Eskilstuna?

Wasse

Well-known member
Ska på ett sällsynt besök i denna bortglömda stad nu till helgen och på lördag blir det en tur inne i stan. Så vart går jag för att få så bra kaffe som möjligt? Finns det något hopp?

Försökte göra en desperat sökning här på forumet, men just E-tuna verkar vara bortglömt här, kan det va så illa?
 

Ignatius Riley

Well-known member
Café Sylvia brukar vara ganska bra, mysigt läge hyffsat centralt vid eskilstunaån men inte mitt i citykärnan. Det är ett tag sedan jag var där, men jag vet att de både sålt utrustning och utbildningar till andra ställen. Nästan vägg i vägg med Sylvia ligger Östermans Kock med Butik som säljer bl a kaffebönor & ost (Hett tips: om du gillar ost, kolla in Bredsjö Blå!).

Om du är hungrig också så kan jag rekomendera Kafé Kaka på Kyrkogatan, presskaffe (nymalet, liten kanna att ta till bordet) och goda mackor/sallader/annat. De har en espressomaskin men jag brukar hålla mig till presskaffet. Kaka ligger ganska centralt. Trevligt ställe med uteservering inne på gården vid bra väder.

Waynes finns också, kanske inte så kul...?

Det finns nog ett par ställen till som kan vara helt ok, men jag har ingen koll på dem.


Undvik:
Kaffet på köpcentret Tuna Park, dyrt och inte speciellt bra. Dessutom anonymt och allmänt trist.


Posta gärna dina intryck efteråt!
 

Wasse

Well-known member
Lovar att återkomma med rapportering, ska dit nu på lördag så nu har jag lite schyssta tips då :)
 

zero

Active member
jag som är från E-tuna från början kan bara säga att det blir svårt att hitta en bra espresso.
Sylvia håller på att renoverar,kanske det är klara men då är det mer åt restaurang.
Hoppas du får en trevlig vistelse men en kaffeupplevelse tror jag inte på.....
Hälsa :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Nästa vecka öppnar en ny espressobar vid Fristadstorget, mellan restaurang Akropolis och biografen Centrum. Det ser ut som det står en Wega bakom disken.

I går besökte jag espresso house och drack en enkel (15 kr, 20 för dubbel), den var helt okej.
 

majk

Well-known member
Pluggade i Tunan 02-05. Då var det Sylvia som var hett. I kategorin mysigt kafé med bra hembakat rekommenderar jag Tingsgården.
 

zero

Active member
fan vad kul,har tänkt på den lokalen själv om man skulle återvända till etuna.
vilka är det som ska köra där och vad för kaffe?
då kanske man ska åka hem och hälsa på mamma snart :)
 

djneo

Well-known member
Yes var på IDP min tid där... jag läste Ifope i tuna men bor i Örebro nu pga av jobb.

hmmm borde känna igen någon av er tycker jag....
 

Användarnamn

New member
jaha ja, då har man provat nya espresso bar i etuna, helt OK, men dom är inte riktigt färdiga med inredningen.
personligen tycker jag (Latte) kaffet kunde varit lite starkare, mjölken va aningen bubblig, men helt dugligt för 25kr. styrka och bubbel berodde lite på vem som servera.
övervåningen skulle va klar om ca en vecka.
 

jimla

Active member
Pluggade i Tunan 02-05. Då var det Sylvia som var hett. I kategorin mysigt kafé med bra hembakat rekommenderar jag Tingsgården.

Liten uppdatering:
Jag var på Café Tingsgården idag och tänkte ta en cappu men ångrade mig grovt när jag såg den flera millimeter tjocka beläggning av fastbränd mjölk på ångröret, lagom brun i nyansen. MUMS
 
Bump*

Väcker tråden lite och kollar om några Eskilstuna-bor finns kvar på RK.

Har inte lyckats lokalisera ett enda ställe där det serveras något som liknar espresso i stan, ute på Tuna Park var det bara att glömma, både på Espresso House och vid Food Courten.
Espresso House inne i stan är kassa och okunniga, iaf de tio ggr jag varit där.
Café Sylvia hade en kille som inte hade en aning om varken vilken böna de använde till hur man skulle göra, smutsig maskin dessutom.

Börjar bli fundersam, trist att bara dricka hemma, vill kunna dra med ngn på en fika där man vet att man kan dricka något som åtminstonde liknar espresso. :unsure:

Aja, hoppas någon har ngt tips iaf!

Drygt att bara dricka gott uppe i Sthlm!
 

peephole

Well-known member
Tyvärr är Eskilstuna en besvikelse när det gäller kaffe, själv så studerar jag där och besöker espressohouse minst en gång om dagen även fast det smakar allt annat än bra. Är väl mer ett tidsfördriv på rasterna än jakt på gott kaffe.. Problemet är ju att de har nya "baristor" varje vecka känns det som.. höjt priset har de gjort också, ändå så smakar det inte mer än ok. Personalen är väll ganska trevlig då jag är stamkund men annars är det väl inte mycket mer att hurra över.
 

djneo

Well-known member
Det ska ju finnas nåt ställe bredvid Friskis på torget. Ingen som provat det?

Detta ställe ser verkligen ut som en riktig italiensk kaffe bar....
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp