Nu händer det grejer - Café G12

josef

Well-known member
Nu händer det grejer - Café G12 - Kvarnhjälp!

På tisdag ska jag, tillsammans med min humorberikade och kaffeälskande chef, till Johan & Nyström för att smaka lite kaffe, och thé. Både för espresso och brygg, och förhoppningsvis så börjar vi köpa kaffe från dem. Och när det gäller brygg så ska vi köpa en till kvarn för det kaffet också. Nu är min fråga, vilken kvarn bör vi investera i? Pris bör vägas in i valet. Till espresso har vi nu en Macap stegad kvarn med doseringshus, vet inte exakt vilken det är, men jag gillar den inte. Dels för att den är stegad, dels för att den har en tendens att spotta ut klumpar vid de finare malningsgraderna.

Vi har köpt den av monteriva, och servicekillen där påstår att klumpar inte påverkar något, kunden känner inte skillnad i smak. Va? Klumpar kan lätt påverka hur det rinner och det kan bli kanalisering etc lättare (även med hård tampning, ett fåtal gånger har dessa klumpar orsakat kaos och jag har fått göra ny till kund), förklarade jag för honom. Svaret blev igen att kunderna inte känner skillnad i smak. Han sa att det kan även bero på bönorna som jag använder. Det betvivlar jag, men det kan kanske någon här på forumet bekräfta?

Då är min tanke såhär: Ska vi köpa ny kvarn till espressokaffet istället, och använda denna till brygg? Är det väldigt omständigt att ha en kvarn med doseringshus till bryggkaffet? Finns det kvarnar speciellt utformade för bryggare? Bör vi kanske helt enkelt sälja denna 2 månader gamla kvarn och köpa två helt nya?

Alla tips mottages tacksamt!:D
 

josef

Well-known member
Anyone? Skulle verkligen önska hjälp med detta. Btw, jag har starka funderingar på om det verkligen är värt att satsa på brygg när så många kunder som köper brygg verkar säga att det vidrigaste är gott..
 

Buffeln

Well-known member
Jag har vad jag vet inte sett någon vara missnöjd med en macapkvarn på forumet, men jag har inte heller hört att någon med doserare på sin kvarn har klumpproblem. Doseringsrörelsen verkar vanligtvis slå sönder ev klumpar. Låter skumt. :huh:
Att klumpar är ett problem är nog däremot de flesta överens om här. Det finns åtskilliga trådar om hur man hanterar klumpar med silar, potatisstickor, etc.
 

josef

Well-known member
Ja kvarnen funkar ofta bra, men ibland så får den för sig att klumpa bra, och det kan bli hårda, stora klumpar. När näsan sprutar ut kaffe som den ska är det inga problem, men ibland ramlar det klumprik massa ner bara. Snabba rörelser med doseraren som ej används som doserare, utan bara snabb vidarematning från näsan, brukar ofta lösa problemet, men inte alltid som sagt.

Och att leverantören tillika servicepersonal säger att det inte är någon fara eller något fel, stör mig så jag blir galen...!

Kanske man då för en enhetlig estetik bör satsa på en till macap? Steglös då.
 

josef

Well-known member
ja det stämmer ju, men har försökt med det. Utan bra resultat. Kanske skulle experimentera lite mer med det.

Kan iofs tillägga att de fick komma och serva kvarnen för några veckor sen då den stoppades igen helt. Exakt vad som hände vet jag inte, jag var i jkpg då, men den korkades igen iaf.
 
Ja kvarnen funkar ofta bra, men ibland så får den för sig att klumpa bra, och det kan bli hårda, stora klumpar. När näsan sprutar ut kaffe som den ska är det inga problem, men ibland ramlar det klumprik massa ner bara. Snabba rörelser med doseraren som ej används som doserare, utan bara snabb vidarematning från näsan, brukar ofta lösa problemet, men inte alltid som sagt.

Och att leverantören tillika servicepersonal säger att det inte är någon fara eller något fel, stör mig så jag blir galen...!

Kanske man då för en enhetlig estetik bör satsa på en till macap? Steglös då.

Kontakta Haugaard som säljer Compak WBC kvarnen. testade den hos Remheden som stod i arlas monter på gastronord. Kvarnen hos honom va specialbyggd men det ska tydligen komma en grind on demand version WBC till sommaren. Något i hästväg enligt Haugaard.
 

josef

Well-known member
jasså? låter trevligt. pratade lite om de kvarnarna där med levak, och han gillade dem väldigt mycket med. Får kolla upp priser lite. Annars har jag en beg faema på g, någon som vet något om faemas kvarnkvalitet?

För övrigt var gastro en höjdarmässa!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp