Vattenfilter

AA

Skottjägare
Då har jag beställt ett vattenfilter till maskinen.
Efter att ha rekat marknaden och fått diverse olika tips så slutade det med att jag beställde det filtret som jag tänkte på från första början nämligen Water + Mores Bestmax.
Beställde ett i storlek small och plusade på med en Aquameter för att mäta mängd filtrerat vatten (inte för att det behövs utan bara för att det går).

Leverans skall ske i nästa vecka så efter det får vi se om smakerna lyfter till HV:s (Helsingborgsvatten) nivå.

Priset på filtret har jag dålig koll på då jag beställde en del annat också. Runt 1300-1400 för enbart filtret tror jag.

Den som vill läsa mer kan kolla på deras hemsida http://www.water-and-more.com/ och Klaus åsikter på http://coffeecollective.blogspot.com/2007/12/bestmax-water-filter.html

Ha de´

/AA
 

theseal

Kaffeterroristen
hoppas få se en utförlig rapport, gärna med grafer och bilder...

Att använda vattenmätaren för att kunna följa smakskillnaderna i förhållande till förbrukningen utgår jag ifrån.

kul shopping.
 

AA

Skottjägare
Tack för länken. Jag brukar läsa det danska forumet och såg att han postade bilder i helgen. Det var därför jag fick tummen ur r*ven och skaffade ett själv!

Bilder, analyser, tester osv... kommer givetvis i massor så fort prylarna kommit.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Då var prylarna monterade.

Om jag börjar med analysen av vattnet från kranen såg låg kalken på 7,2dH. Vattnet från filtret ligger på 1,4dH dvs en markant minskning. Det går att öka effektiviteten på filtret ytterliggare om man önskar få ner kalkhalten mer men det vill jag inte.
Skillnaden på smaken mellan kran och filter är att kranen har en smak (ytterst lite klor och nåt mer jag inte kan urskilja) när filtrerat vatten smakar noll och inget. Helt smaklöst alltså. Riktigt gott!

Över till kaffet.
Innan jag bytte vatten körde jag ett antal skott för att ha smaken på kaffet i minnet för att göra en så bra jämförelse som möjligt. Efter det tömde jag min maskin på gammalt vatten och rengjorde den och fyllde upp med filtrerat vatten.
Första skottet var Koppis Night Driver som jag vet är svårbryggd på mitt vanliga kranvatten. Det fattas massa kropp och syran blir ganska spetsig. Med det filtrerade vattnet kom kaffet mycket mer till sin rätt. Mer kropp och syran och sältan smälte ihop på ett fint sätt. Jag skulle säga att skottet var 9 av 10 om man jämför med C & A:s skott på Koppi.

Andra kaffet ut var Mehari. Detta funkar normalt sett fint med mitt vanliga vatten och det gjorde det nu med. Jag kände ingen smakskillnad här på 3 försök.

Tredje kaffet ut var J&N Originale. Här tyckte jag att kaffet fick en lite rundare, mjukare smak men det kan vara inbillning. Var det skillnad så var den liten.

Slutsats:
Jag har efter testen kört med lite fler syrliga kaffe och jag upplever att alla blivit ett par snäpp bättre. Största skillnaden är kroppen och munkänslan. Robustablandningar märker jag ingen skillnad på.
Som bonus så slipper jag massa kalk i maskinen.
Jag är mycket nöjd och jag sätter dessa 2000:- som detta kostade som dom absolut mest välinvesterade kaffepengar jag spenderat så här långt.

Vem skall köpa ett sådant filter? Dom som är rädda om sin maskin och vill avkalka lite mer sällan samt dom som gillar syrliga kaffe. Övriga göre sig icke besvär.

/AA
 

Bilagor

  • IMG_0699.jpg
    IMG_0699.jpg
    129.6 KB · Visningar: 132

AA

Skottjägare
Kan tillägga till ovanstående att brygg och press fått en renare smak med nya vattnet. Det blir lättare att urskilja smaker och toner i kaffet. Till och med farsan kände skillnad.

/AA
 

AA

Skottjägare
AA var du på Koppi idag när jag hämtade margogypen? Var inte säker

Jajjemen! Du hade så jäkla brott så jag hann/vågade inte stoppa dej! Kunder som väntade på skott på Kräm? ;)
Tiden rann iväg på Koppi så tyvärr hann jag inte svänga förbi Kräm. Nästa gång jag har jobb på lasarettet så skall jag titta förbi!

/AA
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp