Stockholm Espresso med info

Coffeehead

Well-known member
Jag var på k-holmen i lördags och passade på att dricka några enkla, jag började på Il Caffè där det var som vanligt, mycket folk och skön stämmning men espresson forsade ner i koppen på ca 10 sek och smakade väl sådär. Jag orkade inte säga något utan styrde mina steg till Caffè Ugo som ligger runt hörnet på Scheelegatan. Där var det knökfullt så det verkar som om det har tagit fart för dem nu efter ett halvår. Jag blev serverad en ypperlig enkel samt fick en liten brochyr med historia om rosteriet som rostar deras kaffe samt en liten beskrivning av deras olika sorter, jag har själv aldrig stött på detta men tyckte det var mycket trevlig. Är det någon annan som varit med om detta någon annanstans?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Sådant är något som verkligen förhöjer nöjet av en espresso. Det visar, imho, att man lägger ned kärlek och omtanke i hantverket. Ok, man kan ju alltid hoppas att det är så. Att dela ut en liten broschyr kan man ju göra ändå...

Espresson var god också?

//Stefan (som testat en del fik i Örebro och som väger in kring-kunnande i sina bedömningar)
 

Coffeehead

Well-known member
Den smakade mycket bra. Den var gjord på deras blandning som kallas Bar och ska vara ca 95% arabica och 4 - 6 %% robusta. De kör även med en andra kvarn som de använder till dem som dricker latte, vilken blandning det är vet jag ej men jag ska fråga nästa gång jag har vägarna förbi, det var ett tag sedan sist.

Deras broschyr innehåller info om rosteriet, om tillverkningen samt en beskrivning av deras blandningar. Dock får man fråga vad man själv fått serverat för det framgår ej.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp