Video: En nybörjares betraktelser

Roenbaeck

Well-known member
Mala kaffe med Compak K3 Touch

Vi börjar med att mala kaffet. Kvarnen är en Compak K3 Touch. Det gick inte att ställa in så att ett tryck gav en enkel och två en dubbel, men jag tycker att det blir bra om jag kör två tryck för enkel och tre för dubbel. Jag ruskar om filtret lite då och då under malningen så att kaffet fördelar sig bättre.

Tampa kaffet

Jag lägger först Xpressivo-tampern på kaffet. Eftersom det finns en liten glipa mellan tamper och kanten på portafiltret så knackar jag några gånger innan jag tampar kaffet med lagom tryck. Det får förhoppningsvis kaffet att ramla ner som hamnat tryckt mot kanten. Har sagts att man aldrig ska knacka efter tampningen, då det blir som en jordbävning och skapar sprickor genom vilka kaffet kanaliseras vid extraktion. Därför direkt i med pf:t i maskinen, som för övrigt är en Bezzera BZ07.

Extrahera kaffet

Beroende på hur hårt jag tampat och fint jag malt kaffet tar det lite olika lång tid innan första droppen kommer. Tjockleken på strålen varierar också med kaffesort har jag märkt. Jag kör helt visuellt och tittar på hur strålen beter sig och ljusnar för att avgöra när jag ska stoppa extraktionen.

Skumma mjölk

Så då till den känsligaste biten. Det här är efter en månads slit och tränande, men det börjar lossna lite grann. Pipen precis mitt i kannan och nära botten när jag drar igång ångan. Man kan höra det "onda ljudet" och då drar jag pipen upp nära ytan så att man får det rivande ljudet. Försöker sedan lyssna mig till hur snabbt jag för kannan nedåt. Om pipen kommer för långt ner närmar man sig det onda ljudet igen och kommer den för långt upp så går rivljudet över i pysljus. När jag inte kan hålla kannan för att den blivit för varm så slutar jag. Pipen rör sig alltså ur kannans perspektiv från botten och upp mot mynningen i takt med att mjölken utvidgar sig pga skumningen.
 

theseal

Kaffeterroristen
DJÄVLA lång extraktion du... den blondar iofs rätt friskt från 40s typ.
Sen så kan du nog kötta till PF:et lite hårdare för att få ner kafferesterna som sitter mot kanten. Dessa kafferester bränner lätt och kan ge en bränd smak på kaffet.

I övrigt inget att kommentera. Fin rigg, grattis.
 

Roenbaeck

Well-known member
Tack för tipset, men ska man alltid räkna från det att man trycker på knappen? Räknar man från första droppen så är extraktionen 36 sek, vilket iofs fortfarande är långt. Ska testa att stoppa lite tidigare och smaka av. Det droppar dock så långsamt i början att det inte hinner bli så mycket kaffe då. Kanske borde tampa lösare så att det rinner igenom snabbare?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man ska räkna från början, inte från när kaffet kommer rinnandes längs spouten. :)
Istället för att tampa lösare, mal lite grövre.
 

Maria

Member
Har hört experterna säga att man ska försöka få snurr på mjölken i kannan. Så att man ser att den går med- eller motsols på ytan. Kämpar själv med det, men har tyvärr inte så bra tryck i min ångning som du.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Malning/extraktion: Det är inte så att ditt kaffe är malet alldeles för fint och/eller överdoserat? Detser dock inte ut som det senare på videon. Ser att du får pellets-klumpar vid malningen du också. Har du testat WDT? Det gjorde oerhörd skillnad hos mig! Vattnigt resultat utan omrörning och krämigt med. Helt klart värt det i mitt fall! Det ska inte droppa ur spouten; det ska åtminstonde rinna... ;)

Tampning: Om du ställer tampern i filterkorgen och jämnar till, så spelar det ingen roll om du knackar på PFt. Om du däremot har tampat färdigt kan det väl hända att det inte är så bra om man dunkar till PFt... Jag brukar göra som du: ställa i tampern och snurra den lite. Jag tar sedan ur tampern, knackar på sidan av PFt för att sedan tampa på.

Mjölkskumning: Det jag hade problem med först var att jag greps av någon sorts hysterisk panik när jag hörde the evil sound och drog upp munstycket för snabbt och hamnade ovanför ytan. Och fick ett fint skumbad... Numera, gör jag denna rörelse långsammare och försöker stanna precis under ytan (rivljudet) tills det är dags att köra röret i botten och värma/blanda mjölken. Jag håller mitt ångrör så att det uppstår en virvel (i mitt fall är det motsols; jo de stämmer i detta fall ;)) i kannan. Denna virvel kan hjälpa till att blanda ner en del av skumbadet. Det ser, på videon, ut som om du har väldans mycket skumbad i din kanna. Är detta JPEG-artefakter eller har du råkat komma ovanför ytan? Det är trickigt det där med att hamna rätt... Annorlunda teknik att hälla på sedan. Inga planer på rosettas, hjärtan eller annan latte-art för dig? :cool:

//Stefan (som tränat alldeles för lite på att skumma, men som kommit en bra bit på väg mha detta forum)
 

roccster

Well-known member
Du har så jäkla fina grejer att jag blir så där härligt avundsjuk. Jag förstår inte riktigt varför du kör ner pipen i mitten på kannan när du skummar? Jag har den alltid jäms med ena kanten på kannan för att få snurr på all mjölk. Sen verkar det som att slutresultatet är lite för bubbligt skum. Försök få det där fina rivljudet istället för det höga, onda ljudet så ska du se att mjölken klickar.
 

treefinger

Well-known member
Jag förstår inte riktigt varför du kör ner pipen i mitten på kannan när du skummar?
Den teknik jag använder just nu, med väldigt stor framgång, går just ut på att man jobbar från mittenregionen i kannan. Virveln skiljer sig en del från den traditionella som bildas när man kör med ångröret längs kanterna i kannan. Den virvel man får när man kör utifrån mitten rullar mer än den virvlar, hur man nu ska förklara det. Vertikal virvel istället för horisontell.

Jag gillar den tekniken när man för utifrån mitten främst för att det är oerhört mycket lättare att i slutet, när man sänker röret en aning, blanda runt mjölken för att döda alla bubblor. Skummet på cappuccinon blänker som porslin när den är klar. Det gillar jag.

Demonstrerar gärna med en video framöver.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Demonstrerar gärna med en video framöver.

Yes, please!

Jag har kikat på Fabians och Roenbaecks videos och läst josefs inlägg. Utifrån den första och den sista skummar jag numera. Får inte till det riktigt, dock.

Hoppas att du kan filma snabbt. Du får en vecka på dig (för då är jag tillbaks hemma hos min maskin)! ;)

Alltid bra med instruktionsvideos! :D

//Stefan (som också gärna vill ha porslinsblänkande skum)
 

Roenbaeck

Well-known member
Efter en månad längs kanten i kannan gick jag tillbaka till så som jag började, dvs mitten på kannan. Verkar vara enda sättet som jag kan få till mjölken. Bra tips att sänka pipen på slutet. Ska göra det och se om jag kan slå sönder eventuella stora bubblor. Ställer också om kvarnen i morrn och mal grövre få se... inbillar mig att det kanske klumpar mindre då också. Jag har frångått WDT för en stund. Annars har jag ju min Fibonaccisnurra som jag kan ta fram igen.

Latte-art? Ja, självklart, men det lär bli många fler abstrakta motiv innan jag får till rosettas ;)
 

lupoo

Well-known member
Efter en månad längs kanten i kannan gick jag tillbaka till så som jag började, dvs mitten på kannan. Verkar vara enda sättet som jag kan få till mjölken. Bra tips att sänka pipen på slutet. Ska göra det och se om jag kan slå sönder eventuella stora bubblor.

Rek. kvällslitteratur spec. bild 4.
Lycka till med frukostcappun! Det börjar att ta sig! ;)
 

Buffeln

Well-known member
Efter visst testande har jag kommit fram till att mitt skum blir bäst om jag inte följer den vanliga rekomendationen med att starta processen med att "suga luft" ett visst antal sekunder och därefter sänka ner röret för värmning/blandning.

Jag letar istället upp ett läge där jag får en fin virvel och ligger strax under läget där "rivljudet" uppstår. P.g.a. virveln varierar läget på ytan hela tiden. Detta gör att luft sugs ner med jämna mellanrum, mer med ett "stickande" ljud än ett rivljud. Jag suger alltså ner väldigt lite luft, men under en längre tid. På detta sätt blandas bubblorna hela tiden runt medans luften sugs ner. Man kan sedan med väldigt fina rörelser reglera frekvensen på "stickljuden" och därigenom tjockleken på mjölken.

Denna teknik funkar bra när man har en liten Gaggia, men ni med lite biffigare maskiner har säkert mer kraft att blanda runt och jämna ut skummet med om man följer standardrekomendationen. För mig gav det oftast ett skummlock som var svårt att bli av med. :(
 

treefinger

Well-known member
Buffeln: Håller med.. det är en bra teknik.

Stefan Böna: jag har inte glömt videon, lite mycket att göra nu bara.. men ska se om jag hinner fram emot juni. Men då lär ni ju vara skumningsess hela bunten.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Stefan Böna: jag har inte glömt videon, lite mycket att göra nu bara.. men ska se om jag hinner fram emot juni. Men då lär ni ju vara skumningsess hela bunten.

:lol: Ja du, tree, det börjar arta (pun intended) sig med skumningen för mig också. Jag är inte riktigt där när det gäler hällningen, men några schyssta rosettor har det blivit. Mjölken, däremot, sätter jag allt som oftast. En sammetsblank slät yta i kannan när jag är klar! :D

Jag skummar också i mitten av kannan. Har röret så att munstycket ligger i rät vinkel mot mjölkytan (innebär att man lutar kannan lita). Sedan sänker jag bara ner munstycket, inte hela röret, i mjölken för att blanda/värma på slutet. Nästan varje gång så är mjölken klar för att arta med efter detta; knappt något behov av att polera (fast det gör jag ändå)! :D

//Stefan (som nu pladdrar på av bara den, men som snart ska krypa till kojs och vara tyst)
 

treefinger

Well-known member
Låter precis som att du börjar få häng på skumningen. Jag använder liknande teknik.. lutar kannan rätt rejält.. har inte mätt, men det är inte omöjligt att jag nästan har en rätvinklel där också.

lutar man kanten eller allra helst pipen på kannan mot själva ångröret är det väldigt lätt att justera hur mycket luft man vill suga in i mjölken.

Angående att öva hällning tycker jag man kan lära sig rätt mycket genom att experimentera med att göra riktigt tjockt mikroskum alternerat med att skumma mjölk som får lite tunnare mikroskum. Det är helt annorlunda att hälla tjockare mjölk motför jättetunn.
 

doppio

Well-known member
Kände mig riktigt taggad i morse men fick av någon anledning väldigt tjockt skum, så det blev bara en stor sörja av det.

Fast jag tyckte inte jag fick in så mycket luft.

Va sne jag blev nu.
 

treefinger

Well-known member
Tycker man lär sig grymt mycket om man skummar många på raken, sedan gör man små justeringar emellan varven så att man lär sig vad som gör att det blir lite för tjockt eller för tunnt. Så, att köpa ett par liter extra mjölk är guld värt för att få till kontinuiteten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,627
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp