Den perfekta cappucinon - hur gör ni?

Musicman

Well-known member
Hej alla,

Efter över ett år i denna fantastiska kaffevärld står det klart att intresset håller i sig och bara blir starkare för var dag som går. Precis som alla varnade mig för :).

Den som jag just nu övar mest på och klurar på är cappucinon. Mina funderingar och tester är främst angående att göra på en enkel eller dubbel espresso samt vilka koppar som har den optimala storleken och det är här jag behöver er input boyz and girls:D

Kopparna jag har nu är av prima kvalitet köpta på kaffemaskinen.se och som innehåller exakt 18 cl dryck totalt. Det jag klurar på är att jag har en känsla av att det ofta är något större koppar när jag dricker ute på någon kaffebar - eller är det en standard med 18 cl? Så fram med mätglasen ni som orkar :cool:

Sammanfattningsvis alltså - Gör ni capuccino på enkel eller dubbel? "Regeln säger väl 1/3 kaffe, 1/3 varm mjölk, 1/3 mjölkskum?

Samt; hur stora koppar använder ni?

Cheers,

Johannes
 

Fabian

Well-known member
Jag har två olika storters cappu-koppar, den ena rymmer tydligen(gick precis och testade) 23 cl och den andra 21. Jag kör alltid dubbel espresso, i den något större koppen blir det ju ca 1/4 kaffe. Jag har alltid trott att det var entredjedel, det brukar se ut så, men det är väl tydligen inte helt lätt att ögonmåtta i koppar.

Har fasktiskt tänkt på att man får ju oftast en enkel espresso i en cappuccino när man är på café, oftast i en kopp som rymmer runt 20 cl.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag hör också till dem som gör cappisarna på enkla shots. Rent matematiskt blir ju dessa då på bara 9 cl... Gör man dem på dubbla shots så hamnar man ju närmare 20 cl (3 x 6 cl = 18 cl).

Mina cappisar är dock, som sagt, gjorda på enkelskott som jag sedan häller på skummad mjölk på och avslutar med att kröna med lite skum. Fast, numera och i träningssyfte, blir det allt som oftast bara skummad mjölk som jag försöker wiggla fram latte-art med. Vad blir det? Latte, antar jag... :cool:

//Stefan (som bara inte klarar av att skriva mjölk på tangentbordet)
 

Buffeln

Well-known member
"Regeln säger väl 1/3 kaffe, 1/3 varm mjölk, 1/3 mjölkskum?

Hänvisar inte den regeln mer till en normal "Caffe'-cappu", alltså 1/3 kaffe, 1/3 bränd mjölk och 1/3 "såpbubblor"?

Jag kör också på enkelskott och brukar genom att tillsätta mer eller mindre kvalitativt microskum lyckas åstadkomma en "blob" på toppen. Jag brukar kalla "bloben" för latteart (men har hittills bara lyckats övertyga min sambo och jag är säker på att hon kommer att kräva någon sorts genkänst för denna komplimang...). Även jag har koppar från kaffemaskinen så jag antar att de håller samma storlek.
 

josef

Well-known member
jag har problem med ord som slutar på is... cappis :S eller den värsta måste vara pickis! Pickup heter det. Låter så roligt :D Men jag respekterar ditt val Stefan ;) hehe
 

mts

Well-known member
mina cappus (!) är enkelskott, scuros gör jag på riktigt korta dubblar. skummar lite mer luftig mölk än för lattes/macchiaos/whatevers och försöker få en perfekt kant, eller en brun ring mellan koppkanten och mjölken.
 

Fabian

Well-known member
Verkar vara övervägande många som kör på enkel. Men ni skriver ju inte hur mycket mjölk och skum ni tillsätter? :eek:hmy:
 

hrbrun

Well-known member
Jag gör mina cappuccinos på en dubbel och sedan mjölk upp tillkanten på koppen.

Får nog ta och mäta upp storleken på muggarna när jag kommer hem.
 

Yli

Active member
Kör också ett enkel skott och ca 1dl mjölk, så det blir igentligen mer än 2/3 mjölk i mitt fall...
 

Roenbaeck

Well-known member
På "caféet" på jobbet frågar de alltid om jag vill ha kanel eller chokladpulver på cappuchinon. Antar att det är ett försök att dölja hur illa den egentligen smakar. Ingen av er håller väl på med något sådant?
 

shogun

Well-known member
På "caféet" på jobbet frågar de alltid om jag vill ha kanel eller chokladpulver på cappuchinon. Antar att det är ett försök att dölja hur illa den egentligen smakar. Ingen av er håller väl på med något sådant?

Det måste jag testa...NOT! :nowink:

Kryddor i PF har jag däremot testat. Julkaffe, påskshot, midsommarbär...U name it!

Äsch! Det har ju ingen betydelse egentligen. Jag kan mycket väl tänka mig testa det mesta i smakväg. Så styrd av diverse regelverk och måsten är jag nog inte ;)
 
Topp