Funderar på att köpa en ECM Giotto

peterblad

Well-known member
men jag kan inte låta bli att undra över alla nyservade Giotto som jag sett på andrahandsmarknanden. Ni som har en ECM Giotto, kräver den mycket underhåll och service?

Jag är införstådd att alla maskiner kräver underhåll, men med tanke på det stora utbudet på andrahandsmarknaden samt att nästan alla uppges vara nyservade så kan jag inte låta bli att undra.......

Det vore iallafall trevligt att höra från er som redan har en maskin eller vet någonting om den.
:)
 

theseal

Kaffeterroristen
Nej det gör dom inte. Dom är nästintill skottsäkra men kräver, som alla maskiner, regelbunden backflush, rengörning av spridarfilter och avkalkning. Sköter man detta så håller maskinerna i evigheter.

Nyservad brukar förmodligen betyda att maskinen har pga bristande rengörning guckat igen och betyder förmodligen "rengörning, avkalkning och byte av PF packning" . Detta gör normalhändig enkelt själv hemma på 3-4h.

Maskiner som säljs med "säljargumentet" nyservad och bilden visar ett ångrör med tjock med mjölkrester indikerar kanske att säljaren inte är så kunnig. Pruta! Maskiner som säljs av "kunnigt" folk innehåller ord som "regelbundet avkalkad".

Lycka till Giotton är en jättefin maskin, men ställ ner pressostaten så den pendlar mellan 0.9-1.1 bar, så kan ni göra riktigt magiskt kaffe tillsammans.
 

mag

Well-known member
Köp en begagnad, det gjorde jag, den har hållt kanonbra. Andrahandsvärdet är bra, det är få delar som slits och behöver bytas.
En sak som du möjligen bör se upp med är gamla styrenheter. Hade min på timer vilket förmodligen bidrog till att den smällde, en ny kostade nästan 2kkr inkl montage. Du känner igen en gammal styrenhet som håller på att packa ihop på att det hörs ett "tickande" ljud när du slår på maskinen på 1/0-switchen.
Annars är väl en skitig maskin ett bra argument för att kunna pruta. Det finns alldeles för många skitiga maskiner där ute och då talar jag inte om höljet utan gruppen. Ta loss packning och spridarfilter, kolla under filterkorgarna i pf - är det skitigt så pruta!
Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp