Göteborg Allra bäst i Gbg? :)

Anne

Well-known member
Jag ska ner till Göteborg i helgen - vart ska jag gå? *ler sött* Bör ligga centralt, eller möjligen utåt Torslanda till.
 

Dockoz

Well-known member
Jag säger som jag brukar, Bar Italia på Prinsgatan :) Kanske inte jättecentralt men värt besväret.
 

doppio

Well-known member
Kör cut-n-paste på ett gammalt inlägg jag gjorde...

Först börjar du med Mahogny på Skånegatan, vid Korsvägen. När du har tröttnat på bilderna på stammisarna på väggen och den klassiska musiken så hoppar du på spårvagnen till Kungsportsplatsen och får en snabb beställning i Bar Centro på Kyrkogatan, vid NK.
Därefter går du vidare till antingen Da Matteo i Viktoriapassagen eller Mahogny i Grandpassagen. Jag skulle nog föreslå Mahogny, där du kan glänsa dig i någon av de två guldfärgade espressomaskinerna.
Nästa ställe blir Da Matteo Torrefazione på Vallgatan. Där kan du inspektera rosteriet in person, och kanske ta ett snack med Per himself. Därefter svänger du förbi Magasin 11, det är även ett bra ställe om man blir sugen på italiensk glass. Därefter tar du spårvagnen från Domkyrkan till Järntorget. Därifrån går du uppåt Linnégatan till Doppio. Det är ett skönt ställe som numera drivs av ett par snubbar från Australien och NZ. Om du sen är sugen på att se trendiga baristor med slipsen instoppad i skjortan och en vespa uppsmälld på väggen så ska du gå till Bar Italia på Prinsgatan. Har du inte fått nog av kaffe nu så tar du en avstickare bort till Café Marmelad i Majorna, enligt ryktet så har de en riktigt fräck kvarn.
 

roccster

Well-known member
Som ovanstående säger, glöm inte Doppio. Det är väldigt trevligt där och de har lite goda mackor om du är hungrig. Makambo är bönana och de vet hur man extraherar den. Om du ändå springer omkring på Avenyn så ta tvärgatan Storgatan och besök Kaffemaskinen. Inget gulligt fik, men massor med gott kaffe.
 

doppio

Well-known member
Nu glömde du Divario på Kyrkogatan, doppio! Ta det istället för Magasin 11.

Nu fanns inte Divario när jag skrev den texten, eller det hetta nåt annat iallafall.
Men är ändå inte riktigt helsåld på Divario.

Värsta bakgatan som det ligger på, de kan nog få det svårt. Dock kanske Lokal brevid kan dra lite folk åt dem.
 

Molarin

Well-known member
Sedan finns ju två Barista Cup-finalister i Göteborg.

Viktor på Espresso House Centralen och Landvetter Flygplats.
Karin (Jutta) på Marmelad, Mariagatan i Majorna.
 

Grosso

Member
Sedan finns ju två Barista Cup-finalister i Göteborg.

Viktor på Espresso House Centralen och Landvetter Flygplats.
Karin (Jutta) på Marmelad, Mariagatan i Majorna.

Det här med att tävla, säger inte så mycket, tycker jag. Nån som tycker Anna Book är en bättre artist än Madonna för att Book har tävlat i melodifestivalen...:blush:
 

Buffeln

Well-known member
:(Jag vill be hela norska folket om ursäkt. Det var dumt sagt och jag ångrar alltihop. Jag hoppas att ni förlåter mig och inte ger igen när jag passerar tullen vid mitt nästa besök. Gummihanskar är ju så dyra nuförtiden...

Heja Norge!!!!
norges-flagga.png
 

jodah

Well-known member
Att man får bra kaffe i Göteborg har jag noterat, men finns det något fik som vi bilburna turister kan landa på utan att bli jagade av spårvagnar och flitiga lapplisor?
 

Ernst

Well-known member
Att man får bra kaffe i Göteborg har jag noterat, men finns det något fik som vi bilburna turister kan landa på utan att bli jagade av spårvagnar och flitiga lapplisor?

Nej, jag kan faktiskt inte komma på något. Du får ringa så kommer jag ut med en kopp till E6:an.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Lapplisor undkommer man enkelt genom att köpa sig en litten lapp att placera väl synligt i bilen.
 

selanderm

Well-known member
Lapplisor undkommer man enkelt genom att köpa sig en litten lapp att placera väl synligt i bilen.


Eller skicka ett SMS till väl valt nr om det nu skulle saknas 5kr eller bensinkort. :D

Spårvagnarna är svårare, hjälm och armbågskydd brukar räcka, men jag kan inte lova ngt.
 

jodah

Well-known member
Jag pröjsar gärna en liten parkavgift, det var väl mera om lättillgänglighet jag fråga efter.

Parkeringshus kommer jag inte in i (husbilen för hög).
Alternativt kan ju vara och ställa sig vid mässan eller nått och ta promenad eller kommunala färdmedel.
 

Molarin

Well-known member
Ställ dig vid mässan och ta en korrt promenad till Mahogny alldeles i början av Skånegatan.
 
Topp