Chemex - En

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Chemex - En gammal glasbryggare

Jag hittade nyligen denna "bryggare" på nätet. Någon som har provat? Metoden är väldigt lik vanligt bryggkaffe. Men enligt http://www.ineedcoffee.com/03/chemex/ använder Chemex tjockare filter vilket ger längre bryggtid och vattentemperaturen blir lättare att kontrollera är i en elektrisk bryggare... såklart.

Känns inte som det skulle vara så stor skillnad från att köra med en vanlig filterhållare. Kanske borde man prova med dubbla filter?

http://www.chemexcoffeemaker.com/
 

Bilagor

  • chemex_empty.jpg
    chemex_empty.jpg
    7.3 KB · Visningar: 55

iZappa

Well-known member
Den gir nydelig kaffe. En veldig ren kopp rik på smak. Den gir noen ekstra utfordringer med varmetap, men anbefales på det sterkeste.
 

andersno

Well-known member
Är sugen på att köpa en Chemex nu när de tas in av Johan&Nyström. Någon som har erfernhet av denna vackra skapelse?

/ Anders
 

MTR

Well-known member
Är sugen på att köpa en Chemex nu när de tas in av Johan&Nyström. Någon som har erfernhet av denna vackra skapelse?

/ Anders

Visst är den fin =) Filterna är dock väldigt tjocka och ger en tydlig papperssmak. Det går att minimera genom att skölja med ordentligt med vatten men ska man brygga mindre mängder tycker jag ändå att den finns kvar. Rekommenderar att köpa minst 6-kopparsversionen för bästa resultat.

Ett annat tips är att man kan använda kannan för sig och brygga med ett porslinsfilter istället och skippa de tjocka chemex-filterna.
 

MTR

Well-known member
Hur är det med guldfilter?

Den stora grejen med Chemex-bryggaren är ju dess speciella filter som ger ett otroligt rent kaffe. Min erfarenhet är dock som sagt att papperssmaken kommer fram alltför mycket vid bryggning av små mängder och då använder jag hellre bara själva kannan och använder en annan typ av filter.

Hur tänkte du använda guldfiltret?
 

andersno

Well-known member
Det var ju tråkigt att höra! Hur snygg den än är så så ser jag inte riktigt syftet med Chemexen om man ska använda andra filter... Hur mycket vatten brukar du skölja igenom med? James Hoffman sköljer med 1 liter i sin instruktionsvideo! Jag tänkte att det skulle räcka för att få bort bismaker.

/ Anders
 

MTR

Well-known member
Det var ju tråkigt att höra! Hur snygg den än är så så ser jag inte riktigt syftet med Chemexen om man ska använda andra filter... Hur mycket vatten brukar du skölja igenom med? James Hoffman sköljer med 1 liter i sin instruktionsvideo! Jag tänkte att det skulle räcka för att få bort bismaker.

/ Anders

Jag använder också 1l. Minst.

En teori kan vara... I 3-kopparsmodellen som jag har blir filtret väldigt smalt och kaffet kommer i kontakt med en stor del av filtret. 6-kopparsmodellen har en vidare öppning och borde ge mindre pappersyta och därmed mindre papperssmak.
 
Jag provade Chemex nu i helgen och är imponerad. Papperstonen tycker jag försvann med en initial sköljning av filtret. Imponerande med renheten i bryggningen.

Hur som helst satte jag ihop ett paket i Gustos webshop: Chemex, kvarn, filter och en påse Haugaard Daterra Peaberry. Som vanligt gör vi gärna något extra för er på Riktigt kaffe så bestäler ni paketet skriv dit Riktigt Kaffe i noteringsfältet (eller lägg ett mail till mig: mg@gustokaffe.se) så fixar jag med en påse Haugaard Daterra Natural också.

Se mer info här: http://shop.gustokaffe.se/products/Chemexpaket-(bryggare,-kvarn,-filter-och-kaffe).html
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Sådär ja! Två år efter att jag startade tråden har jag äntligen köpt mig en Chemex. Än så länge har tyvärr inte kaffet smakat så fantastiskt. Har bara gjort ca 10 bryggningar men upplever att den överextraherar i botten. Hur brygger ni med Chemexen på Gusto?
 
Vi har inte börjat brygga med den på Gusto än. Jag har provat i helgen och tycker att det är en intressant bryggning. Hittils har jag fått en viss bitterhet i kaffet som jag inte vill ha med men de som jag låtit smaka på bryggningarna på är imponerade av hur "rent" det smakar.

Jag ska experimentera vidare. Jag gillar designen, "ritualen" och naturligtvis funktionen. Men än så länge får jag roligare kaffe i porslinsfilterna vi har på Gusto eller Aeropressen. Är det någon som har erfarenhet av Hario V60 och de filterna?

Anledningen till att jag är så intresserad av "portionsbryggning" är att jag tittar på lite lösningar för några restauranger som kanske kommer att satsa på riktigt bra kaffe.
 

andersno

Well-known member
Nu har jag köpt en 6-koppars på te och kaffehuset i Malmö för 495kr (!).
Första bryggningen på 500 ml, 30 gr blev faktiskt riktigt bra. Ren kopp, dock med en liten uns av bitterhet. Många menar ju att den överextraherar i botten, dock borde det gälla alla pour-over metoder. Vad gäller pappersbismak vet jag inte än. Jag sköljde med ca 1 l och tror att det räcker fint men ska prova att skölja lite till efter och smaka vattnet.

Jag tycker min chemex är väldigt snygg, kul och kan göra bra kaffe. Ett fint tillskott i samlingen!
 

FabianP

Well-known member
Jag förstår faktiskt inte heller skillnaden mellan Chemex och andra pour-over. Om den skulle överextrahera botten, varför skulle andra metoder inte göra detsamma? Det är trots allt ingen större skillnad i konstruktion, i mina ögon. Jag blir gärna upplyst! :)

Undrar också över om Chemexens släta sidor gör någon skillnad jämfört med t.ex. Hario V60s räfflor?

Jag skaffade också en igår, ser fram emot att få mer erfarenhet av den. Dock skulle jag nog behöva sälja av Don Pedron, skåpet är inte bara fullt längre...

/Fabian
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Eftersom chemexfiltret sitter tätt emot glasytan kan inget vatten passera på kanterna. Tanken med V60 och andra räfflade trattar är ju att låta vatten passera igenom kaffe och filtret på sidorna. Chemexfiltret är också tjockare än andra vilket gör att vattenflödet blir långsammare.

Det krävs alltså lite olika bryggtekniker för att få fram bästa resultatet. Frågan är bara vilken teknik som passar bäst till vilken bryggmetod... :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp