Fotat när jag gjort en shot..Vad tror ni?

moparman

Well-known member
Som ni kanske vet har jag haft en del problem med min kvarn.
Varit inne på service och den ska vara helt OK.

När jag drog shoten så malde jag ett snäpp grövre än där skivorna tar i.
Alltså så fint som det bara går och rätt hårt tampat.
Slog igång timern samtidigt som maskinen

I glaset med mindre vatten är de 6cl..Lite svårt att se men de är strax under kanten.Det med mer vatten är en dl.
Så den här var väl inte helt tokig?
Men de känns ju ändå som att det är fel på kvarnen..
Förr så kvävde ja ju silvian om ja malde för fint..Då provade ja inte ens så här finmalet.
 

Bilagor

  • DSC_0103.JPG
    DSC_0103.JPG
    65.5 KB · Visningar: 134
  • DSC_0106.JPG
    DSC_0106.JPG
    84 KB · Visningar: 106
  • DSC_0107.JPG
    DSC_0107.JPG
    87.1 KB · Visningar: 85
  • DSC_0108.JPG
    DSC_0108.JPG
    84.8 KB · Visningar: 79
  • DSC_0109.JPG
    DSC_0109.JPG
    79.8 KB · Visningar: 83
  • DSC_0110.JPG
    DSC_0110.JPG
    80.7 KB · Visningar: 73
  • DSC_0111.JPG
    DSC_0111.JPG
    77.8 KB · Visningar: 94
  • DSC_0112.JPG
    DSC_0112.JPG
    78 KB · Visningar: 140
  • DSC_0113.JPG
    DSC_0113.JPG
    81.2 KB · Visningar: 148
  • DSC_0116.JPG
    DSC_0116.JPG
    80.9 KB · Visningar: 77
  • DSC_0115.JPG
    DSC_0115.JPG
    75.4 KB · Visningar: 76

kaleii

Well-known member
Den första bilden (på kaffet i portafiltret) ser ju rätt bra ut. Själva slutresultatet är ju dock inte det, så det kan ju vara gamla bönor...

Har du provat med olika kaffebönor för att utesluta att så inte är fallet?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det ser ju inte uta att vara något konstigt med själva skottet, men att du ligger på malgrad ett (för det blir väl ett snäpp grövre än när skivorna tar i?) för att få det där... Det verkar däremot inte vara rätt...

Jag fick till rätt dosering på min frukostlatte (efter - tata - att ha överdoserat första skottet som vanligt) och med vanlig WDT och tamp, blev det en sexa på 25 sekunder. Då ligger jag på malgrad tio (från den riktiga nollan räknat)!

Jag menar, det funkar ju med Mokafloren, men det blir ju lite svårare om du får ett kaffe som kräver finare malgrad...

//Stefan (som nog, trots allt, har något skeva malskivor på sin kvarn)
 

moparman

Well-known member
Nopp...Öppnade den här påsen igår.
Men före ja skickade kvarnen så testade jag med en ny påse Gatsinga med samma resultat..

Tänkte snarast att det tidmässigt inte är helt fel..
Resultatet kanske inte är de bästa.Gick att dricka iaf :)

Får väl kanske testa med andra bönor men de borde väl inte inverka så mycket på hur fort de rinner igenom ?

Edit
Stefan Böna
Kan du testa att köra en shot på ett snäpp över där skivorna nuddar..Så fint det går å tryck igång timer å maskinen samtidigt..Vad händer? kväver du maskinen eller ?
Vi kör ju me samma kaffe
 

Buffeln

Well-known member
Shit... Nästan en dl på 30 sekunder, det är bra sprutt det. Vad smakar det? Du måste ha bönor från yngre stenåldern eller en helt kass kvarn... :huh:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har aldrig legat så högt som malgrad tio med några bönor jag haft i kvarnen. I regel ligger jag runt sju till nio...

Och eftersom dina skivor tar i varandra så som kvarnen är nu, förefaller det ju inte som om stoppskruven gör någon skillnad...

//Stefan (som blir lätt förbluffad över ett företag med en riktigt bra maskin som inte kan göra en vettig kvarn)
 

moparman

Well-known member
Mm...Det är ju helt normalt :mad:

Måste beställa nå nytt kaffe till veckan isåfall.
Men jag tvivlar starkt på att det är kaffets fel..

Det forsade fram på samma sätt innan jag skickade in kvarnen.
Då provade jag kaffe som för 20 minuter sen funkat perfekt och även nytt kaffe

När ja köpte grejorna funkade de perfekt.inga som helst problem med att få bra shotar med mokaflor..
Edit
Stoppskruven gör ingen skillnad...
Skivorna tar i på precis samma ställe som innan ja skickade kvarnen
För att vara 100% säker ska ja ta upp kvarnen under helgen
 

moparman

Well-known member
Men nog låter det väl ändå som att det är kvarnen som är dålig?

Tänkte skicka iväg bilderna med ett mail och i detalj beskriva att det här är det lägsta som de är möjligt att mala med kvarnen och att det inte är nog..
Tror ni att dom förstår om dom ser bilderna eller ska jag spela in en film och skicka med ?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det låter som att kvarnen är defunkt, ask you me...

Om du ska skicka bilderna så tycker jag att du ska skaffa ett graderat glas som visar, svart på vitt, att det rör sig om 6 cl. Sedan kanske tidtagning som räknar uppåt kan vara bra? Jag tar alltid tid uppåt och avbryter extraktionen när mängden är korrekt eller när det börjar blonda. Då ser jag på klockan vilket tid det tog. En film på dutuben kanske inte heller är fel. Då ser man ju också hur snabbt det rinner. Och kanske till och med kan höra att skivorna tar i ett steg finare...

Grosshandlar'n är ju inte ute och sonderar detta forum uppenbarligen, så att hänvisa hit verkar ju inte vara någon idé...

//Stefan (som inte hade glasögonen på sig när han såg på bilderna; det var nog lite mycket i glaset trots allt)
 

moparman

Well-known member
Mm..Får se hur jag gör.
Kan ju omöjligt vara normalt att måste köra på lägsta malningen och att det ändå rinner så fort..

Testa mala så fint du kan och se vad som händer när du har tid..Skulle vara roligt att höra vilket resultat du får...

Vore väldigt snällt :)

Edit
Axel titta på första kortet...
Har testat alla möjliga doseringar..
Testat att överdosera och tampa stenhårt med samma resultat..
Den här bildserien är den shoten som ja fått att rinna saktast
 

Axel

Well-known member
Hmm, de låter väldigt skumt. Bilden avslöjar inte riktigt hur mycket kaffe det är. Finns det möjlighet att väga det vid ett senare tillfälle? Mina shots ligger alltid vid 30+ men jag doserar också mellan 20-22g.
Fast om man tittar på bilderna så fortsar det verkligen igen och börjar blonda ur direkt. Känns som tokgammalt kaffe, grov malningsgrad.

Hur ser pucken ut efter en shot? Min är stenhård som en riktigt hockeypuck. Är din blöt, eller hård?
 

moparman

Well-known member
Maler du så fint det bara går då ?

Mitt problem är ju att jag inte kan mala finare..
Så här ska de väl inte rinna på finaste malningen?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu har jag testat ett skott på det finaste jag vill gå. Min egen nolla. Senaste kvarnrengöringen gav nollan ytterligare ett steg finare, så jag kände att det var OK. Som du ser av bilderna blev det inget alls under ett normalt tidspann... Vill nog helst inte göra detta igen, men vad gör man inte för sina forumkompisar?

kRNwEuSVf.jpg

Malgrad

hHrjKGWxP.jpg

Inget efter 10 sekunder...

jVlAgTlhB.jpg

...inte heller efter 21 sekunder...

ANXRCJjmp.jpg

...och vatten, det finns det!

KRMknBAFh.jpg

Pucken efter 25 sekunder ungefär

//Stefan (som nog tyckte detta var en liten upplevelse - jösses vad mycket klumpar det blev)
 

moparman

Well-known member
Tack gode gud Stefan Böna

Hädanefter ska jag vända mig och be åt det håll du kan tänkas bo...
Dina bilder ska jag skicka med när jag skickar mail till kaffegrossisten på hur det ska se ut när man maler finaste + mina bilder...

Förstår man inte då att det är fel så då vet ja inte vad jag gör

Nästan så jag gråter av lycka...Precis så funkade min maskin från början..
 

Almapeso

Well-known member
Får jag smita in med en fråga som riktas mot silvia ägare (nu när vi talar om malningsgrad och rinnande vatten)
Maler jag för fint alternativt tampar för hårt så kommer det vatten ur sidan från pf:et och droppar ner i espresson. Blir inte särdeles gott.
Det är som att vattnet hittar en väg ur pf:et. Dock inte mycket vatten men det droppar lite grand.
Min tanke var att det var fel på mitt pf, men kör jag med mitt nakna filter så droppar det ingenting utan det backflushar på som det ska.

Var ligger problemet?
 

MartinForsberg

Well-known member
Vägen ut ur pf:et är upp över kanten mellan pf:et och gummipackningen - vattnet komemr inte igenom pucken utan tar lättaste vägen ut!

Det kan möjligen bero på att du har för mycket kaffe i pf:et så att det tar emot silen i brygghuvudet och pf.et därigenom inte kommer ända upp mot gummipackningen alternativt att det pressas ut malt kaffe mellan pf.ets kant och silen i brygghuvudet.

Om du kikar på Stefan Bönas fina bild ovan med kaffet i, efter att det varit i maskinen så ser du en lite mörkare kant av kaffe längst upp i bilden plus lite kaffe på insidan av pf:et - det är just där som kaffet pressas upp och gör så att pf.et inte kommer tillräckligt långt upp och då inte kan sluta tätt mot gummipackningen!

Att det inte droppar med det nakna pf:et beror säkert på att du inte hade exakt lika mycket kaffe i som gjorde att det inte blev en läcka över kanten - eller så är ditt nakna pf rakt och ditt vanliga pf skevt!
 

Almapeso

Well-known member
När man ser det i skrift så inser man hur rätt det låter.
Brukar överdosera ganska kraftigt då jag inte gillar den lilla kanten i silvia filtret som gör att kaffet lossnar och det rinner igenom.
Så detta händer, som du säger, när jag har problem att få fast pf och får pressa upp det och sen skruva fast.

Får bli nya filterkorgar, alternativt jämnare fyllning av kaffe.

Tack som tusan
// Alma
 

josef

Well-known member
efter att ha sett stefan bönas puck, så undrar jag, är det verkligen bra att pucken tar i spridarfiltret? Jag har alltid tänkt att mitt enkelfilter är felaktigt utformat, då det tar i silen, men det sker inte med dubbelfiltret. Trots underdosering och hård tampning. Med underdosering menar jag släta av vid kanten på pfet med ett bakåtböjt finger (har sånna konstiga fingrar som böjer bakåt en aning) så att det blir som en grop. Några viktmått har jag inte. Det är en e61-maskin, la nuova era altea retrò, så ni förstår det ungefärliga storleken på pfet. Kanske är det så att det då blir rejäl överdosering när man gör så?

kanske går OT nu, men för att i någon mån vara on topic så säger jag också, gammalt kaffe eller fel på kvarnen. Eftersom du har konstaterat att kaffet inte är gammalt så har vi ju ett enda alternativ kvar...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp