Vad gör jag för fel?

SB

Well-known member
Filmade först efter jag löst läckageproblemet(drog åt lite till).:blush:
Måste tilläggas att färgen på creman i stillbilderna är lite mörkare än irl...
Har lite problem med det vågräta , jobbar på det! Handtaget på pf är lite vinklat neråt ,men om jag lägger det mot kanten på sumplådan får jag bättre läge på pf.
Kör med dubbelt pf men bara en kopp. Borde kanske köra två koppar åt gången för att lättare se skillnader?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kör med dubbelt pf men bara en kopp. Borde kanske köra två koppar åt gången för att lättare se skillnader?

Dubbelt PF? Du menar väl dubbelkorgen, antar jag? :D

Det spelar ingen direkt roll om du drar två treor eller en sexa. Creman blir densamma. Jag brukar köra en sexa i mitt mätglas, när jag ställer malgraden. Däremot tycker jag att det är lättare att känna smakskillnad om man drar enkla skott. Varför vet jag inte: inbillning?

//Stefan (som ibland får vatten utanför PF under extraktion, men som då alltid dragit åt för löst)
 

SB

Well-known member
Ha,ha! Har inte den rätta terminologin klar för mig än, ge mig lite tid...;)
Har lagt en video till bredvid den förra. Det gick visst bra med länken...
 

moparman

Well-known member
Om kvarnen är ok ska du kunna strypa flödet i stort sett helt såvida du kör de finaste som går..Ordentligt doserat och bra tampat..

Är det på det viset är det bara att börja gå upp i malgrad och dosera ungefär samma tills du får till en 6 på ca 20-30 sekunder.

För mig på min silvia så blev det tätt när handtaget stod rakt ut mot mig när den var ny..Nu får jag dra liiite till.

Enklast är ju fortfarande att testa kvarnen med en annan espressomaskin så vet du om det är kvarnens fel eller ditt :)

Nu är jag bara en novis så har jag fel får nån gärna rätta mig/Linus

jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det är som MartinForsberg säger i det här fallet..

Om du inte kan prova kvarnen hos nån kompis så testa andra kaffe sorter och se om du får samma reslultat....
 

SB

Well-known member
Har provat lite mer , och med goda råd från många så börjar det klarna....
Lite mer i pf , lite snällare tampning(vågrätt) och ett pf som sitter ordentligt fast!
Ska ta lite mer bilder imorgon , sedan får väl forumet stå till tjänst igen antar jag....
Supertillgång att ha det här stället att fråga på. Ni é great!!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Är det dessa bilder du syftar på Wannabe? Tänkte att det går snabbare om man länkar direkt till inlägget... :)

//Stefan (som packat bilen klart och precis ska till att åka till Sälen)
 

Wannabe

Well-known member
Ett tips för att få till tampningen rakt är att hålla fingerspetsarna (tumme, pek, lång) på överkanten på 'tamperhatten' (och änden av tamperskaftet i handflatan som trycker) så att fingerspetsarna känner både kanten på tampern och filtret. Då känner du när det är rakt.

Inte helt lätt att beskriva i text. Hoppas du fattar.
 

MartinForsberg

Well-known member
Varför finns det ingen tamper som har en krans som passar mot filtret som sedan kan tryckas ner?

Tänk er en krans som passar mot filtrets överkant med en metallplatta ovanpå med ett rör i där halsen på tampern skulle sitta och kunna glida upp och ner - det finns ju klicktamper för kraftens skull men ännu ingen tamper som alltid tampar rakt!

Lättast för att fixa en sådan vore att kapa av övre delen på portafiltret, den som är skålad för att passa ovanpå filterhandtagets fals. Sedan får man svetsa på ett rör med en passande dimension, kring 60-62 millimeter och kanske 40-50 millimeter högt. Sedan svetsar man en metallplatta ovanpå röret där man borrat ur ett hål med ca 20 millimeters diameter. I metallplattan får man sedan svetsa ett rör med 20 millimeters diameter som den specialanpassade tampern skall sitta i. Tampern måste då ha en diameter på halsen på kanske 19.5 millimeter och en längd som medför att den kan pressas ner så långt som man behöver (kanske 30-40 millimeter). Om man monterar en fjäder på ovansidan metallplattan kring halsen på tampern kan man få den att automatiskt fjädra upp igen! Vill man kan man låta rördelarna bestå av kraftiga ståltrådar som man svetsar på plats (bara de är dimensionerade för kraften) eller så kan man be någon laserskära i dem så de blir genombrutna så man kan se kaffet vid tampningen!

Tänk er tampern på bilden med kanten på ett portafilter monterat på ett rör kring metallplattan så kanske ni hänger med i tankarna. Man skulle alltså bar aspara falsen kring ytterkanten på portafiltret i bilden nedan fär att få exakt passning!
 

Bilagor

  • tamper-steel.jpg
    tamper-steel.jpg
    6.7 KB · Visningar: 13
  • filterbasket.jpg
    filterbasket.jpg
    30 KB · Visningar: 9

Wannabe

Well-known member
Varför finns det ingen tamper som har en krans som passar mot filtret som sedan kan tryckas ner?

Tänk er en krans som passar mot filtrets överkant med en metallplatta ovanpå med ett rör i där halsen på tampern skulle sitta och kunna glida upp och ner - det finns ju klicktamper för kraftens skull men ännu ingen tamper som alltid tampar rakt!

Lättast för att fixa en sådan vore att kapa av övre delen på portafiltret, den som är skålad för att passa ovanpå filterhandtagets fals. Sedan får man svetsa på ett rör med en passande dimension, kring 60-62 millimeter och kanske 40-50 millimeter högt. Sedan svetsar man en metallplatta ovanpå röret där man borrat ur ett hål med ca 20 millimeters diameter. I metallplattan får man sedan svetsa ett rör med 20 millimeters diameter som den specialanpassade tampern skall sitta i. Tampern måste då ha en diameter på halsen på kanske 19.5 millimeter och en längd som medför att den kan pressas ner så långt som man behöver (kanske 30-40 millimeter). Om man monterar en fjäder på ovansidan metallplattan kring halsen på tampern kan man få den att automatiskt fjädra upp igen! Vill man kan man låta rördelarna bestå av kraftiga ståltrådar som man svetsar på plats (bara de är dimensionerade för kraften) eller så kan man be någon laserskära i dem så de blir genombrutna så man kan se kaffet vid tampningen!

Tänk er tampern på bilden med kanten på ett portafilter monterat på ett rör kring metallplattan så kanske ni hänger med i tankarna. Man skulle alltså bar aspara falsen kring ytterkanten på portafiltret i bilden nedan fär att få exakt passning!

Strålande Martin! Det är bara att mönsterskydda, och köpa in ett par pallar med faktureringspapper.
 

MartinForsberg

Well-known member
Älskar när tankarna får flyga fritt - kanske någon annan som vill tillverka och sälja, men inte jag.... men jag kanske gör en prototyp någon gång.....
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp