Byta spouts på en Classic, men vilket?

larjo11

Well-known member
Hej alla,

Har läst in en tråd i forumet att lite äldre Classic har för trånga utgångar i spouten. Det gör att kaffet blir bränt och bubblar ut ur spouten. Det gör oxo att kaffet smakar bränt. Jag har precis det problemet :( Nu undrar jag vilken spouts ni har bytt till? Skulle denna passa?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag köpte en sådan där till min Silvia!

Innerdiameter på min gamla spout (den jag bytte ifrån) är 17 mm i gängdal (om du förstår; jag kan inget om hur man mäter dylikt) och 15 mm i gängtopp.

Det enda jag behövde göra för att få spouten rätt var att vira på en massa gängtätningstejp...

//Stefan (som numer har ett, i det närmaste, perfekt flöde ur bägge spoutsen)
 

Buffeln

Well-known member
Jag har en sådan till min Gaggia. Tyvärr snurrar den ett kvarts varv för långt när man skruvar på den. Det funkar ändå, men man får rätta till spouten hela tiden. Om någon har löst detta på ett smart sätt så får ni gärna berätta hur ni gjorde.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har en sådan till min Gaggia. Tyvärr snurrar den ett kvarts varv för långt när man skruvar på den. Det funkar ändå, men man får rätta till spouten hela tiden. Om någon har löst detta på ett smart sätt så får ni gärna berätta hur ni gjorde.

Gängtätningstejp (finns hos Classe från Insjön för 14 spänn/24 meter). Massor. Sedan, när man lagt på tillräckligt, får man dra åt ordentligt. Funkar det inte, så får man lägga på mer!

Nu undrar jag vilken spouts ni har bytt till? Skulle denna passa?

Ja, då vet vi att den skulle funka. Med hjälp av nyss nämnda tejp!

//Stefan (som förvånades över hur många varv som egentligen behövdes; det var massor)
 

Buffeln

Well-known member
Gängtätningstejp (finns hos Classe från Insjön för 14 spänn/24 meter). Massor. Sedan, när man lagt på tillräckligt, får man dra åt ordentligt. Funkar det inte, så får man lägga på mer!

Gängtape naturligtvis! Tack.
Borde tänkt på det själv. Med gängtape, eltape och några MacGuiveravsnitt i bakfickan klarar man det mesta i livet. :)
Jag har gängtape hemma, så jag skall testa det genast.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet inte hur många varv jag drog på, men när jag skruvade fast spouten så blev det som en packning mellan den och PFt. Fram med en handduk, ta i lite och vrida spouten i rätt läge. Klart.

//Stefan
 

theseal

Kaffeterroristen
Ett stadigt kock stryk med en körnare i gängan på portafiltret längst upp gör att spotuen når mer moststånd och man får dra den till rätt läge med milt våld.

PTFE tapen skall klara 150grader kontinuerligt, men åldras ändå och blir till slut bara en svart sörja av ekkel. Man kan iofs gänga om den nån gång varje år för att minimera ekklet.

Nackdel med den spouten är att det blir väligt trångt mellan spillbrickan och spouten och höga koppar går helt enkelt inte in.
 

Fabian

Well-known member
Problemet med höga koppar eller glas löses enkelt genom att lägga en lätt fuktad wettex-trasa eller dylikt på spillbrickan. Då kan man låta kopparna/glasen luta mot varandra mot spoutsen. Fast det går ju givetvis inte med alla koppar/glas, men med många.

Tog en paus i inlägget här och gick och tog en testbild. Måste väl erkänna att det nog blir ganska begränsat med höjden på glasen med större spouts... :)

89019_1207928150.jpg
 

Buffeln

Well-known member
Jag drog på gängtape. Nu sitter den som en smäck! Får väll utvärdera "äcklet" om ett tag...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om det blir en svart sörja av äckel som theseal säger, borde detta väl synas på något vis? Torde inte gängen bli slapp om tejpen "tar slut" så att säga? Hur lång tid talar man om cirkus? Någon som vet?

Jag drog på gängtape. Nu sitter den som en smäck.

Märker du någon skillnad i flödet? Jag hade ju mer kaffe från vänster spout innan jag bytte. Nu är det, i det närmaste, 100%-igt lika flöde från bägge. Bästa 100-lappen jag lagt på frk Silvia! :D

//Stefan (som, naturligtvis, inte vill ha sitt kaffe extrakryddat av svart äckel om han kan undvika det)
 

Buffeln

Well-known member
Märker du någon skillnad i flödet? Jag hade ju mer kaffe från vänster spout innan jag bytte. Nu är det, i det närmaste, 100%-igt lika flöde från bägge. Bästa 100-lappen jag lagt på frk Silvia! :D

Nej, jag hade bra flöde innan tapeningen också. Däremot är det skönt att inte spouten vandrar iväg när vibrationspumpen startar, en stor fördel om man skall pricka två koppar...

PS. Jag körde just första shoten med "Ionia grand crema". Jag förstår nu var namnet kommer ifrån. :)
Det fullkomligt pulserade ut crema som hamnade lite överallt. Jag var tvungen att köra om den lite hårdare tampad, inte för smakens skull, utan för att få lite mer att hamna i koppen. :lol: DS.
 

Bjarne

Well-known member
Jag har en sådan till min Gaggia. Tyvärr snurrar den ett kvarts varv för långt när man skruvar på den. Det funkar ändå, men man får rätta till spouten hela tiden. Om någon har löst detta på ett smart sätt så får ni gärna berätta hur ni gjorde.

Prova att leta upp en del av en gammal nyckelring som du trär på innan du drar dit själva spouten. Har gjort så på båda mina maskiner och använder just den läsa spout som Kaffemaskinen säljer. Anledningen till att jag valde den är att avståndet mellan spout-ytterkanterna är så litet som möjligt och det gör att den "båge" som kaffet ska rinna ut på blir så brant som möjligt.

Det förhindrar att långsamma skott "fastnar" i öppningen p.g.a. ytspänning - o i värsta fall bara rinner i den ena pipen.
 

Buffeln

Well-known member
Nja, jag tänkte på skillnad i flöde efter byte av spoutsen; skillnaden före mot efter, alltså...

//Stefan (som drar till fjälls på en dryg vecka från och med idag utan möjlighet till egen espresso)

Aha, du menar så. Faktiskt ingen aning. Plaståbäket åkte av innan första testet av rent estetiska skäl... :)

Prova att leta upp en del av en gammal nyckelring som du trär på innan du drar dit själva spouten.

Det funkar fint med tapen. Men om jag skulle få "äckelproblem" senare skall jag testa ditt tips. Ståltråd borde ju också funka...
 

HE

Well-known member
Jag använde lin som rörmokaren har till sina gängor. Man får prova sig fram hur mycket som behövs innan man hamnar i rätt läge. Funkar bra!
 

MartinForsberg

Well-known member
Lin är bra till rörmokeri men kan tyvärr suga upp en del av kaffet och ge smak med tiden (inte så mycket av linet som av gammalt kaffe) plus bli lite soggigt vid rengöring.

Jag har använt teflonpackningar och stoppat ner i gängan de gånger jag behövt, någon gång fick det bli en tunn tunn rostfri plåtbit (det går med mässing också) som jag böjde och höll nere i gängan medans jag skruvade på gängan, sedan vickade jag bara av de som stack ut. Tar man rätt tjocklek kan man få spouten att sitta i vilken vinkel man vill eftersom det bara är att dra så långt man vill när det låser tillräckligt bra varvet runt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp