Få bort spridarfilterhållare på en Classic.

larjo11

Well-known member
Tyckte det var dags för en storrengöring av brygghuset på min Gaggia Classic. Den har ståt oanvänd i ca ett år. Jag har kört både avkalkning och rengörningar av brygghuset mha blindfilter och backflushat. SKöljde noga efteråt oxo.
Nu ser allt mycket renare ut. MEN jag får fortfarande inte bort spridarfilterhållaren. :angry: Den sitter som berget. Kollade in denna manual och försökte pilla med en skruvmejsel. www.adesso.se/dokument/manualer/babyinstruktion.pdf
Vågar man ta i hur mycket som helst. Och hur ont gör det när det till slut släpper?
Kan man använda ett järnspett?
 

MartinForsberg

Well-known member
Om den inte lossar lätt så är det bästa tipset att vända maskinen upp och ner och droppa på kalkrengöringsmedel eller rengöringsmedel, och gärna täcka över hållaren med en disktrasa dränkt i varmt vatten, och låta ligga över natten. Om du lyckas få in rengöringsmedlet i alla vrår så borde den lossa lätt dygnet därpå - men glöm inte att flusha ur maskinen igen efter att du monterat ihop den eftersom du hällt på rengöringsmedel igen!

Spett gör ont när det släpper, har själv lyckats med att slå mig i ansiktet med ett själv, så håll dig till lagom kraft - det skall inte behöva tas i så mycket när väl smuts och kalkavlagringar släppt!
 

larjo11

Well-known member
Tackar för tipset.
Provar det bums med det samma. Passar på att göra rent porta- och spridarfilter på samma gång. BTW kul skum det blir av Poly rengöringsmedel och varmt vatten. Riktigt likt skummad mjölk ;) Hoppas jag inte tar fel imorgon bitti :unsure:
 

larjo11

Well-known member
Jodå, de är lossade:) Fast de satt himla hårt de oxo.
Varför har jag inte gjort detta förut :huh: Det hade säkert gått lättare då...
 

larjo11

Well-known member
Spridarfilterhållaren sitter fortfarande fast :mad:
Har nu gjort enligt alla konstens regter, tycker jag iaf...
Står i bruxen att man ska kunna använda en skruvmejsel och benda lite med. Får inte in skruvmejseln mellan filtret och brygghuset.
Har provat att skruva dit skruven för spridarfiltret och bänt lite men en polygrip.
Inget händer! Det enda som har hänt är att maskinen är skinande blank!
Nu får spridarfilterhållaren sitta kvar i maskinen ett tag till medans jag väntar på inspirration.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Låter mycket märkligt. Är du helt säker på att du först skruvat bort en vanlig stjärnskruv som håller spridarfiltret & därefter de två insex som håller fast spridarfilterhållaren. Spridarfilterhållaren är formad som en puck och det är inget problem att få plats att bända med en skruvmejsel mot "sargkanten"
 

MartinForsberg

Well-known member
Det händer att kalk och ärgad metall får dem att sitta som berget, ibland sipprara det också ner rester från gamla gummipackningar som blir ett alldeles ypperligt klister på ytorna!

Om du har två andra skruvar av samma storlek som hålen i spridarhållaren (eller ännu hellre två borr med rätt dimension) kan du sätta ner dem i hålen och sedan knacka på dem med en liten hammare. Håll skruven eller borren på plats så att de bara glider ner i hålen utan att gå ända ner i gängorna på bryggruppen när du knackar på dem! Det bästa är om du kan få ett borr som är så stor som det övre hålet för huvudet på skruven, då glider den inte ner djupare än så. Knacka försiktigt, många små slag är bättre en ett stort slag!

Om man har en låsringstång kan man också använda den i de små yttre hålen och sedan vrida med den!
 

larjo11

Well-known member
Nu fick jag chansen att hålla på med lite fotonörderi oxo:)
Fram med systemkamera, macroobjektiv och stativ!
Här kommer två bilder på hur det ser ut.
Usch vad lortigt det ser ut på bilderna :eek:hmy:
Ljuger bilderna så?

Visa bilaga 1461 Visa bilaga 1462

Får väl prova ditt senaste tips imorgon. Inte riktigt läge att banka i diskbänken vid denna tidpunkt. Det får bli ett projekt till helgen.
 

Bilagor

  • GC-spridarf-over.jpg
    GC-spridarf-over.jpg
    103 KB · Visningar: 88
  • GC-spridarf.jpg
    GC-spridarf.jpg
    108 KB · Visningar: 82

MartinForsberg

Well-known member
Det där var ju riktigt rent och snyggt, du skulle sett hur min Isomac Millenium såg ut när jag köpte den begagnad - då hade den stått i ett fik dessutom!!!!

Har du en ny silpackning till din maskin (den svarta tjocka som sitter mot filterhållaren/brygghandtaget) nu när du skall rengöra allt?

Det kan vara läge att plocka bort den först innan du försöker få loss spridarfilterhållaren (SFH i fortsättningen)- men tyvärr brukar de ta stryk när man pillar loss dem pch då är det bara att byta dem! Oftast har den svullnat upp och hjälper till att hålla SFHn i ett ännu bättre grepp, dessutom sipprar gärna gammalt gummi in mellan brygghuset och SFHn och klistrar fast den än mer.
 

larjo11

Well-known member
Nope, ingen silpackning hemma :( (du menar brygghuspackning)
Tack för tipset. Får väl beställa en sådan och fortsätta med projektet nästa vecka.
Kanske ska skaffa hela kitet när man ändå håller på?
Proffsigare SFH och SF. Ny brygghuspackning och ånggrenrör.
Då blir ju maskinen nästan ny. Behöver man byta termostat oxo månne? Tycker maskinen är lite varmare nu än förut. Eller så är det bara uppgradernigsj*len som har hoppat på en :blush:
 

MartinForsberg

Well-known member
Mmmm, tror inte du behöver byta termostaten, man drabbas oftare av en lägre temperatur än en högre om termostaten är kass - annars brukar den aldrig sluta koka om termostaten är kortsluten.

Däremot kan kalk i kokaren isolera höljet på bryggaren effektivt så att termostaten inte blirlika varm som tidigare - värmen leds då bort av rör och annat.

Kan vara uppgraderings... som hoppat på dig!

Bättre att fixa en sak i taget än alltihopa på en gång - då vet man inte vad som gjorde skillnaden/förbättringen!
 

larjo11

Well-known member
Så sant, en sak i sänder är nog bäst.
Få se var det blir i frakt för en brygghuspackning? 125 pix verkar lite dyrt för en sak man får plats med i ett kuvert...
 

larjo11

Well-known member
Det verkar var en bra sida. Finns mycket godsaker där för en hemmapulare.
Men det finns en dos av lite amerikansk gör inte så oxo :D
Lite OT, men kolla denna sida: http://www.partsguru.com/MaintenanceofEspressomachines.html
En bit ner står det:

"DOs and DONTs

**Do not leave espresso maker 'ON' if you do not plan to use it for two or more hours. It takes less than 3 minutes for a home model espresso machine to warm up. Leaving the espresso maker 'On' reduces the life of electrical components. High temperature reduces the life of rubber seals and gaskets. This will result in leakage."

"Det tar mindre än 3 minuter för espressomaskinen att bli varm."
Kanske det men det tar längre tid för PF att bli varmt. Skulle jag vänta i endast 3 minuter så skulle espresso bli kall och smaka blä.
 

MartinForsberg

Well-known member
Så typiskt Amerikanare att de måste varna för sådant på grund av deras legala klimat!

Ibland kan det dock vara bra att läsa dessa DONT'S eftersom de faktiskt kan tillföra mycket matnyttig information om vad man inte skall göra men framförallt får man sila det för att se VARFÖR man INTE skall göra det - det är där den verkliga informationen brukar finnas!

Forumen som finns på amerikanska sidor brukar vara jättebra att läsa för där får man veta vad folk gjorde och vad som gick snett eller bra!

Tyvärr är min franska och italienska inte så bra så jag måste ta hjälp av babelfish för att kunna läsa sådana forum!
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp