Rocky - Malningsgrader för olika blandningar

Silva

Well-known member
Hej
Jag har sedan jag köpte hela mitt ranciliopaket haft ett antal olika kaffeblandningar. Alltid när jag kör nya bönor så kommer den där jobbiga fasen att hitta rätt malningsgrad. Känns som att det går en hel del bönor till spillo när man håller på med det. Finns det något sätt vi kan skapa en "referenstabell" så att man iallafall har någt att hålla sig i när man kör en ny bönsort.

Jag inser ju att alla har sin nolla på olika ställen men om man tex kör Maruo de Luxe som referensbönsort. Verkar som att de allra flesta har haft den blandningen i sin Rocky. Hur många steg upp eller ner går ni jämfört med er inställning för Mauro de Luxe när ni har andra blandningar?

Tex kör jag nu 5 estate. Jag kör på samma malningsgrad som jag gjorde för de Luxe. Eventuellt känns detta något för grovt. Kanske borde mala en grad finare.

Vad säger ni om andra blandningar? Finns det kanske redan någon liknande tråd? Jag har nu ett antal andra blandningar som jag snart kommer att börja med och undrar så klart hur jag ska mala dessa. Dessa blandningar är:

Daterra & Minita
La Bomba
Yirgacheffe
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror nog att jag justerar lite till och från. När jag byter böna och har gjort rent i kvarnen, så ställer jag på samma malgrad som innan. Sedan justerar jag något steg åt endera hållet.

De jag kört är (utan inbördes ordning):
- Musetti (bruna påsen)
- Mauro Onda d'Oro
- BaraVara ConCalma
- J&N FTO
- J&N Etiopien Harrar Longberry (just nu)
- J&N Isola

Sedan har jag säkert haft några bönor som jag glömt bort och andra som jag hade innan jag förstod/hade nollat kvarnen.

Ingen av de ovan nämnda har betytt någon omfattande omställning av Rockyn +/- ett steg typ.

//Stefan (som kanske kommit på hur han ska undvika skumlocket på mjölken nu - kanske)
 

shogun

Well-known member
Har inte kvar min utslitna Rocky men hänger på tråden i alla fall:

I nya kvarnen har jag kört LaBomba på inställning 4.
Efter rengöring fylldes kvarnen med Baretta. Minimal injustering mot något finare då kaffet från Barettan ville rinna igenom lite snabbare jämfört med LaBomban.

Det handlar dock om en väldigt liten justering. Jag brukar inte stirra mig blind på tiden utan kollar volymen, färgen och smaken.

För övrigt:
Barettan är riktigt god, njuter av den varje morgon
 

MartinForsberg

Well-known member
Har inte mina Silvia och mina Rocky kvarnar kvar, men när jag hade dem så var det några saker jag la märke till som jag också diskuterat med några baristor som jag delar med mig av nedan.

Eftersom till och med vädrets luftfuktighet har en påverkan på malningsgraden och även två påsar från samma tillverkning köpta vid samma tillfälle kan behöva lite olika malningsgrad så är det svårt att skapa en skala som är generell. Anpassning är det som gäller och då går det ibland åt en kopp eller två som får slängas (eller sväljas ner med en god min på läpparna).

Jag brukar titta och känna på bönorna jag häller i kvarnen, dels när jag fyller på men också under veckan jag gör av med dem - på så sätt kan jag avgöra hur feta respektive fuktiga de är och ju längre tid det gått sedan jag fyllt på (sällan mer än sju dagar innan det är slut i kvarnen) så gör jag en lite finare malning mot slutet för att få det att bli lika bra som i början på min kvarn. Körde förr med halvkilospåsar men köper oftast kvartskilo nu om jag kan hitta det just för att bönorna skall få ligga obrutna i påsen istället för i kvarnen.

Men framförallt så kör jag extraheringen så länge som jag ser och känner på lukten att den är god!
 

roccster

Well-known member
Då hänger jag också på för jag tycker min Rocky maler för grovt. Jag får nästan alltid gå ner närmare 0 på de flesta bönor. Jag har kollat nollan så jag vet att noll är noll. Är det någon mer än jag som upplevt detta, kan det vara så att skivorna är för dåliga etc?

/ Richard
 

MartinForsberg

Well-known member
Då hänger jag också på för jag tycker min Rocky maler för grovt. Jag får nästan alltid gå ner närmare 0 på de flesta bönor. Jag har kollat nollan så jag vet att noll är noll. Är det någon mer än jag som upplevt detta, kan det vara så att skivorna är för dåliga etc?

/ Richard

Har du läst trådarna här på sajten, och andra sajter på internet, om rengöring av Rockyn och borttagandet av stoppskruven som just stoppar hoppern vid ett minsta läge?

Om inte så kan jag rekommendera dig att läsa dem för då kan du se att det "0"-läge som är på skalan är högst individuellt och att det går att ta bort stoppskruven och mala finare!
 

Almapeso

Well-known member
Tror också det blir svårt med en generell malningsgrad för olika bönor, men vem vet, efter tillräckligt många svar går det kanske att så någon form av koherens.

Här är mina inställningar som jag blivit tvingad att göra.
Mokaflor +5 från 0:an
Night Driver +4
La Bomba +3

Så jag går stadigt mot finare,
dock är jag osäker på färskheten i La Bomban då jag fick det i mitt påskägg, inhandlat av mor och far på ett lokalt kaffehak. Körde jag La Bomba på 5:an samt 4:an forsade det ut, trots att jag tampade som en tok och fyllde på rikligt.

När jag byter bönor så kör jag 1-3 koppar i slasken innan jag hittat rätt...tyvärr
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp