Ej espresso

rhide

Well-known member
Hallå gott folk!

För ett kort tag sedan köpte jag en presskanna eftersom jag råkade köpa en påse bönor som inte lämpar sig för espresso. Jag tycker det blir jättegott i presskannan, men vad är egentligen skillnaden mellan alla olika sorters kaffe som tillhör mängden "ej espresso"?

Jag vill gärna att denna tråden ska bli någon form av erfarenhetsbank för skillnader mellan exempelvis press, aeropress, bryggkaffe etc, alltså allt kaffe som inte är espresso. Hur stor smakskillnad blir det egentligen att köra sina bönor genom en press för hundra pix mot en bra bryggare för tusen?

Dela gärna med er kaffevänner :)
 

HeMo

Well-known member
Min erfarenhet på området är i o f s begränsad eftersom typ 95% av allt kaffe jag gör är espresso. De få gånger jag gör något annat (när svärfar är på besök eller när vi är för många för att jag ska orka göra espresso till alla) är det press som gäller.

Fördelen med press framför brygg är väl framförallt att man kan påverka fler parametrar. Temperatur och tid är ju ofta problem med bryggare medan man själv bestämmer dessa parametrar med presskanna. Jag tycker generellt att det blir godare med press eftersom brygg ibland blir för beskt eller surt (pga för lång bryggtid eller för låg temperatur). Smaken blir "renare" med presskanna (ofta, det finns förstås bryggare som gör riktigt gott kaffe också).

Sedan är det ju lite roligare med press också, lite som skillanden mellan manuell och helautomatisk espressomaskin :)
 

josef

Well-known member
Själv sålde jag min halvtaskiga bryggare i måndags. när jag inte jobbar så och vill ha kaffe hemma blir det kokkaffe! Det är faktiskt underskattat...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp