19/4: HiFiForums årliga DIY-träff

shogun

Well-known member
Äsch...åkte på att måla eftersom det blev så fint helgväder och missade därmed hela kalaset. Berätta berätta! Hur var tillställningen?
:blush:
 

theseal

Kaffeterroristen
Ja, man kan väl beskriva det som lätt nerdigt. som icke hifi-nerd gick det dock mycket utmärkt att besöka och få stor behållning av allt från minimalistiskt och med mycket hög finish till galet, stort och utan någon finish öht. Har väl själv "svenne hifi av medelgod klass" och uppskattar bra ljud, så träffen var mycket kul.

Jag och MAZ besökte och tittade runt, träffade hifinerdarna tobbe_L pac plind och zix. Mats och Jag hamnade dock rätt snart i kaffeet, roddandes kaffe tillsammans med ovan nämda herrar. Gissningsvis drog vi iväg nånstans 150 skott under tiden vi var där. Jag fick också chansen att stifta bekantskap med Tobbe_L's fina faema E98 som annonserats ut här på RK. Den gillade jag så mckyet att den fick stanna kvar här i Göteborg.

Kort sagt kan man säga att hifinerdar inte skiljer sig mycket från kaffenedrar när det gäller finurlighet, intresse, skaparglädje och det ständiga sökande efter det/den perfekta ljudet/espresson.

Så jag säger som farbror barbro"det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..."

Tack Hififorum för en trevlig dag.
 

zix

Well-known member
Jo, visst pumpades det igenom några kaffe den dagen! Vad sälen inte skriver är hur extremt taggad han var därinne i köket... Jag har sällan sett espressos, lattes och cappas skapas och levereras med en sådan frenesi. Ungefär var tredje sekund hördes han gasta "MATS! VATTEN!" så att serveringsluckan bågnade, och Mats fick gå och fylla på i vattentanken.

Det var kul att ni kom, killar! Alltid lika skojigt med kaffedelen av DIY-träffen. Vi gjorde åt med ungefär 5-6 kg kaffe, 150 bullar, 3 satser maränger (lite mindre än vanligt faktiskt), och gissningsvis 15 liter mjölk.
Mina favvishögtalare var vemsoms vita platta och de galna jättehornen från norrland (de var gjorda för inbyggnad, därför den obefintliga finishen).
 

theseal

Kaffeterroristen
hehehe, ja, den är lite liten vattentanken... Får fastansluta per omgående känns det som.

5KG kaffe, merde... då måste det gått way mycket mer än 150 shots..
 

MaZ

Well-known member
Det var kul att hälsa på, både säl och jag gillar ju ljud men knappast i samma utsträckning som vissa på den mässan... :)
Fast man blir ju lite sugen på att bygga grejer helt klart, hittils har jag fokuserat på att bygga MDF-lådor som skall vara så tysta som möjligt men det är ju egentligen bara innehållet som skiljer. ;)

Blev lite nyfiken när jag såg simuleringsverktyg och mätkurvor i en tråd på HiFi-forumet, sånt är ju svårt kul och jag leker ju med sånt i min räserbil. :)
Om nån av er behöver CAD-hjälp till nåt seriöst högtalarbygge nångång så kanske jag kan ställa upp med lite hjälp. Brukar vara ett bra sätt att slippa tillverka MDF-damm i onödan.
 

Pac

Maskindoktorn
Vilken dag! Vilken njutning! Vilken gemenskap! :)

Nerdigt? Javisst! :D

Helt klart årets högtid!
Maz&Sälen var på plats och stöttade med både kaffeskapande och bullätande. Tack för hjälpen grabbar, det kommer en grillafton för Café Crew i sommar; Vi kör en repris med min Simonelli och grillar lite gott. :)
 

zix

Well-known member
Lite mer än 150, japp. 300 shots totalt under dagen, sisådär, på ett ungefär. Lite spill, några inställningsshots, lite kaffe som gick åt till att ställa in Pacs stor-mazzer precis i början. Det är skönt att ha en bra kvarn när det blir rusning!

Både högtalare och förstärkare behöver lite caddning ibland. Skivspelare också... du såg inte möjligtvis den luftburna tangentialarmen som en av skåningarna (PG Jeppson) hade och spelade på? Tror du hade gillat den.
 

MaZ

Well-known member
Hå-hå! Grillning, I'm the grillning fucking Master! :)

Luftburen tangentialarm? Det låter som nåt man går till doktorn för men jag antar att det handlar om vinylsvarvar? Låter som nåt special iaf och special är ju alltid bra.
Jag såg inte en kubikcentimeter diabas på mässan faktiskt, lite besviken är jag. :|
 

Pac

Maskindoktorn
Luftburen tangentialarm? Det låter som nåt man går till doktorn för...
hahahaha...:lol:

Du har rätt, det låter riktigt svårartat!:D¨


Jag snor en bild av Plind

Här är den ena maskinen, en Nuova Simonelli Mac Cup V som vi körde helt och hållet på dunk. En 5 liters för till vatten och en 5 liters som avlopp. Funkade klockrent!

DSCF2258.JPG


Det är min Super Jolly som står bredvid. Den tuffade på helt utan några som helst stånkanden eller stönanden under träffen.

DSCF2238.JPG


Tobbe_L står bakom disken och Maz skymtas bakom honom.

IMG_2127_small_smaller.JPG


Maz njuter sin förtiotrettonde kaffe(?) och Puck som bakar världens godaste bullar flinar åt honom. Marängerna har Zix bakat.

Det var fantastiskt roligt att köra café ihop med det gänget.:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp