Mjölkskum på flaska!

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Örkk, jag kom precis hem från en handlingstripp till Ica kvantum. Vad skådar mitt norra öga när jag lugnt och stilla skrider fram längs mejeriavdelningen?

Mjölkskum på flaska.

Ni vet som sådan där vipsgrädde i en tryckbehållare? Man trycker på munstycket och ut kommer vispgrädde. Samma princip, samma konstruktion, fast med "Cappuchino skum" (från mjölk då).

Duger det till latteart, månntro?:huh:
 

Molarin

Well-known member
Hmm... Ska man värma den i micron efter man har hällt upp då? Eller dricka kallt?

Jag har undvikit köp av denna hemska uppfining.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag är övertygad om att man kommer att få kommentaren "det duger åt Svenssons", om man börjar diskutera detta med någon ofrälse...

Finns en, mindre aktiv, medlem här på forumet som säkerligen skulle tycka så i alla fall... ;)

Personligen håller jag med hr Molarin i denna fråga!

//Stefan (som anser att det ska vara på riktigt, annars kan det lika gärna vara)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag funderade på att köpa ett ex av åbäket, bara för att kunna lägga up en bild av den och kunna håna den ordentligt med ett test av "kvaliteten". Men jag kom på att det inte behövdes.

Den går utmärkt att håna ändå. ;) :D
 

Essenzatjejen

Well-known member
Jag måste ju testa!

Det kommer ju smaka skit men jag går på allt nytt ;)
Ju äckligare desto bättre. Måste komma ifrån att man ska smaka på maten innan man säger att det är äckligt.
 

lupoo

Well-known member
Har stött på denna produkt på affären. Inget köp men väl ett förevigade med mobilen.
2410660331_382b02d6b2.jpg

...vem vågar prova? Jag känner mig inte kallad!
 

jodah

Well-known member
En sån har jag faktiskt köpt en gång...:blush:

Det smakar precis lika illa som ni förmodligen föreställer er.:nowink:
Var inne på om man kunde ha det som raklödder eller nån form av stylingmousse.

Men jag är inte så fåfäng så den passerades till soptunnan.
 

josef

Well-known member
men... Finns det folk som ens tror att det funkar? Jag lider med dem som inte funnit njutningen av riktigt kaffe med riktigt skum..
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Haha, låter som en hit!

Smakar inget. Luktar inget. Utseendet är värst, för när skummet ringlar sig ut är det otroligt likt rakskum - kritvitt, tätt och blankt i en smal korv. Men efter någon minut ovanpå kaffevärmen och lite försiktigt runtpetande med en sked liknar slutresultatet iallfall skummet på en latte från en “barista” av den slarvigare sorten.

Tills man försöker smutta på kaffet, och möts av den förvirrande kombinationen av svalt skum och hett kaffe. Sedan blinkar man, och så är det borta. Skummet kollapsar väldigt fort, trots tillsats av stärkelse och stabilisator (xantangummi), och lämnar ett fåtal små vita skumfläckar som flyter runt på ytan.
 

Wannabe

Well-known member
Det finns andra som provat. På dennes blogg: http://motherfuckas.blogg.se/m_032007.html
beskrivs fenomenet så här.

"Idag när jag gick och småhandla på ica hitta jag en flaska full av mjölkskum till latten! 24 spänn kosta den och den löste mitt största problem till kaffet, vispandet och mjölkskvättandet! Ett sprut så var det klart! Gott var det också, lika gott som grädde som finns i flaskor, ni vet?

Underbart! "

Ok då vet vi. Lika gott som grädde på flaska ouuuuäääääääääääää...
 

GORM

Active member
Cappucinoskum

Koll på Google om Cappuchinoskum gav:
Cappuccinoskum - en efterrätt som får gästerna att tystna

Den här efterrätten är nästan magisk. Jag fick den hemma hos min syster. Vid första tuggan tystnade alla. Under tiden vi åt kom ett enstaka "mmm". Efter det har jag bjudit på den två gånger, båda gångerna med samma effekt - tystnad och njutning.

1+2 dl vispgrädde
3 msk espresso
1 ½ msk farinsocker
2 äggulor
150 g. vit choklad
kakao till garnering

Blanda 1 dl grädde, kaffe, socker och äggulor i en kastrull. Sjud under vispning på svag värme till en tjock kräm. Ta av kastrullen från plattan. Hacka chokladen grovt och blanda ner den i äggkrämen, rör tills chokladen har smält. Vispa 2 dl grädde löst och blanda ner den i krämen. Fördela krämen i koppar och ställ i kylen ett par timmar. Garnera med siktad kakao.

Det är viktigt att krämen blir tjock när den vispas och att grädden är löst vispad. Annars förlorar man skumeffekten.

Låter ju riktigt gott-bättre än skum på flaska. Tacka vet jag riktigt skum.:D
 
E

edtlkar

Guest
Jag

Jag tror inte på detta. :mad: Det känns som man försöker
rida på den allt större framgångsvågen av gott kaffe.
Bättre att köpa en enkel bodum visp eller så då.

//Lennart
 

Init13

Well-known member
Idag Hände Det...

äntligen lyckades jag göra en snygg rosetta och det var med hjälp av en flaska som jag köpte för 24 spänn på ICA. Det var bara att spreja direkt i formen som kom med flaskan. Man hängde formen över kanten på glaset och sprejade. Skitbra!! Inget kladd, inget ångande på en slö maskin, bara att spreja......
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp