Fritidshus...

Heffa

Well-known member
Jag har kommit fram till att jag måste ha ett fritidshus, så de senaste veckorna har jag tillbringat i stort sett varje ledig stund med att flänga runt i koloniområden runt Göteborg, varit på visningar av allt från fallfärdiga ruckel till lyxhus (enligt min standard) och försökt läsa på hur det går till att köpa hus.

...det är f-n en hel VETENSKAP att skaffa sig ett hus, och att köpa fritidshus verkar om möjligt ännu krångligare!
Jag drömmer bara om ruttande fasader, läckande rör i kök, ammorteringar, lån, lagfarter, pantbrev och tusen andra grejjer.

Någon här som har erfarenhet av att köpa fritidshus? Vad skall jag tänka på?
tillkommer det några extra dolda kostander som jag inte vet om än?
Det som började med tanken att det skulle kosta max 200k verkar ha sprungit iväg till över det dubbla nu :mad:

Jag vill ha en egen stuga med stor veranda att grilla (och dricka kaffe) på, och en gräsmatta där hundarna kan busa runt i solen på sommaren!

Hur som helst, i morgon förmiddag skall jag titta på en såååååå fin stuga som känns helrätt... håll tummarna för att den verkligen är så bra som jag tror, och framför allt att ingen annan vill ha den och bjuder över oss :D
 

jodah

Well-known member
Som det gamla ordspråket säger när det gäller att bygga en båt.

Ta den uppskattade kostnaden x 2 och tiden som du tror det ska ta x 3 så hamnar du nära sanningen.
 

Heffa

Well-known member
För att följa upp första inlägget, denna lilla idyll blir det :)
På Lördag är den vår!
 

Bilagor

  • Bild(4).jpg
    Bild(4).jpg
    79.4 KB · Visningar: 50

jodah

Well-known member
Då får väl man säga grattis då!:)

Fritiden är räddad, nu får du spika hur mycket du vill.:lol:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Grattis!

Nu kan du fundera på vilken espressomaskin som ska inhandlas till fritidshuset... ;) Och kvarn, och knockbox, och tamper, och koppar, skedar, avkalkningsmedel, kafferostningsmaskin, hyllor till råkaffelagret, logistiklösningar till att få in kaffet i huset, vilka bönor som passar till ett fritidshus, hur huset ska byggas om för att passa espressohörnan, om bänken står plant så espresson fördelas rätt till kopparna, ligger solen på kaffeburken, ligger kaffet i burken, är jag tokig, osv.

:coffee:
 

Heffa

Well-known member
Stugan ligger i Gunnesby, lite utanför Säve på Hisingen.

På lördag går flyttlasset inför sommaren, och självklart kommer min Pavoni och Mazzer få följa med - kan ju inte klara mig utan vettigt kaffe ända till hösten :)
 

theseal

Kaffeterroristen
därserman.. inte långt från mig i hisings-backa eller från selmanderm i torslanda mao.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp