Rapportering från Barista Cup

Daffy Duck

Well-known member
Han uttryckte en säkerhet och en genuin glädje och entusiasm över sitt kaffeskapande som var underbart att se!
 

Molarin

Well-known member
1. Daniel Remheden, Klostergatans Vin & Delikatess, Lund
2. Peter Frennhoff, Klostergatans Vin & Delikatess, Lund (Vann Beige)
3. Linda Höglund, Espresso House, Stockholm

4. Viktor Steinke, Espresso House, Göteborg
4. Johan Häverö, Non Solo Bar, Stockholm
4. Karin Hedberg, Kafé Marmelad, Göteborg
 

Daffy Duck

Well-known member
Daniel Remheden kommer man ju även att kunna se i TV4s nya kaffesatsning "Kaffets Värld" tillsammans med Riktigt Kaffes förrymde dalmas Dan Stenqvist som sidekick! När programmet kommer att visas har jag dock inte lyckats lista ut än, men det kanske någon annan vet mer om?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
En duktig yrkesman ska alltid gratuleras...
Grattis!

Med risk att ifrågasätta etablisemanget - en liten fråga bara:
En kock brukar ha kockmössa av känd anledning.
Hur gör en Barista? Någon anledning att inte ha mössa?
 

kafei

Well-known member
Stort grattis till Remheden! Var otroligt stabil, helt klart värd att vinna. Riktigt grymt!

Kul att va där och kolla, och hälsa på lite forumister och annat folk. :) Och dricka kaffe.


(Vilka ska till Köpenhamn i juni? ;) )
 

Daffy Duck

Well-known member
Trots att jag är dalmas så tror jag faktiskt att det lutar åt Köpenhamn!
Det skulle vara kul att samla ihop ett gäng och åka ner!
 

Jemo

Well-known member
Daniel Remheden kommer man ju även att kunna se i TV4s nya kaffesatsning "Kaffets Värld" tillsammans med Riktigt Kaffes förrymde dalmas Dan Stenqvist som sidekick! När programmet kommer att visas har jag dock inte lyckats lista ut än, men det kanske någon annan vet mer om?

och så har han ju också en blogg som visserligen uppdateras ganska sällan, men alltid är läsvärd.
http://remheden.blogspot.com/
 

Sir ToS

Well-known member
Inte enbart smakbedömingtävling... mycket mycket mycket mer bedöms än just smak....

jag fick "äran" att vara kontroll räknare och fick då chansen att lysna och läsa allt vad som sades av dommarna... tyvärr får man inget säga men jag vill tillägga att det var rätt personer som gick vidare till finalen och jag har fått mycket mer försåelse för själva tävligen och hur den bedöms.
 

kafei

Well-known member
För mig är det ett mysterium att DC inte gick vidare. Vart väldigt förvånad när jag läste ressultaten från semin.
Ska bli intressant att höra "vad som hände".

Du var riktigt bra DC.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Hört i affären idag:

Kund 1:
Jag vill ha min latte riktigt het. Det ska ryka om den.
Kund 2: Det är så konstigt att man alltid måste säga till om det. Varför får man den alltid ljummen?
Kund 1: Jo men jag hörde på TV så var det någon barista-vinnare som sa att latten ska vara ljummen.
Kund 2: Jaha men vad vet en sån om hur JAG vill ha mitt kaffe?

Folk är väl för söta.

Igår utspelade sig denna konversation:

Kund 1: Å vad fina hjärtan (syftar på sin cappu)
Kund 2: Ja, jag känner en tjej som är jätteduktig på sånt där. Hon ska vara med på någon tävling eller något,
Kund 1: Vadåå tävling i hjärtan?
Jag: Du talar möjligtvis inte om Karin som HAR varit med i Baristacup? Tävlingen är avslutad och hon kom 4a.
Kund 2: Aha okej, asså jag känner henne inte så bra. Jag liksom läste det på Facebook.

Sedärja Karin, nu skryter folk om att dom "känner" dig ;)
 
Topp