Man kanske skulle säga ett par ord

josef

Well-known member
har varit med här ett tag nu, men har aldrig skrivit vem jag är :) Några av er vet säkert redan lite om mig.

Är uppväxt i Haninge och Södermalm i Stockholm. 21 år fyllda blir jag i höst i år, men ska skriva mer om hur jag kom in på kaffebanan i livet.

I högstadiet så var jag fast besluten att lära mig dricka kaffe. Det luktade gott, hade till och med ett bryggfilter fullt med kaffe i mitt rum ett tag för att det ska lukta kaffe i rummet, men jag tyckte inte att det smakade gott. Jag tränade mig på bibliotekets automatkaffe (den riktigt hårda skolan alltså. Lära mig dricka kaffe på viderkaffe). Till slut kunde jag få i mig en halv kopp. Och en hel. Och så började jag tacka ja till kaffe när det serverades. :)

En dag drack jag plötsligt gott bryggkaffe hos en vän av värmländskt ursprung, och detta blev starten på en ökad konsumtion! En dag, för cirka 3 år sen nu, skaffade min far och mor en helautomatisk maskin från Jura. Började dricka cappuccino. Efter inte så långt tag insåg jag att det går att göra bättre än vad denna maskin kunde prestera. Tog åt mig tips från nätet, ändrade malningsgraden i den inbyggda kvarnen för att uppnå längre extrahering etc.. Men det gick aldrig riktigt, så jag plockade fram föräldrarnas tidigare maskin, en kombinerad bryggare/halvutomatisk espresso från krups. Och nu började saker bli bättre! Medlemskap och läsning på denna site hjälpte stort! Började bli mer kräsen på caféer, smakade bättre grejer, gjorde bättre grejer hemma, allt gick uppåt. Flyttade till Jönköping för att plugga ljusdesign, och tog med mig maskinen.

Nu har jag sedan februari jobbat på Café G12 på Götgatan 87 i sthlm, hela tiden då jag kunnat åka hit från Jönköping. Detta har gett mig otroligt mycket och man lär sig så mycket hela tiden! Fruktansvärt kul att leta smaker i kaffet, och för varje shot som jag klämmer från maskinen tillsätter jag en stor bit av mitt hjärta :lol:... (Det lät patetiskt, men så känns det ungefär. Kaffe utan kärlek är inte gott:nowink:)

Barista blir nog mitt framtida yrke, och en del ljussättning blir det nog vid sidan om.

Mycket text, mer finns att säga, men jag nöjer mig såhär.

Ska tipsa om min blogg också ;)
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen (till slut ;) )
Kan inte låta bli att tala om att jag ständigt tänker på "Trollet Plupp" när jag ser josefs avatar.
plupp.gif

...lite likt är det va? :)
 

josef

Well-known member
HAHA du är inte ensam om att ha pratat om plupp när det gäller mig! I vardagen har jag dock svarta glasögon och lite halvstekigt backslick med tofs. Eller bara mössa. Så plupp är jag bara på bild tack och lov!
 

Forumstatistik

Trådar
14,680
Inlägg
155,801
Medlemmar
19,372
Senaste medlemmen
desoc
Topp