Vad på påverkar vad i smaken?

Kasch

Member
Vad gör espresson besk? Efter att ha experimenterat några dagar med nya helautomaten upptäcker jag, vilket antagligen är föga förvånande för denna erfarrna församling, att olika bönor kräver olika inställningar. Efter vad jag läst tidigare "måste" man köra helautomater på högsta styrkan och finaste malningsgarden för att överhuvudtaget få ut en kraftfull smak samt dessutom använda bara kraftiga robustabönor. Men det stämmer inte på min Bosch. Nu har jag kört slut på två paket två budgetbönor:

- Café Luxury (Coops fair trade/KRAV)
Gav förvånansvärt fin, hyfsat komplex och kraftfull espresso på maskinens förinställda malningsläge (medelfin) samt full styrka.

- Kahls Terra
Smakade bara beskt på ovanstående inställning. Ökade malningsgraden till den finaste och fick ut en odrickbar bränd sörja vars beska nästan närmade sig mitt hemkryddade malörtsbrännvin (och det dödar det mesta...). Gjorde då tvärtom och drog mer styrkan ett steg samt ökade malningsgraden till grövsta läget vilket överraskande nog gav en fullt drickbar espresso med mer syra och mycket mindre beska.

Kan någon förklara för en nybörjare vad som påverkar smaken generellt och hur (malning, vattentemp, mängd etc)? Eller är det helt individuellt beroende på bönblandning och rostning <---> maskin? Ska man kanske koncentrera sig på en bönblandning fortsättningsvis eller för ni någon slags "loggbok"där ni antecknar hur olika bönor ska malas och "extraheras"?
 

Roenbaeck

Well-known member
Jag är ju själv lite av en nybörjare, men har genom experimenterande upptäckt en faktor som jag upplever ger mer beska; extraktionen pågick för länge. Mot slutet av extraheringstiden ser man att strålen ljusnar och på vissa maskiner ser man hur den tydligt övergår i vitt. Det vita är beskt, så ju mer sånt du får i koppen desto beskare blir det.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
I stort sett allt påverkar resultatet. Huruvida man märker av vissa skillnader eller ej, är väl beroende på hur mycket av en connaisseur man är.

Jag kan ha glömt något, men annars är malgrad, temperatur, hur länge kaffet varit rostat, extraktionstid, dosering de mest framträdande smakförändrarna.

Prova någon gång att teskeda ur extraktionen var femte sekund. Intressant upplevelse, faktiskt. Ta en tesked och stoppa in den under spouten var femte sekund och smaka. Då känner du hur smakerna förändras. Och det ganska drastiskt! Att man öht kan dricka kaffet kan te sig lite märkligt. Tur, kanske, att man dricker det "blandat" (alltså, helt extraherat)... :)

//Stefan (som fortfarande väntar på sin nya spout; hoppas Posten får med sig den idag)
 

Dilbert

Member
Jag upplever att det framför allt är temperaturen i brygghuvudet som är den främsta faktorn (men som alltid, de 4 M behöver vara i balans). Ett sätt att påverka detta är att brygga 1-2 koppar innan man brygger den "riktiga" koppen. Då får samtliga delar möjlighet att värma upp. En annan faktor att påverka detta kan vara att prova följande

1) Starta upp maskinen och följ instruktionen för maskinen
2) Brygg en kopp som du tittar på. Kontrollera färgen på creman (ljus=kall mörkt röd=varm) Färgen på creman påverkas också av vilka bönor som du använder. Här kan ett trick vara att fråga vilka bönor som ditt favorit kaffeställe använder. Köp deras bönor och använd färgen på deras crema som ett riktmärke för dig.
3) Vänta ca 4 min och brygg en ny kopp. Kontroller färgen på creman igen.
4) Vänta ca 4 min och brygg en ny kopp. Kontrollera färgen på creman och drick. Smaka hur den smakar.
Generellt tycker jag att ca 20 min för uppvärmning där man gör ca 2-3 bryggningar som man inte dricker själv, utan gör det för att värma upp delarna i maskinen, är ett riktmärke som fungerar ok.

Men som sagt, det är många parametrar som spelar in.
 

AA

Skottjägare
Vad gör espresson besk?
Är du säker på att det är beska du uppfattar och inte surhet?
Beska kommer normalt vid för hög vattentemperatur och surhet vid för låg.

I övrigt är det bara att labba. Jag gissar att helautomaskiner är känsliga vad det gäller bönor pga att du kan påverka extraheringen minimalt.

Lycka till i jakten!

/AA
 

Kasch

Member
Är du säker på att det är beska du uppfattar och inte surhet?

Jodå och nädå. Jag har ett väl utvecklat smaksinne för beska från mina experiment med malört :) Terran räddades från odrickbar till drickbar (dock inte så mycket mer) genom grövre malningsgrad och, på automatspråk, något lägre styrka (alltså lite mindre kaffe).

Jag trodde som du vad gäller automater men hittills verkar inställningarna kunna påverka slutresultatet mer än jag anat, på gott och ont. Kanske är det bättre att koncentrera sig på ett par sorter och lära känna dem.

Bra tips från StefanBöna med teskedsprovning under bryggning. Det gäller dock att vara snabb med provsmakningen med en automat (det handlar ju inte om några 20-30 sekunder som med en riktig semiautomat). Ska försöka testa. Vad gäller temperaturen på maskinen tycker jag att smaken blir ungefär likvärdig oavsett om maskinen stått på 5 eller 25 minuter. Men det kan ju vara svårt att avgöra om man inte jämför kopparna vid samma tillfälle.
 

Axel

Well-known member
Bara en snabb fråga; Hur smakar en kraftfull espresso? Har den en hög mängd syra, söttma och eller beska? ..

Hade dessutom fokuserat på en och samma blandning till att börja med. Kör lite klassiska bönor från haugard eller J&N. Och håll dig till dem tills du känner dem utan och innan. De kommer aldrig bli något vidare om du inte börjar med ordentliga bönor!
 

Essenzatjejen

Well-known member
Hur smakar en kass espresso?

GUIDE

Tyvärr utsatte jag min lilla Ragazza di Essenza för mycket hemsk kaffe häromkvällen.
Jag har nu klappat länge och tålmodigt på henne. Jag tror hon har förlåtit mig.
Första och sista gången jag inte maler mitt kaffe själv.

Nu vet jag åtminstånde hur kasst kaffe kan smaka. Har uppenbarligen levt i en isolerad tillvaro där allt kaffe varit gudomligt, ialla fall i jämförelse med skiten jag stoppa i pf häromkvällen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp