostat kaffe hemma! Trots att jag har MASSOR kvar att lära. (har ju bara prövat mosun malabar och något annat "snälllt" kaffe vilket vad jag hört ska vara relativt lätt att lyckas med)

Men jag är sedan en tid (ca 1 år) tillbaka en glad hembryggare (öl) och har då lärt mig att det faktiskt inte alls är svårt att tävla med komersiella bryggerier vad gäller smak och kvalité, men det kräver kunskap och bra råvaror. (läs: riktig malt, färsk humle, bryggerijäst o.s.v.)

Det som gör att det ofta blir minst lika bra som komersiella motsvarigheter är att man när man pysslar hemma har tid och råd att bara ta det absolut bästa! Det gör inget att jag betalar mer för malten, humlen eller jästen eftersom jag ändå inte ska brygga tusentals kubik med öl, skillnaden blir några enstaka kronor per liter och jag har dessutom tid att lägga ner min själ i att få det perfekt. Det är ju en hobby, den ska ta tid!

Samma skulle jag gissa gäller kafferostning. Man kan plocka bort dåliga bönor, man kan detaljgranska nästan varje enskild böna under rostningen om man så vill och man kan dessutom göra den blandningen som man själv personligen föredrar o.s.v. o.s.v.

Utrustning är väl som vid bryggning, det behövs inte så mycket, men i slutändan har man köpt på sig ett helt bryggeri i alla fall.
Det är helt enkelt kul! Och sen är ju prylbegäret en ganska stark drivkraft...


Men inte minst så är glädjen och tillfredställelsen av att göra något lite mer från grunden väldigt stor! I alla fall för mig :)

Avslutningsvis:
Tack för peppningen man får här på forumet att fortsätta nörda ner sig! (Tackar givetvis alla med inte minst kaffegalningen och lassekongo som hela tiden påpekar att det inte är svårt och ultrakomplicerat, hade man bara läst om bönursprung, exakt bönstorlek, rostningsprofiler, fuktinnehåll m.m. hade man nog aldrig orkat börja, även om jag misstänker att man hamnar där till slut ändå...)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Hej oach välkommen ned i de svartare katakomberna av forumet där vi lite lätt rökskadade och svedda forummedelmmarna bor!

Kul att du vågade steget att rosta, som sagt det är inte svårt även om man kan göra det svårt...

Med lite off topic risk här. Jag ser att jag har en frände i dig vad det gäller brygga eget öl! Jag kör också eget. MEN jag har aldrig lyckats riktigt bra med pilsner då jäsningen verkar vara mitt problem. Enbart en par grader över noll vill sig inte riktigt... (JA, jag kör humle, malt och flytande specialjäst så klart)
Guiness är jag rädd att jag faktiskt knäcker. Likaså blir ale:erna bra med. Hur gör du med pilsnern och lagern för att lyckas?
 

c8h10n4o2

Active member
nämen! Kul att du också är i ölträsket!
Jag kan inte påstå att jag kan så mycket om lagerjäsning, brukar ha svårt att få plats i kylen för sånt (står en del ölfat där i som då måste ut nämligen... ;) ) men om jag inte är helt ute och cyklar så ska det väl inte jäsa bara någon grad över noll?

Dom flesta jästsorter jag kikat på verkar trivas i åtminstone 7+ och uppåt 12 grader för att jäsa. Sen sker lagringen kallt när det väl jäst klart för att ytterligare få ölet att klarna och mogna.
Kanske jäser du helt enkelt för kallt? :)

Sen gäller det ju att man har en rejäl förkultur när man brygger lager, odla upp den ett antal gånger.

Det bästa är väl dock att fråga proffsen som bryggt många många batcher. Men antar att du redan läst på forumen på www.shbf.se och www.humle.se? :)
 

ore

Member
(fortsatt OT) Jag brygger också en hel del. Mest ale men har också kört lager. Det bästa för lager är ju såklart att ha ett kylskåp med en specialtermostat (ca 500 :- ) där man först kan sätta en bra jästemperatur (ca 10 C) och sen stega ner i lagertemperatur (ca 2C) . Eftersom jag inte har tillgång till ett eget kylskåp så har jag utnyttjat utetemperaturen. Jag har byggt en frigolitlåda för jäshinken och jäst utomhus på höst eller vår. Det blev riktigt bra temperatur och om det drog åt fel håll reglerade jag med petflaskor med varmvatten alt. isklabbar. Gör man det på hösten så kan man också lagra ute.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp