Får inte till det - hjälp!

Ducceniclas

Well-known member
Får ingen rätsida på espressomakandet.

Gaggia Classic, Ascaso imini

Maler fint, men att jag fortfarande känner små små korn mellan fingrarna
Pressar med samma tryck varje gång, vänligen men bestämt
Skjuter in handtaget och vrider åt utan motstånd till stopp rakt ut
Har förflushat, lampan tänds och jag slår på
Väntar 15sek...
Droppar... lite flöde... flöde och lite ljus crema... 3cl efter ytterligare 20sek
Geggig sump
Kaffet smakar lite bränt

Ska det ta så lång tid innan det börjar komma kaffe?
Varför droppar det och inte rinner fint?
Jag vill inte ha bränt kaffe!

Vad kan jag ändra på? Har jag missat något?
Skummning tar vi en annan dag...............................

Mycket tacksam för hjälp!
 

MartinForsberg

Well-known member
Min erfarenhet av geggig sump plus att det droppar istället för rinner är att det är för finmalet eller för hårt tampat så att espressomaskinen inte orkar pressa igenom vattnet utan det vänder på ytan av det malda kaffet!

Prova med antingen grövre malning eller lite lättare tampning!

Allt är ju en kombination av tampningskraft, malningsgrad och vattentryck (lite temperatur spelar också in) för att få en bra shot!
 

Fabian

Well-known member
SJälv upplever jag att det är lättare att börja med att bara ändra malningsgraden, men att tampa lika hårt. Testar man bägge två samtidigt brukar det bara leda till ytterligare förvirring. Så är det för mig i alla fall :)
Lycka till
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Prova med antingen grövre malning eller lite lättare tampning!

Ok, då provar jag en sak i taget. Tack!

Precis som Fabian säger (och som du själv är inne på), så är det alltid bäst att förändra en sak i taget. Annars vet man ju inte vad som verkligen var fel. Eller vad som verkligen gav resultat! :)

Jag håller, dessutom, med föregående talare om att justera malgraden mot det grövre spektrat istället för att justera tamptrycket.

Det allra bästa är ju att du skaffar dig en bra tampningsteknik och kör på den. Det går, till viss del, att kompensera med grövre/finare malgrad samt dosering (som banne mig inte är enkelt det heller). Egentligen behövs ingen tampning alls om malgraden är något så när korrekt (fast det kan bli ganska kladdigt i grupphuvudet)! :D

//Stefan (som upplever doseringen som ett störe problem än malgraden)
 

Ducceniclas

Well-known member
Ok, nu rinner det lite bättre och creman ser bättre ut. Maler lite grövre än tidigare.
Men det är fortfarande inte ens i närheten av en torr sump. Den är geggig...
Påverkar modellen av tamper? Är en dyr halvkilos i rosenträ bättre än min helgjutna lätta aluminium?
Är inte van vid att vara nybörjare...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Trä i handtaget gör inte ett dugg i skillnad. Det som kan göra något i så fall är om tampern är konvex eller helt rak.
JAg tror att konvex är lite bättre, men det är nog ingen milsvis skillnad.

Tror mer på att finpilla med dosering/malning. Men det borde inte vara ett mål i sig att få torra puckar, om det smakar bra så... vem bryr sig om det är torrt eller inte?
Inte jag i alla fall. :)
 

Fabian

Well-known member
Som Kaffegalningen säger, vad spelar pucken för roll om allt annat är bra? Jag maler en aning grövre än en del tror jag, och har fasta fina puckar. Blir ju en liten fördel då det blir mindre kladd runt om. Så du kan ju testa mala grövre och dosera mer, och tampa hårdare. Hittar du en bra extraktion då är nog pucken torrare.
 

AJ

Well-known member
Kan ju vara en idé att investera i nya korgar om det finns till Gaggian? Jag upptäckte iallafall att när jag bytte ut mina orginalkorgar till min Silvia så blev det mkt bättre extraktioner. Innan jag bytte så hade jag inte fått en ändå ok extraktion med mitt singelfilter. Jag fick också i mer kaffe, vilket ibland kan underlätta, samt att de nya korgarna var av mkt bättre kvalité. Bättre hål helt enkelt.
/A
 

Ducceniclas

Well-known member
Sicken prylsport detta är ;)
Kanske kan vara en idé att kolla nya filter/korgar. Allt för att hitta den perfekta espresson!
 

mts

Well-known member
Sicken prylsport detta är ;)
Kanske kan vara en idé att kolla nya filter/korgar. Allt för att hitta den perfekta espresson!

hmm, var det inte haugaard som sa in nån intervju att "espresso är en prylsport som få behärskar" ?
kom ner på söndag så får du träna på silvia hela dagen :)
 

Large

Well-known member
Geggia och blöta puckar är ett typiskt nybörjarfenomen. De försvinner automagiskt när du fått distribution, tampningsteknik och malningsgrad att fungera i harmoni.
Ingenting att oroa sig över mao.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp