Kaffe på jobbet, tips om maskin och leverantör?

Martin_Blomberg

Well-known member
Jag har följande kravlista för en maskin till jobbet:
Maskinen skall klara Brygg och – espressokaffe (ink. Cappuccino, Latte).
Maskinen skall vara helautomatisk.
Maskinen skall ha färska bönor.
Maskinen skall använda Riktig mjölk för Cappuccino och Latte.
Det skall vara minimalt med rens och städ av kaffeutrustningen.
Maskinen skall inte vara för långsam då många har bråttom när de behöver en kaffe (liten väntetid för att få kopp kaffe).
Maskinen skall klara av fast vattenanslutning.
Maskinen får gärna vara tyst.

Kan ni hjälpa mig med tips om bra maskiner och tips om bra leverantörer med serviceåtaganden.
 

Buffeln

Well-known member
Jag har följande kravlista för en maskin till jobbet:
Maskinen skall klara Brygg och – espressokaffe (ink. Cappuccino, Latte).
Maskinen skall vara helautomatisk.
Maskinen skall ha färska bönor.
Maskinen skall använda Riktig mjölk för Cappuccino och Latte.
Det skall vara minimalt med rens och städ av kaffeutrustningen.
Maskinen skall inte vara för långsam då många har bråttom när de behöver en kaffe (liten väntetid för att få kopp kaffe).
Maskinen skall klara av fast vattenanslutning.
Maskinen får gärna vara tyst.

Kan ni hjälpa mig med tips om bra maskiner och tips om bra leverantörer med serviceåtaganden.

Inga speciella krav då menar du... :lol:
 

jojo

Well-known member
Vore toppen med en maskin som var en "tvågruppers" med ett handtag och en automatisk del.

Problemen med maskiner med handtag (inte helautomatisk) blir väl delvis användningen och delvis rengöringen. Kaffet från helautomatiska maskiner från tex Jura i 50 000 kr prisklassen smakar oftast rätt äckligt tycker jag trots priset.

Någon på forumet hade nån stor, dyr helauto La Cimbali som under en tid gjorde för kallt kaffe. Blir resultatet bra i den efter att problemet åtgärdades?

Är det någon som är riktigt nöjd med någon helautomatisk maskin oavsett prisklass? I så fall vilken maskin?

Godare kaffe på jobbet kan ju inte skada? :)
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Vore toppen med en maskin som var en "tvågruppers" med ett handtag och en automatisk del.

Problemen med maskiner med handtag (inte helautomatisk) blir väl delvis användningen och delvis rengöringen. Kaffet från helautomatiska maskiner från tex Jura i 50 000 kr prisklassen smakar oftast rätt äckligt tycker jag trots priset.

Någon på forumet hade nån stor, dyr helauto La Cimbali som under en tid gjorde för kallt kaffe. Blir resultatet bra i den efter att problemet åtgärdades?

Är det någon som är riktigt nöjd med någon helautomatisk maskin oavsett prisklass? I så fall vilken maskin?

Godare kaffe på jobbet kan ju inte skada? :)
Det var jag som hade problem med La Cimbali på jobbet. Den byttes ut till en nyare version och nu fungerar den bra. Dock problem med att den suger mjölk dåligt ibland. Den senaste versionen av La Cimbali Cappuccino station har en sugpump till mjölken som är driftsäker. Vår version använder sig av vakuum för att suga upp mjölken från behållaren.

Har kontaktat några leverantörer nu och bett om offerter. Beans var en av dem.
 

Wannabe

Well-known member
Jag säger Beans utan att tveka. www.beans.se
Prat med Patrik.
I första hand är de intresserade av att man blir nöjd med smaken. De låter kunden prova sig fram tills man är nöjd med maskin och bönsort etc. Och så har de ett väldigt fint serviceupplägg med smakgaranti. Om man tex vill prova andra bönor kommer deras smakguru ut och ställer in maskinen tills man är nöjd med smaken. Dessutom konkurrenskraftiga priser.
Ge dem en chans att berätta om sitt koncept.

Sen kan jag ju inte låta bli att kommentera kraven på maskin.
Att mala bönor och skumma färsk mjölk tar lite tid och låter en del, det är svårt att komma ifrån.

Vi har en Jura X9 på jobbet som presterar helt OK kaffe och som kör med färsk mjölk, men som för alla helautomater handlar det ju om kompromisser i bryggtekniken. En bra grej är att den har två hoppers så att man kan ha olika bönor för espresso resp brygg (som egentligen är lungos eftersom maskinen använder samma bryggmetod).
 

Wannabe

Well-known member
En innovativ leverantör kan ju t.ex tillgodose kraven på brygg och espresso genom 2 olika maskiner.

Helt riktigt, om man vill ha det. Vet inte hur det är med Beans i den frågan, men jag kan inte tänka mig annat än att de kan tillgodose det om det är era krav utifrån smaken.

Utan att ha annat än erfarenhet i privata syften är jag också övertygad om att Kaffemaskinen är en utmärkt leverantör till företag. Stort sortiment, kunnigt folk och hög servicenivå.

Jag behöver väl egentligen inte nämna det, men jag kan bara inte låta bli. Kaffeknappen tycker jag suuuuuger. De har en del bra masiner, men servicenivån och kunskapsnivån och intresset har varit totalt NOLL i alla kontakter jag haft med dem.
 

Wannabe

Well-known member
En innovativ leverantör med en innovativ offert erbjöd att slänga in en mindre maskin för bryggkaffe i dealen.

Det är ju alltid kul att få mer för pengarna:).
Å andra sidan har de nog saltat utgångsofferten rejält om de med lätthet kan slänga in en bryggare i köpet. En sådan med kvarn är väl ganska kostsam kan jag tänka mig och jag antar att de fortfarande inte vill gå back på affären.

Oavsett är det alltid slutkostnad i förhållande till vad man får som är det avgörande.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Det är ju alltid kul att få mer för pengarna:).
Å andra sidan har de nog saltat utgångsofferten rejält om de med lätthet kan slänga in en bryggare i köpet. En sådan med kvarn är väl ganska kostsam kan jag tänka mig och jag antar att de fortfarande inte vill gå back på affären.

Oavsett är det alltid slutkostnad i förhållande till vad man får som är det avgörande.
Jag har gjort det ganska klart för säljarna när jag inhämtade offerter att det blir en utvärderingsronda med offerter inhämtade från ett antal leverantörer, sedan en shortlist med leverantörer. Det minskar mängden saltade utgångsofferter.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Inte kaffebryggare. Mindre maskin som gör bryggkaffe.

Ja i så fall kunde priset utan denna mindre maskin ha blivit ännu lägre.

Nu bjöd de på maskinen, annars hade de kunnat bjuda på ett lägre pris. Enkel matematik.

Jag säger inte att det är en dålig deal (jag vet ju ingenting om dealen), bara att det borde ha gått att få ett lägre pris utan maskin nummer 2. Och om det är så så har Ni fått betala för maskin nummer 2, precis som jag sade från början... Man får vad man betalar för och man får batala för vad man får.

Hoppas att kaffet blir gott, det är ju det som är viktigt i slutändan!:coffee:
(tycker jag, som själv står för både budgeterandet och drickandet av kaffet)
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Ja i så fall kunde priset utan denna mindre maskin ha blivit ännu lägre.

Nu bjöd de på maskinen, annars hade de kunnat bjuda på ett lägre pris. Enkel matematik.

Jag säger inte att det är en dålig deal (jag vet ju ingenting om dealen), bara att det borde ha gått att få ett lägre pris utan maskin nummer 2. Och om det är så så har Ni fått betala för maskin nummer 2, precis som jag sade från början... Man får vad man betalar för och man får batala för vad man får.

Hoppas att kaffet blir gott, det är ju det som är viktigt i slutändan!:coffee:
(tycker jag, som själv står för både budgeterandet och drickandet av kaffet)
Kanske till skillnad från många andra arbetsplatser är priset inte den viktigaste parametern hos oss. Det finns 2 falanger; ena dricker bara brygg och den andra espresso/espressobaserade. Tidigare har vi haft konflikter kring detta då en automatisk espressomaskin inte kan producera bryggkaffe. Nu vill vi undvika dessa konflikter och då blir prisets viktning mindre i utvärderingen. Den som kan komma upp med en totallösning för våra behov har större chans att få kontraktet.

Nu har jag iofs fått in en offert på en maskin som ställer om trycket från 9 bar till 1 bar när den skall göra bryggkaffe och uppfyller alla andra behov på listan. Får ta en närmre titt på den.
 

Wannabe

Well-known member
Nu har jag iofs fått in en offert på en maskin som ställer om trycket från 9 bar till 1 bar när den skall göra bryggkaffe och uppfyller alla andra behov på listan. Får ta en närmre titt på den.

Hur funkar den? Om det ska bli brygg av det hela bör den väl gå genom ett filter (pappers eller liknande) och extraheras under längre tid. Hur får man ihop det i en automat med tryck? För övrigt är det svårt att få OK brygg kaffe i snabbautomater eftersom extraheringen går för fort. Och många saknar den där sura lunchrestaurangkaffe smaken som blir när kaffet stått på värmning.

Eller varför inte köpa kvarn, vattenkokare och var sin aeropress (och uppochnerbrygga) eller en liten presskanna till var och en i bryggfalangen:)
Ja, det var det där med otåligheten att vilja ha kaffet snabbt förståss. Och alla andra krav.
Jag saknar "producera gott kaffe" i kravlistan. Viktigare med snabbt än gott?
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Trot eller ej men nu har vi ett espressokaffe som många är mycket nöjda med genom en bra insats av personalen från.... Kaffeknappen. De har varit hos oss och laborerat med parametrarna på La Cimbalis Cappuccino station och hjälpt oss med att hitta rätt bönor. Så att producera gott kaffe kommer vi få till med hjälp av en leverantör eller utan. Vi har rätt många kaffeintresserade på jobbet som gillar att laborera med maskiner. Därför är kravet på "producera gott kaffe" inte med i kravlistan.

Hur maskinen fungerar ifråga fungerar vet jag inte än, inte haft chans att kolla detaljer. Men jag har hört att vissa WMF maskiner kan producera bra espresso och godtagbart gott bryggkaffe. Maskinen ifråga är dock inte en WMF utan nåt Holländskt fabrikat.
 

Wannabe

Well-known member
Trot eller ej men nu har vi ett espressokaffe som många är mycket nöjda med genom en bra insats av personalen från.... Kaffeknappen. De har varit hos oss och laborerat med parametrarna på La Cimbalis Cappuccino station och hjälpt oss med att hitta rätt bönor. Så att producera gott kaffe kommer vi få till med hjälp av en leverantör eller utan. Vi har rätt många kaffeintresserade på jobbet som gillar att laborera med maskiner. Därför är kravet på "producera gott kaffe" inte med i kravlistan.

Hur maskinen fungerar ifråga fungerar vet jag inte än, inte haft chans att kolla detaljer. Men jag har hört att vissa WMF maskiner kan producera bra espresso och godtagbart gott bryggkaffe. Maskinen ifråga är dock inte en WMF utan nåt Holländskt fabrikat.

Jag baxnar. Du måste driva med mig. Snälla säg att du gör det. Detta kan inte vara sant Kaffeknappen? KAFFEKNAPPEN!:eek:hmy:. Hela min världsbild svajar.

Alltså, vi har blivit så kasst behandlade av dem så du anar inte. Till slut fick de byta ut den gamla maskinen mot en Jura X9 som plåster på såren till plåster cost. Deras installatörer, servicepersonal, säljare och tekniker har hittils inte kunnat svarat på en enda fråga av vikt. Ord som "extraheringstid" och "malningsgrad" besvaras med två tomma ögonhålor. Installatören svarade att det inte gick, när jag frågade hur man ändrar kvarninställningen (givetvis går det!). När jag bett dem att ställa in maskinen för att få längre extraheringstid (fast med andra ord förståss) har de inte kommit med ett enda förslag på hur detta kan göras. Kvarnen rengörs......tadaaa ALDRIG. Det behövs nämligen inte enligt deras tekniker. De byter ut kvarndelarna när de är slitna sa han. Anmärkningsvärt är också att jag aldrig sett sevicepersonalen provsmaka resultatet. Felleveranser av kaffe är nästan mer regel än undantag och utbudet av espressoblandningar är föga imponerande. Jag har fått skrivkramp, och slutar här, men listan är betydligt längre än så.

Slutligen några frågor: Vilket espressokaffe använder ni? Hur löser ni det för de som vill ha brygg?
 

Ignatius Riley

Well-known member
Ang. Kaffeknappen:
På en mässa härom veckan hade Kaffeknappen en hörna med en stor Faema, gästerna behövde inte betala. Killen före mig beställde en americano och fick det, jag bad om en long black och baristan såg undrande ut ett ögonblick innan han sa "- jaja, du vill också ha en americano!"
...till killens försvar skall sägas att jag fick vad jag ville ha (efter ett förtydligande från min sida). Och den var ganska ok för att vara serverad i pappmugg.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp