Besök på Johan&Nyström

josef

Well-known member
(bli inte rädd bara för att det är mycket text ;))

Idag kilade jag och min chef till j&n för att prova lite kaffe, till espresso och brygg. Vi ska sälja bra grejer, inget medelmåttigt inte. Hann väl inte prova riktigt HELA sortimentet, men efter lite koppning, bryggning och espressoshots bestämde vi oss för att ta hem Karavan till bryggarn (jag hade hellre sett esperanza, men fick kompromissa) och FTO till espresso. Testade också deras panama som cappu, helt fantastisk! Hade gärna sett en gästkvarn med lite olika singlar i (veckans eller nåt) på caféet, men det får vänta, först ska vi köpa en ny kvarn och ersätta den gamla helt enkelt.

Efter besöket där Johan Kuylenstierna tog emot oss ångrade jag att jag inte tog med sovsäck. Där skulle man kunna stanna länge! Massa kaffe, massa nördar. Underbart! Vi blev runtvisade och tittade lite på rostarna från 40-talet (om jag inte minns fel) varav den ena (den mindre) rosten används av Haugaard. Där luktade sött och ljuvligt, tyvärr packade de i närheten smaksatt kaffe med vanilj, så vaniljlukten förstörde lite då och då. Johan visade avsky till smaksatt kaffe med en tydlig min.

Vidare gick vi tillbaka till kontoret och alla maskiner, kvarnar, bryggare, koppningsutrustning etc.. Johan Ekfeldt (om jag minns rätt) förberedde koppning av ett gäng prover som några gårdar hade skickat. Johan K förberedde lite koppning av panama, esperanza och gatsinga till oss. Richard Lindh sprang runt och fotade. Vi koppade detta. Måste säga att Esperanzan kändes väldigt fin, elegant, rund, lagom syrlig med balanserade citrustoner... Bryggde sedan kondis, karavan, och jungle i eva solo, koppade detta. Lite kraftigare, rökigare, brändare smaker, men tror att folk som gärna dricker brygg (den lite äldre generationen är de jag främst syftar på) hellre väljer en sådan. Plus att de är billigare. Tyvärr. Sedan klämdes la bomba, fto och nån till som jag inte minns som espresso, och tyvärr hann vi inte så mycket mer, men kommer nog på återbesök snart igen. Ekfeldt kom springandes med en cappu på panama och ville att jag skulle smaka ett så syrligt med mjölk. Och det var ljuvligt minst sagt!

Härligt att omges med alla nördarna, man kan liksom slappna av. Vi hittade även annat intressant från dem som kan komma att köpas in inom snar framtid!

Skulle varmt rekommendera att av någon anledning försöka besöka rosteriet, antingen i studiesyfte, eller inköpssyfte eller någon annan trevlig anleding. Egentligen ville jag bara tala om för er att jag haft en väldigt bra dag! :D

Ps. Johan E skulle lika gärna kunna vara Anders Holzner. Jag är sämst på att minnas ansikten, och namn. ds.
 

confuzed

Well-known member
Lät ju inte alls trevligt, eller gott, eller givande :angry: och jag är inte alls avundsjuk :unsure:

Var ligger det där stället där du jobbar och är det värt att gå dit?
 

josef

Well-known member
hehe :D

götgatan 87! det är nog inte värt ett besök när jag inte jobbar där (tyvärr), då det bara är jag som kan det där (sen kan man ju alltid definiera ordet "kan" lite som man vill och så..). Men ska utbilda ett par stycken som har intresse för detta, så om ett tag är det alltid bra kvalitet. :D Nu ska jag till jönköping ett par veckor och kommer åter 8 maj, och är här till ca 20e. Någon stans i början av maj får vi nog nya kaffet :) Sen om jag gör gott eller inte vill jag inte säga, det får du ju bedöma själv! :D

Ser fram emot ett besök :)
 
Topp