Krups kvarn till MOKA

jaktlycka

Active member
Hej,

Har använt knivkvarn ett tag till min Mokabryggare men börjar bli less. Ibland jättegott, ibland bara skit. Omöjligt svårt att mala bra med den.

Budgeten är dock begränsad just nu men sprang på denna i Electroluxbutiken på Norra Stationsgatan för 390 sek


Krups billighetskvarn

Någon som provat? Man får vad man betalar för, visst, men som budgetval till Moka?
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag har bara kört igenom en näve kaffe för att se om den fungerade som den skulle innan den gavs bort i present tillsammans med en presskanna. Och den gjorde den.
Till presskanna verkar den fungera bra, men hur det är med moka vet jag inte, men antagligen borde det fungera skapligt. För det priset har jag svårt att se att man kan få något bättre. Men vad du än gör, KÖP INTE EN CUISIN ART! http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5167
 

Wannabe

Well-known member
Den ger troligen bättre resultat än knivkvarnen. Jag startade min kafferesa med en kvarn i samma prisklass och med samma löften. En bra grundregel är att man får vad man betalar för. Den jag köpte klarade inte att mala tillräckligt fint för espresso och knappt för moka. Med tiden blev resultatet väldigt ojämnt. Till det priset kan du inte förvänta dig stordåd, men samtidigt finns nog inget bättre till det priset. Troligen bättre än knivkvarn och färdigmalet kaffe, åtminstone ett tag.

Om det är din budgetgräns just nu- köp den! Sen kan du spara till en bättre kvarn. Mitt råd då är att skippa 1000 kronorskvarnarna och gå direkt till nästa steg runt 2500-3000 kr.
 

jaktlycka

Active member
Har testat kvarnen i fråga under en period nu.

Den är relativt tyst, det är bra. Blir inte särskilt statisk vilket ju också är bra. Ganska snygg och känns relativt gedigen.

Den maler inte tillräckligt fint för MOKA, inte en chans. Den funkar bra att bala till brygg och press dock. Maler hyfsat ok men det blir ganska mycket damm av den vilket kan ställa till det i presskannan då dammet sätter igen filtret.

Så sammantaget då?

Jag köpte för att kunna mala till press och moka. Moka klarar den inte alls och press knappt godkänt. Ska man ha en riktigt billig kvarn till brygg och press, visst då kan det vara ett alternativ.
 

kaffein

New member
Jag har också en sådan, men den är avställd sedan nåt år, tyckte den malde för grovt. Knappt så att det dög till bryggkaffe. Funderade ett tag på om man kunde påverka malningssystemet på något sätt, och få den att mala finare, men det verkade inte gå.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp