Stockholm Sneakers'n stuff

Jag var runt på söder i helgen och prövade espressoställen utifrån det här forumets rekommendationer. Tack för alla fina tips. Jag uppskattade särskilt Konst-ig men även Frapino. Min favorit blev ändå Sneakers'n stuff och nedan framgår hur det kom sig.

När den mycket trevliga baristan på Kocksgatan 52 förstod att jag var kaffeintresserad hänvisade han mig till Sneakers'n stuff och sa att de hade den bästa espressoblandningen. Jag blev förvånad över att han marknadsförde sina konkurrenter och tyckte att det var konstigt att han rekommenderade Sneakers'n stuff över grannen Konst-ig, där jag nyss druckit en mycket fin espresso.

Med höga förväntningar stegade tillbaka till åsögatan och gick in på Sns. Först fick vi (jag och min flickvän) en espresso på en 50% robustablandning med en grov och chokladig smak. Efter lite konverserande förstod den ansvarige baristan att jag gått runt och prövat espresso, då tog han fram en liten påse med med ursprungsbönor från J&N och bjöd oss på varsin espresso till (jag kan tyvärr inte minnas vilka bönor det var). Den andra espresson var mycket god utan någon bitterhet eller beska och en tydlig karaktär av citrus. Ta mig tusan om det inte var den godaste espresson jag drack under min söderturné. Det blev särskilt effektfullt att jämföra de två bönblandningarna med varandra så tätt inpå.

Efter espressona följde en lång och trevlig kaffediskussion, och jag rekommenderar alla kaffeintresserade att ta en sväng förbi Sns och dricka lite espresso och snacka med baristan som ansvarar för stället.
 

Leonard

Active member
Paolo från kocksgatan 52 har även rekommenderat stället för mig, har inte tagit mig för att besöka stället men blir riktigt sugen när jag får höra detta! Sneakersnstuff är en skoaffär med ett café i.
 

mag

Well-known member
En tvågruppers Wega samt en Super Jolly med Attibassi Crema d'Oro (70%) manövrerade av en småväxt tjej gav mig en klart godkänd dubbel efter lunchen idag. Hantverket var det inget fel på, flushningen var noggrann och det smakade mkt bra.
Hade det inte varit för den hårda konkurrensen på samma gata hade jag nog gått dit oftare.
 

Ducceniclas

Well-known member
Mycket trevligt besök på SnS idag :)
God cappu och en hel del tips om både gott kaffe på stan och hemma.
Definitivt ett nytt stammisställe!
 

botze

Well-known member
Det gör ju inget att de har snygga kläder och skor också... synd bara att det är så förbaskat dyrt.
 

mumrik

Well-known member
Var inne på sneakers igår. Kom inte ihåg vad jag gjorde där, men det var bra. Creman var bra (70%) och tjejen som gjorde den kommer jag inte ihåg heller men efter en trevlig och givande kaffediskussion med ballen på Sosta (dom kan kaffe) rekommenderar jag alla att bara besöka ställen som har mer än 50% robusta i sina kvarnar.
 

josef

Well-known member
Herrn på sns kom in på Café G12 förra veckan och hälsade "tjena, en konkurrent" och räckte fram handen. Trevligt snack och jag gjorde gentjänst och besökte honom några timmar senare. Riktigt trevlig människa och gott kaffe, brukar dock inte vara överförtjust i robustablandningar men han kunde sin sak ska jag säga! Definitivt blir det återbesök.
 

Ducceniclas

Well-known member
Roligt att baristorna skickar sina gäster runt på söder tycker jag. Ett bra sätt för mig att smaka av olika blandningar och prata lite hantverk.
Var på Kocksgatan 52 nyss. Mycket trevligt men inte lika spännande kaffe som på Sn´S.
 

Daffy Duck

Well-known member
Anledningen att jag hittade dit var att Martin på Kaffecompagniet tipsade om ett han tyckte jag skulle besöka, med en riktig "robusta-entusiast" bakom spakarna!

Sagt och gjort så släpade jag med tjejen dit i måndags för vad som var tänkt som ett snabb-besök. Men tiden gick och vi blev kvar där och snackade i över en timme, trots att mitt sällskap inte ens dricker kaffe! Väl där blev jag först serverad en riktigt fin robustabaserad enkelshot följt av en enkel av J&Ns Harrar, som även den var mycket välgjord. Blandat med en hel del djupa diskussioner om kaffe, såg han som sitt "mission" att få mitt sällskap att börja dricka kaffe... vilket tyvärr var ganska fruktlöst. I hans sista tappra försök fick vi agera testpersoner på en ev framtida kaffe-drink som faktiskt var mycket trevlig! Faktiskt så intressant att jag har funderat på att labba vidare med den hemma...

När det var dags att gå skickade han vidare mig till nästa ställe, nämligen Caffelini i Gamla Stan!

Nåväl, det här var mitt första besök, men sannerligen inte mitt sista!

Kaffet får i betyg: :):):):)
Baristans engagemang: :):):):):)

Hmm... kanske ska slinka in en vända i morrn igen...
 

josef

Well-known member
han är bra engagerad killen!

vad var kaffedrinken? han har serverat mig ett experiment också.
 

josef

Well-known member
"censur". tre lager i glaset, rör om, kaffekaramell. för söt för mig, men var lite kaffegodis nästan.
 

Daffy Duck

Well-known member
och den andra espresso? :p ******* med espresso på blev jag serverad. tre lager i glaset, rör om, kaffekaramell. för söt för mig, men var lite kaffegodis nästan.

Mmm. Precis, men jag ville inte säga mer eftersom det verkade som om han ville hålla det lite hemligt... :unsure:
 

Englund

Well-known member
Jag tog familjen med mig dit på en sväng igår. Klas som står bakom spakarna är en supertrevlig och engagerad kille. Igår gjorde han tom avsteg från sina Robusta-principer och bjöd på en cup-of-excellence från Estate Coffee. Tack espresson och en trevlig pratstund!
 

josef

Well-known member
när du säger mig vill jag påminna mig om att han ville hålla nåt slags mystiskt hemlighetsmakeri över det där. Nu har jag censurerat mitt inlägg, men alla har väl redan läst det ändå. Och du har det citerat. Haha. Jaja, espressoexperiment är roliga. Jag hällde dubbel cappu i en smal vas idag, tex.
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,711
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp