Funderingar...

mthier

Active member
Hej!

Tack för bra och trevligt forum. Har väntat länge på ngt. liknande i Sverige. När jag flyttade hit från södra Tyskland 2001 hade jag redan hållit på ett tag och skaffat en liten maskin. Det är en lite större maskin numera (Rancilio S24 + Anfim Best) och intresset är större än någonsin...men nu till min fråga:

Jag brukade köra ett kaffe som jag tar med mig hemifrån när jag åker till Tyskland (www.hagenkaffee.de) som hittills fungerat bra men jag kan inte lagra så mycket utan kvalitetsförlust efter en viss tid. Sedan började jag leta i Lundaregionen och hittade en del trevliga bönor - jag är mer för den italienska skolan.

Problemet är att jag har fått för mig att min maskin är kanske lite kinkigare än andras och den har aldrig producerat så värst mycket crema jmf med t.ex. E61 maskiner som verkar kunna leverera hyfsatt espresso med vilken böna som helst. Trycket ligger på circa 1,2 bar och vattentemp. på 90 och malningsgraden anpassas så det blir en "mussvans" och circa 20ml på 20 sek. men ofta blir det liksom varken riktigt gott (tunnare än jag hade velat och med lite crema) eller ett "fint" resultat. Ett kaffe som funkar bra är t.ex. montano men just på 100% arabica vill det inte bli så bra...
Jag undrar lite vad ni tycker: Användarfel, maskinbekymmer eller annat?
vore kul att få höra lite synpunkter.

Bästa hälsningar,

Mark
 

Fabian

Well-known member
Hur blir det om du försöker dra runt 60 ml på 25-30 sekunder? 20ml på 20 sek har jag själv aldrig kört, så kan inte jämföra mina resultat med dina riktigt.

Arabica ger ju inte så mycket crema. Kör en arabicaböna nu som endast ger ett tunnt lager crema ovanpå espresson. När jag har en blandning med robusta i hemma brukar jag kunna få halva koppen crema, så det är ju en vesäntlig skilnad där.
 

mthier

Active member
20ml på 15-20 sekunder för en enkel espresso, blir det en dubbel espresso (oftast) så får jag knappt 40ml på circa 25-30 sek. men som sagt, många gånger blir man lite besviken på resultatet. Just nu i kvarnen 4 estates från köpenhamn (100% arabika) och det blir tunnt, vad jag än gör...
 

Fabian

Well-known member
Låter på mängden+volym på din dubbel som att du gör en ristretto. Då brukar det ju bli allt annat än tunnt oftast, för mig i alla fall.

Hur är det med kvarnen, klumpar det sig mycket i filtret när du doserar ut det? Det har pratats mycket om detta på forumet och det finns ett par olika tillvägagångssätt för att bekämpa detta. Tror det var användaren Stefan Böna som nyligen kom fram till att espresson blev mycket tjockare och krämigare av att ha kaffet jämn fördelat i filtret jämför med innan. Kolla de här trådarna:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4976

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4656&highlight=rocky+mod

Sen borde du prova på en robustablandning också tycker jag, och se skillnaden i creman.
 

Bjarne

Well-known member
Just nu i kvarnen 4 estates från köpenhamn (100% arabika) och det blir tunnt, vad jag än gör...

Har du testat att köra en 70/30-blandning, eller rentav en 50/50? Det borde bli avsevärt mer crema isåfall. Jag får själv oftast tunn crema på 100%-arabica-varianter, men eftersom jag oftast kör cappuccinos saknar jag inte creman så mycket.

Dessutom spelar nog åldern på bönorna in. Väldigt färska rostningar (läs Johan & Nyström) upplever jag ger mycket mer crema än Italienskt rostade som importerats.
 

shogun

Well-known member
Har du testat att köra en 70/30-blandning, eller rentav en 50/50? Det borde bli avsevärt mer crema isåfall. Jag får själv oftast tunn crema på 100%-arabica-varianter, men eftersom jag oftast kör cappuccinos saknar jag inte creman så mycket.

Dessutom spelar nog åldern på bönorna in. Väldigt färska rostningar (läs Johan & Nyström) upplever jag ger mycket mer crema än Italienskt rostade som importerats.

Jag har en nyrostad De Sica hemma just nu och den ger väldigt mycket crema. Testade en dubbel i ett glas och mer än hälften av shotet blev crema. Lagom är bäst och med något justerad malningsgrad så blev den optimerad (smakar riktigt gott för övrigt)
 

mthier

Active member
Hej igen,

Köpte ett paket nyrostat på koppi i Helsingborg, absolut nyrostat men 100% arabica men jag ville vara säker på att det inte är åldern som är problemet.Smakade gott som espresso. När jag malade så märkte jag dock en sak som skulla kunna vara del av problemet. Jag har en Anfim kvarn som jag har modifierat för steglös justering och det visade sig att malningsgraden förändrades under malning p.g.a. vibrationerna! Inte konstigt att jag fick justera hela tiden!! SKall ändra det och fortsätta prova.
var köpte du de sica nyrostat?

Mark
 

Fabian

Well-known member
De Sica säljs bara på Kaffemaskinen, som finns på två ställen i Stockholm och ett i Göteborg. Fråga på koppi nästa gång du är där om de inte har någon robustablandning! Har ingen koll på deras utbud...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp