Kaffeglad svensk i DK

Koffein

Member
Hej!
Förstår det som att det är lite av kotym att man slänger in en mindre presentation av vad man är för en...

Jag heter Linnéa och kommer från Skövde från början (eller mer bestämt Värsås - en äkta lanthåla) men har bott längre tid i Göteborg och nu, sedan tre år, i Danmark.

Jag hör inte till dem här inne som jobbar i ett café eller driver något eget - jag är bara väldigt förtjust i kaffe! :coffee: Inkörsporten var Caro, som farsan tog med hem från Tyskland varje sommar. Vi kallade det barnkaffe, eftersom det var lite mildare i smaken och inte ens var gjort på kaffe - det var rostat korn. :blush:

I starten med mycket mjölk och socker, men sedan har det bara gått mot svartare och starkare varianter. :cool:

Snubblade över detta forum efter ett besök på Kräm café i Helsingborg för två veckor sedan. Skriver uppsats för min handledare vid Hbg lasarett, så åker över med jämna mellanrum. Råkade denna lördag hamna på detta fik (som varmt kan rekommenderas i övrigt) och ohövlig som jag är, kunde jag inte låta bli att invitera mig själv med i diskussionen som killarna på fiket var igång med. När jag så fick reda på att det finns ett forum för folk som gillar kaffe, var jag bara tvungen att upprätta profil! :)

Så jag ser fram emot "hyggelig læsning" här på forumet framöver!

Trevlig helg!

//Linnéa
 

Daffy Duck

Well-known member
Välkommen till Riktigt Kaffe!

Caro, det måste vara ungefär som det kaffesurrogat som fanns här under bl.a. andra världskriget. Hur smakar det? Påminner det ens om kaffe?
 

shogun

Well-known member
Hjärtligt välkommen. Här är rena paradiset för kaffenördar. Gillar ditt nick...är mycket förvånad över att ett så fyndigt namn inte redan var taget...koffein...najs! :)
 

Koffein

Member
Välkommen till Riktigt Kaffe!

Caro, det måste vara ungefär som det kaffesurrogat som fanns här under bl.a. andra världskriget. Hur smakar det? Påminner det ens om kaffe?

Hej!
Jo, Caro ska visst vara väldigt likt det kaffesurrogat man hade under kriget. Det smakar ungefär som kalaspuffar :lol: Har liksom en lite mer kolaaktig smak än kaffe. Dricker man det svart kan man klart smaka skillnaden, men med mjölk i, är det inte SÅ långt ifrån ändå - ungefär som nescafé.
 

Koffein

Member
Hjärtligt välkommen. Här är rena paradiset för kaffenördar. Gillar ditt nick...är mycket förvånad över att ett så fyndigt namn inte redan var taget...koffein...najs! :)

Tackar! :)
Blev också förvånad. Tänkte att det var ett självklart namn, men att det säkert skulle vara taget redan. Men, nej, det var helt fritt!

Ja, jag kan förstå att det är en guldgruva för oss kaffe-folk. Saknar det där självklara fikandet man har i Sverige - det finns inte helt like utbrett här i Danmark, men är på väg upp.
 

shogun

Well-known member
Tackar! :)
Blev också förvånad. Tänkte att det var ett självklart namn, men att det säkert skulle vara taget redan. Men, nej, det var helt fritt!

Ja, jag kan förstå att det är en guldgruva för oss kaffe-folk. Saknar det där självklara fikandet man har i Sverige - det finns inte helt like utbrett här i Danmark, men är på väg upp.

Då får du arbeta hårt på att aktivera alla grannar och vänner. Helt klart att du ska kunna få dig en smakfull kopp även utanför bostaden ;)
Härlig känsla att gå i bräschen för espresso...eller hur? :D
 

Koffein

Member
Då får du arbeta hårt på att aktivera alla grannar och vänner. Helt klart att du ska kunna få dig en smakfull kopp även utanför bostaden ;)
Härlig känsla att gå i bräschen för espresso...eller hur? :D

Hehe, jag gör mitt bästa :) Men än så länge möts jag mest av blicken som säger "Ja, ja, vi får väl ta en fika ett litet tag då, så svensken blir glad" :D

Kaffekulturen är så dålig att det kaffe du får i 7E är bland det bästa :huh:
 

RuneL

Well-known member
Hehe, jag gör mitt bästa :) Men än så länge möts jag mest av blicken som säger "Ja, ja, vi får väl ta en fika ett litet tag då, så svensken blir glad" :D

Kaffekulturen är så dålig att det kaffe du får i 7E är bland det bästa :huh:

Du er nødt til at få dig nogen nye venner, der _findes_ faktisk nogen danskere der sætter pris på god kaffe :)
 

Axel

Well-known member
På kräm finns det kaffekultur! Man borde kanske öppna en filial i Kph så vi kan sprida lite kärlek där också!
 

RuneL

Well-known member
Det er nu rigtigt nok - I er bare ikke så mange.
Måske kender du København bedre end mig og kan komme med gode forslag til caféer med godt kaffe? :)

The Coffee Collective er mit all-time-favourite, de er vældigt dygtige på kaffe og der er en super atmosfære derinde.

Du skriver fint dansk by-the-way...
 

jonhar

Well-known member
Jag kan varmt rekomendera Estate (om du inte redan varit där). Trevlig personal men framförallt supergott kaffe :)
 

Koffein

Member
The Coffee Collective er mit all-time-favourite, de er vældigt dygtige på kaffe og der er en super atmosfære derinde.

Du skriver fint dansk by-the-way...

Takker :)
Har efterhånden boet her i tre år nu, så lidt har jeg da lært ;) Men bliver stadig væk ofte drillet på mit arbejde for mine sjove formuleringer :D

Jeg må lige tjekke Coffee Collective ud! Har tidlig fri i morgen, så måske kunne det være oplagt der :coffee:
 

Joakim C

Well-known member
Jag har ännu inte besökt Coffee Collectives nya lokaler, men det känns som ett givet mål. Risteriet på studiestræde ger också ganska bra kaffe. Tyvärr måste jag dock säga att med tanke på antalet värlsmästare och byns storlek så skiner Kbh inte så starkt man hade hoppats på kaffehimlen (kommer från en bropendlare sen 8år).
 

Koffein

Member
Jag har ännu inte besökt Coffee Collectives nya lokaler, men det känns som ett givet mål. Risteriet på studiestræde ger också ganska bra kaffe. Tyvärr måste jag dock säga att med tanke på antalet värlsmästare och byns storlek så skiner Kbh inte så starkt man hade hoppats på kaffehimlen (kommer från en bropendlare sen 8år).

Nej, håller med - men jag tror att kaffetrenden är på väg upp. Känns som det hänt en del på bara de tre år jag bott här.

Har över de senaste tre dagarna sträcksett Twin Peaks - fantastisk serie och en serie som ger kaffet stor plats också. :cool: Blev helsugen på kaffe och munkar! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp