Vilken kvarn ska man välja?

Ernst

Well-known member
beställde kvarnen på Caffe-Milano.de den gick loss på 180euro + 15 i frakt.
Kontakten har varit bra so far med tanke på att jag fick svar samma dag som jag beställde den :)

Hur lång tid tog leveransen? Hur levererades den? Till dörren eller hämta på Posten?

Min kvarn skickades igår. Jag kan inte vänta!!! :blush:
 

BigBernt

Member
Börjar också bli sugen på en M203, helt ok pris, hur mycke förbättring kan man vänta sig gentemot min nuvarande Solis 166?
(Lite trådkapning... :)
 

Yirgacheffe

Well-known member
Börjar också bli sugen på en M203, helt ok pris, hur mycke förbättring kan man vänta sig gentemot min nuvarande Solis 166?
(Lite trådkapning... :)

Du kommer märka en klar förbättring till espresso, men vad du än gör så behåll din Solis till press & brygg, där den är helt överlägsen.
 

josef

Well-known member
Lite efter kanske jag är, eller inte kanske.. Hur som helst, filmen var ju klockren :D
 

Ernst

Well-known member
Uppackningstråden som kom av sig...

Var hemma på luncen idag och hittade en post-avi om ett stort paket som kunde hämtas i kiosken. Wohoo, tänkte jag (intelligent tanke förresten) och kilade iväg för att hämta paketet. Jag och Buffeln har ju beställt varsin kvarn från tyskarna som tillsammans med koppar, glas, brickor och kaffe skulle levereras denna veckan.

Jag lämnade fram lappen till tanten bakom disken och sade lite malligt: -"Jag har ett stort paket att hämta ut. Det kan nog vara lite tungt också."
Hon gick in mellan några hyllor och letade mumlandes efter paket nummer 8387.
-"Jag vet inte om jag tycker det är så stort, men..." hördes bakom en av hyllorna. Ut kommer tanten med ett paket på max 10x15x15 cm! -"Och särskilt tungt var det inte heller!" skrattade hon.
Då kom jag på; jag hade lagt ett vinnande bud på tre äggkoppar på Tradera för några dagar sen.
-"Det där paketet vill jag inte ha", sade jag. "Ge mig ett större!"
Tanten tittade konstigt på mig.

Nu ska jag äta ägg tills min nya kvarn kommer.:angry:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ååååh, vad sådant där suger!

Var med om en liknande sak för ett tag sedan och jag blev så där underligt tom, besviken och lätt nedstämd...

//Stefan (som tycker att man alltid väntar för länge på något gott)
 

Ernst

Well-known member
BTW, äggkopparna kan vara rätt fräcka att dricka espresso ur. Snacka om tjockt porslin!
 

Bilagor

  • ingenkvarniallafall.jpg
    ingenkvarniallafall.jpg
    19.9 KB · Visningar: 31

Magnuz

Active member
Jag har en Gaggia MDF kvarn, vilken kvarn skulle man kunna köpa som "uppgradering" på den, vad är bättre i rimmlig prisklass? Kvarnen m203 är den bättre?

Åker till italien i sommar så gärna nån som jag kan hitta där till schysst pris...

/Magnus
 

zix

Well-known member
m203 är antagligen bättre. Likaså Compak K3, Mazzer Mini, Macap M4, Anfim Haus eller Self och många fler du kan läsa om i trådar här på forumet.
Vad du anser vara rimligt pris och uppgradering får du själv bedöma. De jag har nämnt här ovan är alla bättre byggda än Gaggia MDF.
 
Riktigt bra kvarn till bra pris

Compak-kvarnarna håller oerhört hög kvalitet till ett överkomligt prishttp://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=compak

Själv har jag en Compak K6 Silence som jag är oerhört nöjd med, men jag har även hört att K3 Touch ska vara överlägsen. Kolla in hela sortimentet på tillverkarens webbsida: http://www.compak.es

Lycka till med ditt kvarnköp. En bra kvarn är en förutsättning för ett gott kaffe har jag lärt mig. Jag hade tidigare en Gaggia MM för 1000:-
Den har funkat helt ok till min Gaggia Classic, men när jag köpte min Dalla Corte Mini så var det som natt och dag när jag köpte Compak-kvarnen. Vilken skillnad det är med en bra kvarn. Det tar alltid lite labbande att komma fram till rätt malningsgrad för varje bönsort man väljer, men när det stämmer så stämmer det så bra så att varje espresso blir allt mellan skitbra och överlägset bäst!

Nu ska jag avsluta kvällen med en dubbel espresso gjord med en rågad J&N Bella - på TONYs (användare här) inrådan - och lite golf på TV :lol:

Godafton
 

lupoo

Well-known member
Golf?:unsure: Det är ju fortfarande säsong för klubba och PUCK

//lupoo (som lägger en liten Stefan Böna "microtext" och ber om ursäkt för trådintrång men är lite gladare ikväll efter 8-1 mot Danmark. Samt kan meddela att hockey och en liten presskanna Rwanda Gatsinga inte är helt fel ;) )
 
Hockey

Hallå :nowink: det är sommar i luften nu. Hockey = vinter
Golf = sommar

Jag kollar på The Players Championship i direktsändning från staterna på Viasat Golf

Golf råkar vara nästan lika vanebildande som kaffe. :lol:
 

shogun

Well-known member
Bollar känns överskattat... En sport för mig går på hjul.

Ja...fyra hjul :D

img440df24649409.jpg
 

AA

Skottjägare
Stödhjul behövs inte ;)
2 räcker!

/AA
 

Bilagor

  • race111.JPG
    race111.JPG
    45.3 KB · Visningar: 20

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp