Vad gör jag för fel?

SB

Well-known member
Har haft min Giada sedan i torsdags och fortfarande blir ingenting rätt!!
Kaffet rinner igenom på 3-4(!) sekunder och creman är tunn och smaklös(de flesta shotsen törs jag inte ens smaka på...)
Jag har malt finare , tampat lösare och hårdare , fyllt mindre/mer i pf , men lik förbannat rinner det vatten utanpå pf. Varenda gång. Följdaktligen vänder jag mig till detta allvetande forum för att få vägledning..:blush:
 

SB

Well-known member
Vilket kaffe...som i vilken sort..? Jag övar på Molinari från ica. Kan det ha betydelse tror du...
Vattnet borde väl ändå inte rinna utanför. Maskinen spottar och fräser som om den vore tokig...
 

moparman

Well-known member
Låter som att det är nå fel..
Maler du så fint som det bara går och fyller ordentligt med kaffe ska de inte komma igenom en droppe..

Jag hade samma problem att det bara rann rätt igenom hur ja än gjorde..
Jag skickade in kvarnen..

Men de låter ju lite konstigt att det rinner vatten utanpå pf...
Gör det de jämt oavsett hur mycket du doserar ?
Gissar att du drar åt lämpligt hårt?
Ingen packning som är dålig ?

Edit
Känner du nån annan som har espressomaskin så ta dit din kvarn å testa.
Då kan du utesluta en grej iaf
 

minicmars

Well-known member
ja, jag tycker att det beror på gammalt kaffe (creman är tunn och smaklös), 4 sekunder är inte fel... Det rinner utanpå pf darför du kanske doserar för mycket..
 

SB

Well-known member
Har doserat både mycket , lite och väldigt lite men det rinner bredvid ändå.
Svårt att byta packning KG?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det tror jag inte. Köpte du apparaten ny så är det bara att lämna in den. Köpte du den begagnad så är det bara att köpa en packning och byta.
 

SB

Well-known member
Moparman: Lämpligt hårt....Kan det vara så att jag drar åt FÖR hårt?
 

SB

Well-known member
Drog hårdare, inget läckage den här gången! Det rinner fortfarande för fort dock...
Körde en till och den tog lite längre tid , men fortfarande lite tunnt tycker jag. ska testa med mer kaffe i filtret o lite tuffare tampning...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Dra åt så det blir tätt (om det går).
Mal så pass mycket mer fintmalet att det inte rinner för snabbt eller/och dosera så pass mycket mer kaffe att det inte rinner för snabbt.

:cool:
 

Wannabe

Well-known member
Låter jobbigt. Gammalt tort kaffe kan rinna jäkligt fort. Prova att förfukta genom att slå på pumpen ett par sek och sedan stänga av. Vänta 6-7 sek och sedan köra som vanligt.

posta gärna film/bilder om du har möjlighet.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men man ska inte behöva dra åt filtret för kung och fosterland. Det kan fortfarande vara en bra idé att byta ut packningen vid grupphuvudet.
 

SB

Well-known member
Vad tror ni? jag är ingen fotograf direkt , men det kanske går att bilda sig en uppfattning om resultatet...
 

Bilagor

  • IMG_2779.JPG
    IMG_2779.JPG
    34.6 KB · Visningar: 55

MartinForsberg

Well-known member
Ser ju fint ut i förhållande till de problem du började med.

Om du provar att köra handtaget utan kaffe i filtret så kan du få en uppfattning om hur långt du kan dra det, och om du gör en liten snärt på slutet så känner du hur det låser mot gummipackningen i brygghuset - det är det läge du skall ungefär när du har kaffe i filtret.

På min Isomax Granmacinino finns det en stoppskruv som är gömd i metallringen runt bönhållaren, en insex-skruv med vass spets. Den måste jag skruva upp för att få till den fina malgrad jag vill ha - men jag vet tyvärr inte hur det ser ut på din kvarn men din kvarn bygger på precis samma innanmäte som min kvarn så möjligen har de en snarlik lösning - om du skulle vilja mala finare!
 

SB

Well-known member
Sorry, länken ovan funkar bara om man har eget FB-konto...Får komma på nå´t bättre. Finns kanske en hacker med bra förslag...:blush:
 

Wannabe

Well-known member
Jag ser inte att det rinner utanför.
Ser inte så illa ut på filmen tycker jag. På bilden tycker jag snarare att det ser lite överextraherat ut. Kanske kan denna länk vara till nytta:http://www.sweetmarias.com/espresso-crema.html
Är detta dubbel elller enkel? Det kan vara svårt att få till enkla. Börja med att träna in dig på dubbla shots.

Det bubblar lite i början. Kanske kan det bero på channeling som också kan ge snabbt flöde. Var noga med distribuering och tampning. Det ska vara vågrätt och välpolerat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,657
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp