Video: Skumma mjölk på Silvia

Fabian

Well-known member
Frågor och funderingar kring teknik för skumning på Silvia är ju alltid aktuellt här, och eftersom jag har rätt bra koll på hur man gör och brukar få till bra resultat tänkte jag ikväll slänga upp en film till er som undrar hur man gör.

Jag brukar slå på ångan direkt när jag avslutat extraktionen. Därefter dunkar jag ut pucken, sköljer rent PF, borstar brygghuvudet snabbt och flushar. Råkade filma borst-delen upp-och-ned, hehe. Tänkte inte på det... Därefter blåser jag ut vatten i ångröret, väntar lite och testar hur trycket är. Känns det bra börjar jag skumma, annars är det bara att vänta fem-tio sekunder. Viktigt är att lampan inte slocknat när man börjar skummningen, då tappar man ångkraft fort.

[youtube]7YDbm0b8E_c[/youtube]
 

Neo

Well-known member
Det ser ju så enkelt ut. Gudarna ska veta att det är långt ifrån enkelt, iaf för mig. Får öva mer helt enkelt. Tack för en bra video!
 

Almapeso

Well-known member
Håller med,
mitt problem är att när jag startar igång skumningen på silvian så blir det ett rejält tryck och jag får inte mjölken att "stanna" kvar utan det skvätter till. (här skapas det mesta av mina megabubblor)

Har bytt tillbaka till min 0.65 l kanna vilket har gjort det lite bättre. Köpte en 0.35 l på Åhlens men den funkade inte alls. Själva formen gjorde att mjölken åkte berg och dalbana och oftast forsade ur (trots sparsamt med mjölk)

Nu har jag inget ljud på min jobbdator så hör inte vad som händer, men vad jag kan se så håller du kannan relativt plant och placerar endast pipen vid ena kanten. Korrekt?
 

Dockoz

Well-known member
Starkt jobbat Fabian!
Skumningstips uppskattas alltid, speciellt i videoform, mycket enklare att förstå då.
Hittade direkt en detalj som jag måste testa !
 

Fabian

Well-known member
vad jag kan se så håller du kannan relativt plant och placerar endast pipen vid ena kanten. Korrekt?

Ja, nästan plant är det. Inte riktigt, men nästan. Ja, pipen är vid kanten och behöver inte flyttas någonstans under skumningen förutom upp och ned i mjölken givetvis.

Tilläggas bör att jag använder en ca 0,6 liter-kanna. Har provat skumma i den mindre kannan som jag först blåser ner vattnet från röret i(typ 0,35), men då är det lite svårare att hitta en bra virvel, det blir för mycket fladder i mjölken.
 

mts

Well-known member
jag lyckas bra med min ilsa-kanna 0.35, men den är å andra sidan väldigt mjuk och fin i kanterna så mjölken virvlar lite behagligare, betydligt svårare med kannor som har vassare kanter.
Jag brukar köra pipen mer mitt i kannan men att köra längs kanten som du gör verkar ge lite mer kontroll över hur mjölksen virvlar.
lyckades med en smal och fin rosetta direkt efter att ha kollat på filmen, riktigt trevligt, tack för den!
 

Fabian

Well-known member
Varsågod! Det känns grymt kul att kunna bidra till bättre mjölkskumning ute i hemmen :D
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Testade lite med någon sorts blandning av din teknik Fabian och en som josef beskriver i Skumma-ska-inte-vara-lätt-tråden, i morse!

Den mjölk jag fick till var den klart bästa hittills. Det blev ingen rosetta, men ett hyfsat hjärta. Hade inte förväntat mig något - det brukar inte bli nå't i de där stora glasen - så jag var väl inte riktigt fokuserad...

//Stefan (som sagt det många gånger förr att det börjar släppa - hoppas att det är sant denna gång)
 

Bilagor

  • good_milk_nice_heart.jpg
    good_milk_nice_heart.jpg
    22.6 KB · Visningar: 50

Fabian

Well-known member
Det ser på bilden ut att vara klart godkänt microskum där Stefan Böna! Skönt om det släpper för dig med skumningen, cappuccino/latte-upplevelsen lyfts till en helt annan nivå med bra skum. :)
 
K

Kung

Guest
Har samma problem som almapeso... Det är när jag påbörjar skumningen alla bubblor uppstår... Men lyckas jag vid starten så blir det skit bra.... men alltid början som skapar alla bubblor :(
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Har samma problem som almapeso... Det är när jag påbörjar skumningen alla bubblor uppstår... Men lyckas jag vid starten så blir det skit bra.... men alltid början som skapar alla bubblor :(

Testa att börja skumningen med munstycket under ytan. Höj det sedan - så snabbt det går - tills det hamnar i rätt position.

Jag läste någonstans att man skulle göra på detta vis, men att man snabbt skulle upp med munstycket (för att inte få det onda ljudet). Detta fick, ofelaktigt, till följd att munstycket hamnade ovanför ytan och skapade jättebubblor.

Numer försöker jag föra upp munstycket bra mycket långsammare, men fortfarande med viss fart. Ingen slo-mo här inte.

Sedan är det ju, som med allt annat, en träningssak. Träna, träna, träna osv... :)

//Stefan (som inte kan skumma riktigt bra ännu, men som är en bra bit på väg mot microskummets höjder)
 

Fabian

Well-known member
Som Bönan säger, det gäller att inte höja för snabbt efter starten. Alternativt startar du för högt?
 
K

Kung

Guest
Det är nog som ni säger,

Jag sänker ner det i mjölken, startar och får det "onda ljudet", får panik och drar upp för snabbt/högt. Ska testa igen, på rätt sätt, så snart som möjligt :D
 

Almapeso

Well-known member
Kort fråga bara (eftersom det kom upp i en annan tråd i ett helt annat sammanhang)
- Tryck under skumningen -
Jag drar alltid upp mitt vred till max när jag skummar.
Finns det någon anledning till att inte maxa?
 

Fabian

Well-known member
Jag maxar också, det är ju då man får bäst fart på virveln, så allt blandas om riktigt bra
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp