Favoriter vid PressoKaffe

Zalve

Well-known member
Är inne i ett mode, där jag nästan bara kör med Presso.

Så nu undrar jag vad ni har för favoritböna/bönor för detta.
Vore kul att få lite info om vad ni andra kör.

Vikt malet kaffet
Mängd vatten
Dragningstid


Gjorde den mycket god kopp på fredags förmiddagen, men lyckades inte upprepa den på eftermiddagen, trots att förutsättningarna nästan var likadana.
Och så vill man ju inte ha det! :mad:
 

kit_brenner

Well-known member
Jag brukar rosta Kenya AB top till pressen och det kaffet är en klar favorit, fina svartfinbärstoner i eftersmaken. Rwanda Gatsinga är en annan favorit. Panama Hacienda Esmeralda är dock utan tvekan det godaste jag druckit, otroligt smak och doftrikt kaffe.

Jag är inte så supernoga vid tillredningen och kör med standardmåtten som i mitt fall är 60g kaffe/liter som får dra i 4 minuter.

Hade jag köpt kvarn först och börjat med presskaffe tror jag inte att jag hade brytt mig om att köpa en espressomaskin.
 

Almapeso

Well-known member
Kör numera endast pressokaffe hemma och gör då oftast en halv kanna eller mer. (0,5-1Liter)

Tidigare gjorde jag pressokaffe på jobbet i en lite mindre presskanna för 1 kopp. Tyvärr får jag inte riktigt till det utan det smakar mest sump eller vatten.
Känns som att en större kanna ger större frihet att höfta, medan den mindre kannan inte riktigt blommar ut.
Riktigt tungt då jag vet att presskaffet skulle smaka mycket godare på jobbet än bryggkaffet.

Till min lilla presskanna på jobbet körde jag med 2 skedar nymalet kaffe till en stor kopp kaffe. (variation på detta förekom men prickade aldrig rätt)

Tipsa gärna på hur ni måttar med en mindre presskanna(!!)

Hemma kör jag koppis kenyanska rost (om jag inte tar fel på ursprungl) Väldigt fyllig med en skarp citrussmak.
 

AA

Skottjägare
J&N:s Rwanda Gatsinga är min favorit för tillfället.
Jag kör en liten Bodumkanna (ca 25cl vatten) och mal 20g bönor relativt fint (mellan brygg och espresso) och låter det dra i ca 3 min. Tänker modda min press med en ny sil typ melittafilter så fort tid finnes. Vill kunna mala ännu finare utan att få sump i koppen.

/AA
 

Almapeso

Well-known member
J&N:s Rwanda Gatsinga är min favorit för tillfället.
Jag kör en liten Bodumkanna (ca 25cl vatten) och mal 20g bönor relativt fint (mellan brygg och espresso) och låter det dra i ca 3 min. Tänker modda min press med en ny sil typ melittafilter så fort tid finnes. Vill kunna mala ännu finare utan att få sump i koppen.

/AA

Så pass? Jag maler mitt väldigt grovt, nästan som grus eller iallafall så man märkbart kan se flagor av kaffebönan.
Ska prova att mala mycket finare. Det kanske är hemligheten?
 

AA

Skottjägare
Finare malning = Mer kontaktyta mellan kaffet och vattnet
Tänk på att det snabbare blir en dålig extration men mellan 2:30 och 3 minuter brukar bli bra.

Lycka till!

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp