Litet tips om gängtätning för den som behöver!

MartinForsberg

Well-known member
Efter att ha studerat flera sajter som erbjuder reparationer av Espressomaskiner om vad de använder som gängtätning när de lagar espressomaskiner så visar det sig att många använder sig av Loctites produkter.

Loctite® 55 - Gängtätningssnöre

Loctite® 577 - Gängtätning, spaltfyllande, snabbhärdande

hittar ni på www.loctite.se.

De två ovannämnda produkterna är dricksvattengodkända och temepraturbeständiga upp till 130/150 grader!

Har numera testat Loctite 243, 270 och 2701 som gängtätning som också är dricksvattengodkänd och med olika styrka vad gäller hållfastheten för demontering - de funkar alldeles utmärkt!

Och nej, jag jobbar inte på Loctite utan letar bara bra prylar till min egna maskin och delar gärna med mig av vad jag hittar!
 

Dunne

Well-known member
Skulle vara bra att loctitea mitt ångrör lite. Problemet är bara att jag fan inte får loss det :/. Du har inget tips för det? :)
 

MartinForsberg

Well-known member
Här finns en bra sprängskiss som visar maskinen, om du inte redan sett den:
http://http://www.espressocare.com/images/Parts%20Images/Isomac/Drawings/Giada.jpg eller denna http://www.espressoperfetto.de/pdf/giada.pdf

När du skall lossa muttern som håller ångröret på plats får du inte glömma att ha ett mothåll på det övre röret den är fästad i så du inte drar det snett! generellt sett så brukar jag försöka dra åt trilskande muttrar om de inte vill lossa, men bara en liten liten bit - de lossnar oftast lite lättare då. Du kan också försöka med livsmedelsgodkänt smörjfett och lägga lite på gängorna och låta vara ett tag så det kan krypa in i gängan - men passa dig så du inte använder något som är silikonbaserat eller med lösningsmedel då din maskin lätt tar smak av detta plus att det inte är så bra att dricka en del sådant!
 

jodah

Well-known member
Orginal så sitter det väl bara teflonband som tätning?
Teflonband är värdelöst till mycket, men när det är blanka kromade delar så funkar det nästan bäst av allt.

Flytande Loctite är för sådant som man har för avsikt att aldrig demontera igen.
Kan vara bra att veta.

Gängtätningstråd använder jag rätt ofta i jobbet men det gäller att repa gängorna så tråden får fäste och lägga på lagom mycket tråd.

Vanligt hederligt lin och tätpasta är inte att förakta.
Det är det som kommer fram när allt ovan inte tätar.;)
 

MartinForsberg

Well-known member
Håller med dig om lin och tätpastans förträfflighet till mycket men det både avger mer smak än vad jag vill och det blir ganska geggigt i förhållande till tätband av olika sorters teflon/plast eller klisterliknande produkter.

Jag har kollat några tätmassor som används inom VVS-branschen och det visade sig att alla inte är livsmedelsgodkända utan är inriktade på att användas till värmesystem eller system med gas och vätskor som inte är till för konsumtion - så jag tog reda på just vilka tätband och gängtätningar som är livsmedelsgodkända! COOP där jag bor sålde en tätmassa som det stod på förpackningen att den var till för vattenburna värmesystem och inte för dricksvatten, det var då jag började leta efter godkända tätningsmassor!

Vid montering av en spout till handtaget så suger linet i gängorna upp kaffet och det både smakar urk och luktar illa efter ett tag så jag fick ta bort det och köra med samma gängpasta som satt där i original - en icke härdande men tätande pasta jag fick av Rancilio efter att jag bett dem om hjälp! Misstänker att det var en Loctite produkt eller liknande. Jag ville få reda på vad de som fixar maskiner till vardags använder - för vad de använder borde vara det som funkar!

Det finns olika sorters flytande Loctite att välja på - några som härdar likt superlim, några som araldit/epoxy och några som är gjorda för att hålla tätt men ändå vara möjliga att lossa och få bort utan allt för mycket problem, man får bara putsa ur gängorna med en borste efteråt!

Men med lin och en livsmedelsgodkänd tätmassa kommer man precis lika långt på de flesta ställena där man behöver täta!
 

jodah

Well-known member
Om jag skulle mecka isär min egna maskin så skulle jag nog köra teflonband.
Teflonband är i det närmaste en svordom för vissa rörmockare, men det beror snarare på tillämpning.
Själv är jag allätare, jag använder alla tätmedel som finns tror jag.
Rätt använd så pallar den höga tryck och man behöver inget övervåld för att demontera eller ändra läge på kopplingen.

Spoutens koppling är ju i det närmaste trycklös så jag skulle inte oroa mig för läckage där.

Gängtråden är vettig och funkar i dom flesta fall där man använder lin.
Kan ju vara ide om man vill få kopplingen att bli fixerad ordentligt och inte bara tät.

Flytande gängtätning/låsning har jag både dåliga och goda erfarenheter utav.
Själv använder jag en som är lös tills man sprejar på en aktivator som härdar den.
Ej för livsmedel m.a.o.
Rena och fettfria ytor är ett krav.
 

MartinForsberg

Well-known member
Tack för påfyllandet med information, alltid kul att lära sig mer!

Vid själva spouten brukar det inte vara problem med läckage utan att på enklare maskiner så är det lite si och så med gängningens passform, om man dessutom vill byta spout till ett annat fabrikat så blir det ibland sju resor värre med passformen.

En Italiensk 1/2" är inte samma som en Engelsk eller Amerikansk 1/2" för att nu ta ett exempel.... Grappan gör säkert sitt till.... ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp