Vilken kvarn ska man välja?

blitZer

Member
Jag undrar vilken kvarn som är den mest prisvärda?
För tillfället har jag en Gaggia MM, inte den bästa kvarnen direkt:(
Är ute efter en kvarn som inte väsnas så mycket och inte dräller så mycket.
 

Daffy Duck

Well-known member
Du kommer säkert att få dom vanliga rekommendationerna, dvs. Mazzer, Macap, Rocky m.fl. utöver den obligatoriska "Använd sökfunktionen!" rekommendationen! Det jag själv skulle rekommendera är att titta på en beggad restaurang/cafe-kvarn. Självklart beror det ju som alltid när det gäller begagnat att skicket ska vara bra i förhållande till priset för att det ska vara värt det. Fördelen med en sådan kvarn är att de med normalt underhåll är nästan outslitliga. Själv skulle jag inte tveka att köpa t.ex en begagnad Brasilia RR45 istället för en ny Rocky. Lägger man sedan till en femhundring för ett par nya malskivor så har man ju en kvarn som är som ny!

Fast det är ju bara mina två ören.
 

Erhard

Well-known member
Min Demoka M205 maler ok, väsnas en del och dräller en del men jag kan inte se annat än att den är prisvärd. Å andra sidan har jag inte aning om huruvida det är en värd uppgradering från den kvarn du har nu.

Annars säger jag som Daffy Duck; Mazzer, Macap, Rocky är ju standardrekommendationerna och var så även när jag skulle köpa kvarn.

Sök på forumet, kolla köp o sälj och kanske Coffeegeek och lycka till i jakten! :)
 

blitZer

Member
Tack för alla svaren!
jag tröttnade totalt på min gaggia mm idag....så det blev till att beställa en m203 från tyskland:) enligt vad många tycker här på forumet så ska det vara en ok kvarn. Hoppas att den inte är lika "statisk" som min gamla kvarn :p
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tror inte du kommer att bli missnöjd. Att ha en kvarn man kan lita på är underbart. Jag kan inte (längre)rekommendera någon att investera massor av tusenlappar i en fin maskin, utan att först skaffa en rejäl och vettig kvarn!

Grattis till uppdateringen! :D

//Stefan (som säger att det inte går att göra espresso hemma utan en bra kvarn)
 

Ernst

Well-known member
Jag hoppas du gjorde rätt, blitZer, för jag kommer göra precis samma. Byter från MM till M-203 inom kort. Jag åker till Tyskland på tisdag och tänkte kolla i nån affär där. Annars får jag också beställa på nätet. Varifrån beställde du och vad kostade det?
 

blitZer

Member
beställde kvarnen på Caffe-Milano.de den gick loss på 180euro + 15 i frakt.
Kontakten har varit bra so far med tanke på att jag fick svar samma dag som jag beställde den :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
:lol::lol::lol:

Sjukt bra filmsnutt! Sjukt bra!

Se för guds skull bara till att skaffa dig en riktig kvarn på en gång. Låt inte snålheten bedra visheten, som man säger... :)

//Stefan (som nu gjort sitt största malgradshopp hittills: tre steg minus och jag är fortfarande inte där)
 

Essenzatjejen

Well-known member
Det lutar åt en minimoka om ni undrar....

Ska flytta när som helst nu så det är allt plånboken klarar. Är det någon som har något att invända är ni välkomna att sätta in ett bidrag på mitt konto.

Min smärtgräns är nådd flera gånger om.

Tips ang kvarnar i samma prisklass mottages dock tacksamt.
 

Marv

Well-known member
Till er som byter upp er från en MM till en Demoka....
Ni har en fantastisk upplevelse framför er !!!
Gaggia MM är ingen kvarn det är ett elektriskt kaffetortyrinstrument,
både för användaren och kaffet.
 

shogun

Well-known member
Det lutar åt en minimoka om ni undrar....

I normala fall så får man önska sig sådant i födelsedagspresent eller i julklapp...
Du har fixat det i helt ny tappning med hjälp av filmen :lol:
Jag bara MÅSTE testa detta hemma...

En ny bil
En MC
En prenumeration på lyxigt goda kaffebönor
...
:D
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Den filmsnutten borde vara lika självklar för presumptiva maskinköpare innan inköpet, som DCs skumguide är för alla baristas-to-be...

Återigen Essenza: klockrent!

:lol:

//Stefan (som fortfarande hör lupoos ord ringa i öronen - fast, naturligtvis, med min röst, då)
 
Topp