Rengöring av plast & aluminium?

Ignatius Riley

Well-known member
Jag har nyss besökt Bussgods och lastat ned bilen med prylarna från Boden... förvånansvärt tunga paket. Och stora.:D

1. Kvarn: Faema MPN
2. Epressobryggare: Faema Compact-A

Som väntat behövs en ordentlig rengöring och jag tänkte börja med kvarnens synliga delar, så era bästa husmorstips & -tricks för skonsam men effektiv rengöring av aluminium samt färgad och transparent plast mottages tacksamt!

Vilka kemikalier, metoder och redskap rekomenderar ni?

Rengöringstips för bryggaren är naturligtvis också ytterst välkommet (jag antar att det är stål, koppar, mässing, brons etc.)


Troligen kommer jag att plocka isär allting inom kort, men först vill jag provköra.
 

GuruX

Well-known member
Microfiberduk är en riktig höjdare på många grejer. Den fixar definitivt aluminiumet tillsammans med bara vatten. Plasten vet jag inte riktigt däremot.
 

Cillalåda

Well-known member
Plasten ska man nog vara försiktig med eftersom att det är mjukt, som GuruX skrev så kan du nog ta microfiberduk. Kemikalier o rengöringsmedel kan va lite knivigt = lämna smak, repor o konstiga fläckar. Lycka till!!
 

Bat

Active member
Du ska inte använda lösningsmedel!!!
Plastdelarna på kvarnen o bryggaren kan du använda gelcoatpolish, den polerar ytan och lämnar ett UV-skyddande skickt. ytan blir blank och vaxad = lätt att rengöra. Akta dock FAEMA-loggan, den är lätt att polera bort om man gnuggar för hårt.
Fråga på Watski eller See See båttillbehörsaffärer, berätta vad du ska göra så får du hjälp. det är ett polervax för gelcoatytor du ska ha.

Använde den på min FAEMA, är superblank!
 

jonhar

Well-known member
Du får hålla oss uppdaterade hur det går med Faemorna :) Jag kan definitivt rekomendera microfiberduk, alla blanka metallytor blir skinande rena
 

Ignatius Riley

Well-known member
Du får hålla oss uppdaterade hur det går med Faemorna :)

Jag har främst koncentrerat mig på kvarnen, allt utom motordelen är nu demonterat.
Kvarnen var helt otroligt skitig och malningsinställningen gick inte att rubba, men till slut lossnade det.
Skivorna måste nog bytas.
En spricka i en plastdetalj upptäcktes, jag ska kolla med Primulator om den kan lagas eller måste bytas.
Körde en del metalldetaljer (men inget aluminium) och några plastdetaljer i diskmaskinen med gott resultat.

Portafiltren har fått bada i varmvatten med maskindiskmedel, men det behövs nog betydligt starkare doningar för att få loss alla beläggningar. Det är nog ganska länge sedan någon gjorde mer än att torka ur filterkorgarna... mer glädjande är dock att inget verkar saknas på kaffemaskinen förutom två rattar.

Jag har tagit bilder för att lättare kunna plocka ihop sakerna igen. Så småningom kanske jag postar bilderna här.


PS
Jag vill gärna ha fler tips, särskilt hur man enkelt får bort gammalt intorkat kaffe från gängor. Och hur f-n man får ren portafiltren.
 

josef

Well-known member
Appropå blänk och yttre utseende vill jag rekommendera ShineAll från mrcap. Gå till närmaste cap och fråga om du får köpa lite. Jag har jobbat på ett mr cap och jag kan gott rekommendera det medlet, på nästan allt. Är tveksam om man kan använda det invändigt och delar som kommer i kontakt med det du ska dricka, men utvändigt är det super! Allt blänker stort. Ta lite på en fiberduk, och putsa lätt så synligt medel försvinner. Blankt, rent och fint... Och skyddande yta. Vet ej om det är uv-skydd dock.
 

josef

Well-known member
Pf: lägg dem i en hink med lite avkalkningsmedel och hett vatten någon timme. Ta upp och skölj. Rent.
 

MartinForsberg

Well-known member
Jag brukar använda Vinäger eller Citronsyra till allt som skall avkalkas - naturligt och utan kemikalier, men det fräter en del på mässing och koppar (som det skall göra iofs)!

Annars är det Yes handdiskmedel i ljummet (till varmt) vatten för resten - det lämnar ingen smak eller annat om det bara sköljs bort med ljummet vatten.

Tänk på att maskindiskmedel är svårt att få bort så det kan ge frätskador senare om det ligger kvar i skrymslen på detaljerna, har du tex. gjort ren en ståldetalj med maskindiskmedel och den senare kommer i kontakt med mässing eller koppardetaljer så kan de uppstå frätskador på de delarna!

Det finns en hel del artiklar på nätets olika forum om just renovering och rengöring av gamla maskiner (men jag hinner inte leta upp dem nu på jobbet) så sök flitigt!
 

shogun

Well-known member
Tänk på att maskindiskmedel är svårt att få bort så det kan ge frätskador senare om det ligger kvar i skrymslen på detaljerna, har du tex. gjort ren en ståldetalj med maskindiskmedel och den senare kommer i kontakt med mässing eller koppardetaljer så kan de uppstå frätskador på de delarna!


Jösses...det där vill man inte få ned genom svalget...speciellt inte de som säger att de har Stålmage :nowink:
 

MartinForsberg

Well-known member
Undrar om de gjort någon undersökning av hur maskindiskmedel "egentligen" påverkar oss människor - man får väl hoppas att det blir ordentligt bortsköljt innan man använder sina bestick och tallrikar!

Hittade en del rengöringsartiklar på coffeesnobs.com.au i deras forum.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp