Hjälp, mina shots blir sura!

spice

Active member
Jag testade en ny böna igår, Kojak, som jag köpte i Göteborg och jag får inte till det! Espresson rinner som den ska med mussvans och creman ser bra ut men den smakar surt. Jag har för mig att en bra espresso ska smaka långt bak i munnen men denna smakar långt framme på tungspetsen och inte speciellt bra, surt i min mening men är inte säker!

Nu har min maskin inte varit använd på två månader då jag mest gjort pressokaffe som jag börjar uppskatta mer och mer så min första tankte var att jag var tvungen att pumpa ut några shots för att rensa ur den. Men fyra shots senare så smakar dom precis lika illa!

Tidigare har jag använt cremador och mehari med bra resultat och var nu exhalterad att testa på denna böna då jag hört mycket gott om den. Är det någon som kan vägleda mig vad jag kan tänkas göra för fel? Jag har en Minimoka + Gaggia Classic.

Tacksam för svar!
Markus
 

Large

Well-known member
Kojakblandningen är i förhållande till de kaffeblandningar du testat tidigare en syrligare upplevelse beroende på 100% Arabicainnehåll.
Ett tips är att försöka surfa Classicen så att bryggvattnet blir varmare. Försök till exempel att dra en shot precis efter att termostaten slagit av värmeelementet.
Detta kommer troligtvis att dämpa syran något, men en 100% Arabicablandning är oftast en syrlig upplevelse även om Kojak inte är extrem i detta avseende.
 

spice

Active member
Ja det kanske är mer syrlighet jag upplever då, men jag tyckte bara det var så mycket syrligt isåfall. Ska testa ditt förslag ikväll!
 

Roenbaeck

Well-known member
Jag fick en provpåse Kojak på Barista Cup. Den har rostningsdatum 3/4 och enligt killen från da Matteo som stod och delade ut dem så kan man förvänta sig att de är ordentligt syrliga när de är så nyrostade. Han menade att de smakar bäst först när de fått "legat till sig" lite.
 

spice

Active member
Där kanske vi har det! Min var också rostad 3/4. Testade just en till espresso, samma fenomen.
 

Large

Well-known member
5 dagar gammalt är ju inte jättenyrostat precis. Bönorna borde smakmässigt vara som allra bäst just nu och tappa i smak för varje dag som går.

Jag köpte en påse Kojak för några veckor sedan och kan inte påstå att den var överraskande syrlig. Men det är klart smaken är ju olika... :)
 

josef

Well-known member
jag fick också en sån påse på barista cup. Ska ta och shotta den lite med ett par vänner i veckan efter jobbet tänkte jag. Blir intressant!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp