Etiopien Yirgacheffe (J&N)

mts

Well-known member
den är riktigt bra som espresso, så det och aeropress lär ju vara bra grejer, har inte provat som presso eller brygg (lär inte heller göra det) men jag tror inte att det kommer riktigt till sin rätt där.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Tycker själv att Yirgacheffen är kung i aeropressen där alla dess bergamott ocg citrustoner kommer fram. Funkar kanon även som press & brygg. En del tycker att den blir lite väl syrlig som singel i espresso. Jag gillar den där, men tycker oftast att den tappar lite av bergamotten då.
 

alexanderruas

Well-known member
jag hade en 250 grams J&N Yirga påse hemma tidigare i veckan och de cappuccino jag gjorde hade en fantastisk sötma, chokladig kvalitet!
medan som espresso var den mycket syrlig och klart strävare eftersmak.
har nog aldrig tidigare smakat sådan skillnad på ett kaffe när man testar med eller utan mjölk!!!
 

zix

Well-known member
Håller med, treefinger! Sen - vadå subjektivt? Det är väl klart att det är, men det är väl inget du ska känna att du behöver be om ursäkt för, mer än nån annan som uttalar sig om smaker på kaffe.
Dessutom är det stora skillnader på olika yirgacheffe. Det är ju fantastiskt kul att det blev sån skillnad mellan kaffe utan och med mjölk! Yirg är speciellt!
Många etiopiska är ju väldigt personliga och annorlunda. Särskilt de torrprocessade brukar ju ha stor personlighet och kan vara ganska svåra att rosta. Om den J&N-yirg som alexanderruas har provat är en våtprocessad eller torrprocessad vet man inte (jo, han själv vet det kanske, eller nån som har koll på J&N:s yirg) - det kan vara vilket som. Vanligast är det med våtprocess på yirgacheffe, men undantag finns.
Syrlighet går dock ner om man rostar lite mörkare. Just till espresso kan det vara bra, om man inte kan ta ner syran med mjölk så som alexanderruas gjorde.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Fick en kvarting Yirgacheffe (Kahl's iofs, men frågan kanske godtas ändå) av hustrun och med tanke på hur mycket det brukar gå åt när jag ställer kvarnen - jag är ju så notoriskt sämst på att dosera :)angry:) - undrar jag följande:

- Hur maler man rubricerat kaffe bäst för espresso? Ska den vara jättefin eller lite grövre?

- Ska man köra den som 25or (6cl/25s), eller mår den bra av att misshandlas uppåt 30-35? Jag vet att detta är högst subjektivt, men det kanske finns "riktlinjer"? ConCalman trivs bäst som en 25a; ristretton kan med fördel dras i 30 s, säger Matteus på BaraVara...

Hoppas att det går att få något slags bra svar på dessa spörsmål! :coffee:

//Stefan (som hoppas på bra väder och god uppslutning den 11 maj på eftermiddagen)
 

mikfri

Well-known member
Stefan Böna:

Jag hade stora problem med Yirgacheffe första gången jag testade den. Skrev en tråd om det hela där det borde finnas lite tips om espresso som funkade för mig.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5015

Efter den första misslyckade påsen har Yirgacheffe blivit något av en favorit hemma numera. Den var absolut värd att slita med tyckte jag!

mvh

Micke
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ja, jag hade väl för mig att jag läst om detta (jag svarade ju till och med i den tråden :blush:)! Tack för hjälpen ändå, mikfri!

//Stefan (som väl får skylla på åldern; att demensen börjar sätta in)
 

zix

Well-known member
Yirgacheffe brukar kunna choka maskinen, så lite grövre till att börja med.
Vad gäller tiden: yirg är såpass olika från gång till gång och beroende på rostning, så det är lite svårt att säga nåt definitivt. Personligen brukar jag gilla den något kort, nästan ristretto.
 
B

Berra

Guest
Jag provade en 250g yirga från åre för ett tag sen. helt klart bland de svåraste att få till efter Harrar. =P (som förblir ett mysterie tills jag får tag på en mer nyrostad påse)

Vad jag kunde se så var den inte så hårt rostad. Bönorna var små och inte så välsorterade så många var trasiga.
Den funkade bäst med lång extraktion. (högst personligt)
Kraftig citrus smak och sträv lite mjölig eftersmak. Funkade även väldigt bra med mjölk.
:coffee:
 

raringen

Active member
Jag upplever att denna böna behöver malas grövre än andra. Är det nått ni andra har märkt?
 

Fabian

Well-known member
Jag är mitt i ett paket och hittills har jag gillat den bättre när den är lite mer finmalen, tycker det lockar fram det bästa av citrustonerna, om man gillar det. När jag malde grövre blev den liksom lite matt i smaken.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp