Laktosfri mjölk vilken är bäst?

Magnuz

Active member
Frågan om vilken laktosfria mjölk som är bäst till kaffe har jag inte hittat här..

Jag har labbat med massa olika sorters mjölk nu i vår men inte ännu hittat min favorit. Min test så här långt:

Soja mjölk = helt uteslutet
Valios mjölk 1,5% Kaffe och Mat Bas = Lång hållbarhet som är bra men kanske för söt
Valios 0,1% (gul kartong) = för "light" och skummar konstigt för mycket)

Just nu på test: Arlas Laktosfria och Skåne mejeriers laktosfria mjölkdryck.

Jag gillar just detta med lång hållbarhet, det är ju alltid ett plus i en stressad vardag..

Vad har ni för tips/erfarenheter kring detta?

/Magnus
 
S

spotnitz

Guest
Jag tycker att Arlas UHT laktosfria är den som är godast i kaffet. Det blir en god tjocklek på den och smakar fin fint.

Ska man ta ett glas mjölk till mackan så är det Valios laktosfria. Den är inte UHT behandlad. Och därför smakar den så mycket bättre i sitt kalla rena tillstånd än arlas.
Även skånemejeris laktosfria går fint.


Men tänk på att hållbarheten bara gäller så länge du inte öppnat paketet. Efter det är det ca "4 dagars hållbarhet".
 

Fabian

Well-known member
Det jag kan bidra med är att jag tycker Arlas laktosfira luktar väldigt konstigt när man skummat den. Men det kanske alla laktosfria gör?
 

fiddlerman

Well-known member
Jag använder ofta Skåne mejeriers laktosfria när min barista mjölk tar slut. Kaffet blir lite söttare än vanligt men den skummar bra och smakar fetare än 1.5%
Helt OK vill jag påstå.
 

kaleii

Well-known member
Usch, Arlas Laktosfria smakar stopp&väx.

Då tycker jag att Valios och Skånes laktosfria är bättre. De smakar precis som vanlig mjölk.

Själv har jag dock vant smaklökarna med sötman från Arlas låglaktos.
 

Dunne

Well-known member
jag tycker valios funkar bäst. både i smaken och i egenskaperna. tycker dock att den blir mycket sötare än vanlig mjölk vid skummning.
 
K

Kung

Guest
Usch för laktosfri mjölk :(

Själv älskar jag sojamjölk, om man köper rätt sort dvs :)
Finns inte sojamjölk dricker jag hellre vanlig och skiter sönder mig 2 timmar efter :D Laktosfrimjölk är hemskt
 
K

Kung

Guest
Vet inte riktigt vad den heter, bara att förpackningen är blå och går att köpa på city gross, hehe

Ska ta reda på vad den heter!
 

confuzed

Well-known member
är förpackningen blå är det nog alpro, för den är god det är dock inte provamel som de kör med på espresso house, såg att go green har sojamjölk också men den har jag inte testat, fast kör ofta med valios laktosfria själv
 

nnnc

Active member
Sojamjölk är den enda mjölk som inte är för söt naturligt för att göra kaffet rättvisa. Alpros osötade sojamjölk låter kaffedrinkarna smaka kaffe även i drinkar med väldigt hög mjölkhalt som late o cappuchino. -tyvärr använder nästan alla caféer den sötade varjanten.
 

Xerxes

New member
...Ni skiljer väl på laktosfri mjölk och låglaktosmjölk?
Laktos är en disackarid bestående av galaktos och glukos. I låglaktosmjölk har man tillsatt enzymet laktas som spjälkar laktos till just galaktos och glukos. Laktos smakar inte sött, men det gör spjälkningsprodukterna, åtminstone glukos. Därför smakar låglaktosmjölk påtagligt sött.

I laktosfri mjölk har laktosen däremot avlägsnats och kolhydratinnehållet i laktosfri mjölk är därför lägre än i vanlig mjölk och låglaktosmjölk. Laktosfri mjölk smakar därför inte heller sötare än vanlig mjölk.

Själv skummar jag vanlig mellanmjölk och laktosfri mellanmjölk (oftast Valio) och jag märker ingen skillnad varken i sötma eller skumegenskaper. Däremot låglaktosmjölk blir förstås sötare, och dessutom verkar den ha usla skumningsegenskaper (eller är det jag som konsekvent misslyckas med just den mjölktypen?)
 

josef

Well-known member
oj djupare kemi! Jag trodde skillnaden var att man tagit bort det mesta respektive all laktos, i ren tilltro till namnet på mjölken. Men där ser man! Tack för infon btw!
 

Magnuz

Active member
Apropå Laktos var jag i Oslo för ett tag sedan, och frågade på flera ställen om de hade laktosfri mjölk, men de visste knappt vad det var, eller ens om det fanns, soja mjölk hade man dock, skumt...

/Magnus
 

Gholam

Well-known member
Du hade nog otur för låglaktos/laktosfri finns på otroligt många håll. Senast jag var i Iran, hade de den där och den var ganska vanlig dessutom.
 

kpp

Member
Buhu för Alpro (tidigare Provamel) när de för några år sen omformulerade receptet på den "blå" mjölken! Tidigare var den sötad med äppeljuice och smakade super. Numer är den väl sötad med rörsocker samt vaniljextrakt? Jag tycker fortfarande att den är den bästa sojamjölken, men saknar den gamla goda tiden... :)

Någon som vet om den gamla typen av mjölk finns att få tag på under ett annat varumärke?

Har någon bra tips på hur man lyckas med skummet när man skummar sojamjölk (eller andra vegetabiliska mjölksorter)? Jag tycker det lätt bara blir ett stenhårt lödder... Vad gör jag för fel? Eller ligger det i mjölkens natur att bete sig så? Livsmedelskemisten Xerxes kanske vet? ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp