Eskilstuna?

onyman

Well-known member
Jag förstår inte vad du menar?

/Fabian

jag vet inte om du är ironisk Fabian so here goes min allt för långa förklaring: Oftast så får vi nerdar/finsmakare inte så ofta möjlighet att smaka riktigt gott och spännande kaffe ute eller att diskutera kaffe med likasinnade så vi älskar möjligheterna till dessa möten. Jag har de senaste åren verkligen jagat dessa möjligheter och älskar dem! Men ibland blir man mättad och vill ha en god kopp kaffe helt enkelt. Som du vet Fabian så hade jag chansen att möta flera av Skandinaviens bästa rostare de senaste dagarna + besökt Malmös, KPHs och Stockholms bästa kaffebarer, snackat kaffe med baristor i världsklass + nerdat ner mig med en hel massa trevligt folk från detta forum.

Efter allt detta var det SÅ skönt att gå in på Printz och beställa "en kaffe". Ingen press på att känna rätt smaker eller diskutera bryggningstid och malningsgrad. Bara ren kaffe-njutning. Om ett par dagar kommer jag dock känna hungern efter experimentell extraktion, malningsgradsnerderi och diskussioner kring Haile Selassies vs Big Bold & Natural. Då förväntar jag mig att du har nåt intressant för mig på T&K! :)
 

FabianP

Well-known member
Jag var ironisk, men håller med dig i det du säger. Börjar nästan bli väl mycket medhåll från min sida :)
Kan känna samma sak när man beställer en espresso på Olof Viktors, om man överlevt kön och faktiskt nått fram, och sedan sätter sig utanför och njuter av den. Det viktigaste är att bara gå så djupt in på detaljer så att motparten fortfarande är intresserad, oavsett ämne. Det som i mina ögon är problemet med kaffe, är att det i princip inte finns några ställen med riktigt bra kaffe, där inte intresset för kaffe hos personerna bakom står i paritet till det som serveras. Om faster Inga öppnar hembageri, är det antagligen inte så att hon ringer Haugaard och beställer kaffe, tyvärr! Om det inte är i Eskilstuna då, såklart :)

På T&K finns det alltid något kul, idag anlände J&Ns Sidamo Kebado Dara!

/Fabian
 
Senast ändrad:

zero

Active member
Fabian kanske ska med till Eskilstuna nästa gång jag åker hem?!
Oh i morgon är det fredag, då ses vi runt 10,36?!
 

FabianP

Well-known member
Är inte du för gammal för att fortfarande definiera uppväxtens ort som "hem"? :)
Du får påminna mig när du åker, men ha inte för höga förhoppningar! Blir nog tyvärr inget besök denna veckan,
om ingen spontanitet inträffar...

/Fabian
 

peephole

Well-known member
Provade mig en kopp kaffe på printz i tisdags, varken jag eller mina två vänner tyckte att det var gott nånstans, hällde ut mitt i en brunn lite längre ner på gatan. 20kr för en kopp termoskaffe i pappmugg där kaffet ändå bara smakade surt var inte värt alls, men smaken är som baken.
 

onyman

Well-known member
oj, nu känner jag mig skyldig för att ha haussat.... :-( kan du utveckla "surt"? kan det ha varit gammalt kaffe? men iomed att de använder vacuumtermos så ska det inte bli surt med tiden.... vad för bryggkaffen brukar du gilla?
 

peephole

Well-known member
Haha nejdå, somsagt smaken är som baken och det måste ju provas! Hmm, utveckla surt var det ja.. syrligt? :) Nä men jag är tyvärr inte så utvecklad bland smaker än men det satt inte bra i munnen iaf, var där runt 16 nån gång så KAN ju ha vart sen morgonen eller nåt. Brukar för det mesta tycka om mörkrostat med chokladiga och nötiga toner, tyckte mycket om Haugaards Panama Los Lajones #11 Natural men tycker även om mer fruktiga kaffen ibland.

Men det är synd att de både kör termos och pappmugg då det förstör kaffet väldigt mycket, önskar det kunde komma lite vettigt kaffe till Eskilstuna nån gång, jag får väl helt enkelt starta mig en egen kaffebar även fast jag hatar Eskilstuna med hela mitt hjärta.
 

onyman

Well-known member
tråkigt, speciellt som du antagligen borde gilla denna blenden från haugaard, men det är ju nackdelen med icke kaffefokuserade ställen: ...det kan bli helt fel ibland, om de inte har full koll kan de ju sälja riktigt gammalt kaffe eller göra grova misstag utan att fatta det själva.

personligen tycker jag elbrygg ner i vakumkanna är ett klockrent bryggsätt (om man konsumerar kaffet inom 30-45minuter).

Gå dit och berätta om din upplevelse, säg att du är kaffeexpert och be att få köpa 100gram bönor för att experimentera med hemma!?

jag förstår dig helt vad gäller förhållandet till denna stad, gör nåt konstuktivt av hatet! :)
 

peephole

Well-known member
Mjo det var lite trist, önskar verkligen det fanns nå vettigt kaffefokuserat ställe i eskilstuna..

Ja det är kanske det man borde göra, är man kaffeexpert så är man!
 

Furioso

Active member
Aposto EspressoBar Fristadstorget 1
Jag försöker hålla min espressobar på torget öppen så mycket jag hinner. Har mitt kontor i källaren.
Är man sugen på en riktig espresso så är det bara att komma in. Idag tisdag bjuder jag på espresso hela dagen!!
Tel 016-482401
 

Furioso

Active member
Kanske framför allt en smakfråga. Specialkaffe betyder inte alltid godare kaffe. Men om det är omväxling du är ute efter så har jag tillgång till ett bra kaffe från Sicilien, Morettino, rostat och packat i Palermo. Var där personligen och testade deras kafffe tidigare. Lite tuffare i stilen med en klart mörkare rostning.
Låter trist :( börja med nå specialkaffe istället!
 

peephole

Well-known member
Nä självklart inte, men ville helst undvika den "italienska" espresson, mer skandinavisk espresso åt folket! Tänk åre pop och liknande typ..

Är trött på espressohouse espresso, smakar ju som att dricka askkoppsvatten typ.
 

Furioso

Active member
Med tanke på att det finns över 600 rosterier i Italien så är det nog svårt att generalisera. Man kan knappast jämföra en syditaliensk blandning/rostning med en norditaliensk. Jag är övertygad om att det finns nog med olikheter i hemlandet för en riktig espresso. För övrigt brukar jag alltid framhålla att man inte bygger Ferrari på Torslandaverken ;-)
Har du möjlighet så är du välkommen in till Aposto på Fristadstorget för en god shot.
Nä självklart inte, men ville helst undvika den "italienska" espresson, mer skandinavisk espresso åt folket! Tänk åre pop och liknande typ..

Är trött på espressohouse espresso, smakar ju som att dricka askkoppsvatten typ.
 

peephole

Well-known member
Med tanke på att det finns över 600 rosterier i Italien så är det nog svårt att generalisera. Man kan knappast jämföra en syditaliensk blandning/rostning med en norditaliensk. Jag är övertygad om att det finns nog med olikheter i hemlandet för en riktig espresso. För övrigt brukar jag alltid framhålla att man inte bygger Ferrari på Torslandaverken ;-)
Har du möjlighet så är du välkommen in till Aposto på Fristadstorget för en god shot.

Jajo jag vet men den typiska tänkte jag på.. eller nåt.

Har du öppet idag ? :)
 

Jay

Well-known member
Med tanke på att det finns över 600 rosterier i Italien så är det nog svårt att generalisera. Man kan knappast jämföra en syditaliensk blandning/rostning med en norditaliensk.
Vad är skillnaden generellt? Karboniserat mot halvkarboniserat? 50% mot 15%? Smakade en 10% robusta blandning häromdagen, dragen av några av de bästa i branschen, och visst behöver det inte smaka skit, och visst finns det special kaffe som inte alltid håller måttet som espresso (eller andra bryggmetoder för den delen heller), men tills någon plockar fram ett rosteri i Italien som inte packar gammalt och nytt kaffe ihop och inte fortsätter påstå att färskt kaffe är upp till ett halvår gammalt, så kan man nog generalisera...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp