Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 25

Kaffe på jobbet, tips om maskin och leverantör?

Jag har följande kravlista för en maskin till jobbet:
    Maskinen skall klara Brygg och – espressokaffe (ink. Cappuccino, Latte).
    Maskinen skall vara helautomatisk.
    Maskinen skall ha färska bönor.
    Maskinen skall använda Riktig mjölk för Cappuccino och Latte.
    Det skall vara minimalt med rens och städ av kaffeutrustningen.
    Maskinen skall inte vara för långsam då många har bråttom när de behöver en kaffe (liten väntetid för att få kopp kaffe).
    Maskinen skall klara av fast vattenanslutning.
    Maskinen får gärna vara tyst.

Kan ni hjälpa mig med tips om bra maskiner och tips om bra leverantörer med serviceåtaganden.

Har hört gott om www.beans.se Jag skulle kontakta dem och se vad de har att säga.
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Citat Ursprungligen postat av Martin_Blomberg Visa inlägg
    Jag har följande kravlista för en maskin till jobbet:
    Maskinen skall klara Brygg och – espressokaffe (ink. Cappuccino, Latte).
    Maskinen skall vara helautomatisk.
    Maskinen skall ha färska bönor.
    Maskinen skall använda Riktig mjölk för Cappuccino och Latte.
    Det skall vara minimalt med rens och städ av kaffeutrustningen.
    Maskinen skall inte vara för långsam då många har bråttom när de behöver en kaffe (liten väntetid för att få kopp kaffe).
    Maskinen skall klara av fast vattenanslutning.
    Maskinen får gärna vara tyst.

Kan ni hjälpa mig med tips om bra maskiner och tips om bra leverantörer med serviceåtaganden.
    Inga speciella krav då menar du...
    "Man skall inte vara FÖR snål mot sig själv..."

Vore toppen med en maskin som var en "tvågruppers" med ett handtag och en automatisk del.

Problemen med maskiner med handtag (inte helautomatisk) blir väl delvis användningen och delvis rengöringen. Kaffet från helautomatiska maskiner från tex Jura i 50 000 kr prisklassen smakar oftast rätt äckligt tycker jag trots priset.

Någon på forumet hade nån stor, dyr helauto La Cimbali som under en tid gjorde för kallt kaffe. Blir resultatet bra i den efter att problemet åtgärdades?

Är det någon som är riktigt nöjd med någon helautomatisk maskin oavsett prisklass? I så fall vilken maskin?

Godare kaffe på jobbet kan ju inte skada?

Citat Ursprungligen postat av jojo Visa inlägg
    Vore toppen med en maskin som var en "tvågruppers" med ett handtag och en automatisk del.

Problemen med maskiner med handtag (inte helautomatisk) blir väl delvis användningen och delvis rengöringen. Kaffet från helautomatiska maskiner från tex Jura i 50 000 kr prisklassen smakar oftast rätt äckligt tycker jag trots priset.

Någon på forumet hade nån stor, dyr helauto La Cimbali som under en tid gjorde för kallt kaffe. Blir resultatet bra i den efter att problemet åtgärdades?

Är det någon som är riktigt nöjd med någon helautomatisk maskin oavsett prisklass? I så fall vilken maskin?

Godare kaffe på jobbet kan ju inte skada?
    Det var jag som hade problem med La Cimbali på jobbet. Den byttes ut till en nyare version och nu fungerar den bra. Dock problem med att den suger mjölk dåligt ibland. Den senaste versionen av La Cimbali Cappuccino station har en sugpump till mjölken som är driftsäker. Vår version använder sig av vakuum för att suga upp mjölken från behållaren.

Har kontaktat några leverantörer nu och bett om offerter. Beans var en av dem.

Jag säger Beans utan att tveka. www.beans.se
    Prat med Patrik.
    I första hand är de intresserade av att man blir nöjd med smaken. De låter kunden prova sig fram tills man är nöjd med maskin och bönsort etc. Och så har de ett väldigt fint serviceupplägg med smakgaranti. Om man tex vill prova andra bönor kommer deras smakguru ut och ställer in maskinen tills man är nöjd med smaken. Dessutom konkurrenskraftiga priser.
    Ge dem en chans att berätta om sitt koncept.

Sen kan jag ju inte låta bli att kommentera kraven på maskin.
    Att mala bönor och skumma färsk mjölk tar lite tid och låter en del, det är svårt att komma ifrån.

Vi har en Jura X9 på jobbet som presterar helt OK kaffe och som kör med färsk mjölk, men som för alla helautomater handlar det ju om kompromisser i bryggtekniken. En bra grej är att den har två hoppers så att man kan ha olika bönor för espresso resp brygg (som egentligen är lungos eftersom maskinen använder samma bryggmetod).
    God smak smakar gott!

En innovativ leverantör kan ju t.ex tillgodose kraven på brygg och espresso genom 2 olika maskiner.

Citat Ursprungligen postat av Martin_Blomberg Visa inlägg
    En innovativ leverantör kan ju t.ex tillgodose kraven på brygg och espresso genom 2 olika maskiner.
    Visst, men då ska man vara beredd att betala för två maskiner också.
    (jag säger inte att Ni/företaget inte är det, bara att de flesta företag förmodligen inte är det...)
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •