Taglierini con salsiccia e piselli

Roenbaeck

Well-known member
attachment.php

Pasta med salsiccia och gröna ärtor för två personer​

Ingredienser

  • Rå salsiccia
    Köp t ex på A Tavola på Odengatan 33. Räkna med två korvar per person och de brukar ha dem förpackade med just två i en förpackning. Om de har stark och mild att välja på, ta den starka.
  • Olivolja
    För att steka i. Funkar lika bra med smör också men känns mindre italienskt.
  • Matlagningsgrädde
    Jag brukar köra ca 1dl per person ungefär, så en 2,5dl förpackning räcker till två.
  • Gröna ärtor
    Brukar jag köpa Findus små frysta.
  • Färsk pasta
    Typ tagliatelle, taglierini, spaghetti eller liknande. Kan även det köpas på A Tavola om du ändå är där. De har dem också uppdelat i knippen för en person.
  • Äkta parmesan (parmaggiano reggiano)
    Finns även det på A Tavola. Ska rivas på efter att man lagt upp på tallriken.
  • Färsk salvia
    Till garnering.

Tillagning

Värm en stekpanna med lite olivolja i botten. Sätt på en kastrull med vatten samtidigt och tillsätt lite salt. Skär ett snitt längs sidan på korvarna så att du lätt kan plocka ur innehållet. Mosa ner korvarna i stekpannan och börja direkt "hacka" dem med en stekspade så att de blir finfördelade. Du ska få bitar så små att det känns ungefär som köttfärs. Allt eftersom du steker så blir korven lite ljusare och det är inte så svårt att se när den är genomstekt. På min platta tar det ungefär 10 minuter. Om det då blivit mycket "korvspad" så brukar jag kanta ur det mesta.

Häll sedan i grädden och sänk temperaturen så att det står och puttrar. Det måste stå och puttra ett tag för att grädden ska sluta smaka grädde, vilket brukar ta minst 5 minuter. Under tiden som det puttrar borde vattnet koka upp och då är det dags att koka färskpastan. När det är ett par minuter kvar på pastan är det dags att blanda i lite ärtor i stekpannan. Jag brukar måtta så att om jag skulle ta upp en matsked ur stekpannan så får jag minst en ärta med mig. Du ska alltså ha betydligt mindre ärtor än korv. Om ärtorna är frysta så kyler den ner grädden och korven, så låt det gå så pass lång tid att det börjar puttra igen. Det brukar inte ta mer än en till två minuter.

Torka pastan genom att skaka den i ett durkslag. Det bör nu vara varmt igen i stekpannan efter att ärtorna kommit i. Tillsätt pastan och rör om med en pastaslev eller något liknande så att allt blandas. Nu är maten klar! Jag brukar lägga ett underlägg på bordet och servera direkt från stekpannan. Tänk på att pasta kallnar snabbt om du väljer att flytta över i något annat som inte är uppvärmt. Kan även rekommendera att köra tallrikarna i mikron så att de är varma.

Servera och riv parmesan över maten direkt på tallriken. Lägg på några blad salvia som garnering. Drick gärna något rött vin med mycket smak till. Jag brukar köra "Monti Garbi" (nr 5328) eller "Langhe Nebbiolo" (nr 22300). En bit bröd kan vara gott till också, så jag brukar köpa en baguette och skära upp bitar.

Sist men inte minst, pricken över i efteråt, en kraftig espresso!
 

Bilagor

  • pasta.jpg
    pasta.jpg
    80.3 KB · Visningar: 110

jodah

Well-known member
Tack för receptet, det kommer vi prova när vi gjort en omgång salsiccia.
Vi kör mest salsiccia på grillen, men ditt recept såg enkelt och väldigt gott ut.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp