How-to: Rengör din Rancilio Rocky

Stefan Böna

Mr Microtext
Observera att denna guide bygger på min metodik - det är så här jag gör! Rengöringen ska inte ha betydelse för garantin i normala fall, men alla ingrepp sker på egen risk och under eget ansvar! Lycka till! Jag ber om ursäkt för oskärpan i vissa bilder. Blev tvungen att köra utan blixt...

Innan man börjar rengöra kan det vara bra att notera och/eller markera utgångspositionerna för att, efter rengöringen, snabbt hitta tillbaks igen.

steg1.jpg


Börja med att skruva loss hoppern (1). Jag brukar få ta till dammsugaren för att få bort kaffebönorna som fastnar i skruvhålen. Skruva sedan loss den övre av malskivorna. Skruvas lös motsols! (2) Använd en borste för att ta bort bönor och kafferester som fastnat (3, 4). Jag använder en påstrykarborste för skokräm som har en spets fram, vilken medger bra åtkomst.


steg2.jpg


Detta göres lämpligast en bit från kvarnen, eftersom det blir ganska mycket rester (5). När sedan den övre malskivan är rengjord så är det dags för den undre (6). Jag brukar använda samma borste som till den övre skivan, brygghuvudsborsten samt en lite mindre skruvmejsel (med yttersta försiktighet) för att få loss så mycket som möjligt. Sedan går jag på med dammsugaren (7). Upprepa vid behov tills det är så rent som möjligt (8).


steg3.jpg


Sedan är det dags att skruva tillbaks den övre skivan igen (9). Skruva i den motsols (grön pil) tills det säger klick så att du vet att gängorna kommit på plats. Var försiktig och se till att gängen löper utan motstånd; tar det emot kan gängen hamnat snett. Börja då om! Efter det vrider jag den medsols (orange pil) ända tills den kommit ner i botten och skivorna tar emot varandra och sedan vrider jag ungefär ett kvarts varv motsols (grön pil). Detta för att skivorna inte ska ligga mot varandra! Nu vet jag att det rekommenderas mot detta, men jag slår sedan igång kvarnen (passa fingrarna) ett litet tag och sedan stänger jag av den igen (10). Under tiden kvarnen stannar skruvar jag mycket försiktigt den övre skivan medsols tills jag hör att skivorna precis börjar ta emot varandra (11). När detta ljud hörs skruvar jag den övre skivan motsols bara en anings aning för att inte få en för tight "nolla"; för nu är kvarnen nollad på riktigt. Sista delen av rengöringen innefattar hoppern och den lilla svarta saken som sitter i densamma (12).


steg4.jpg


För att skruva tillbaks hoppern med den riktiga nollan kan det vara nödvändigt att ta bort stoppskruven. Placera sedan hoppern så att den nedre högra fästskruven är i linje med motsvarande fästhål i den övre malskivan (13). Gör detta med skalans nolla så nära indikationspilen på kvarnen (14, orange pil) som möjligt. Skruva sedan fast hoppern igen (15). På min kvarn är "nollan" minus fyra ungefär. Jag har markerat denna med en bit röd eltejp som jag klippt till som en pil (16). Jag nollar min kvarn vid varje rengöring, varför det skiljer lite grann från gång till gång; typ ett halvt steg.

Det sista man gör är att fylla på med färska bönor och att ställa in sin malgrad. Klart! Observera att det kan ta några sekunder innan det kommer kaffe vid första malningen efter rengöring. Detta beror på att utkastet är tömt och detta är helt i sin ordning!

För alla er som undrar varför ta bort stoppskruven: titta på bild (13). Den svarta rundeln med en silverprick - som är spärrstiftet till hoppern - på (vid den nedre gröna pilen) är det som stoppskruven tar emot för att förhindra att man drar ihop skivorna. Min riktiga nolla ligger alldeles för nära denna stopp för att tillåta stoppskruven; det skulle inte gå att få en riktig nolla med den kvar!

//Stefan (som hoppas att denna guide kan vara till hjälp för någon i alla fall)
 

Wannabe

Well-known member
Tjusigt stefan.

(Justera texten under bild 9 till grön pil MOTSOLS. Inget gnäll, alla borde väl fatta ändå, men för sakens skull.)
 

MartinForsberg

Well-known member
Jättebra guide, fler sådana behövs!

Bara en liten kommentar eftersom jag sett felaktigt iskruvade malskivor där gängorna i den övre mässingsskruven gått sönder!

När den övre mässingsskruven med den övre malskivan skall skruvas tillbaka på plats så skall den först vridas motsols (moturs) till dess man hör ett litet "klick" och känner att den glider ner i gängorna - först efter detta skall den vridas medsols (medurs) försiktigt så man känner att gängorna löper utan motstånd!

Problemet med den övre mässingsskruven för malskivan är att den har tre stycken frästa spår på utsidan där gängorna är gjorda och ibland lyckas folk få i dem fel så att de greppar i fel ordning i de undre gängorna och då drar man av dem eller "gör nya gängor" som förstör de gamla!

Jag har ingen bild på Rockyn längre eftersom jag inte har någotn längre men du kanske kan lägga till detta tips och en bild i din guide!

Såg just att påpekandet om "motsols" och "medsols" för bild 9 redan gjorts så det hoppas jag du kan fixa samtidigt!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Observera att denna guide bygger på min metodik - det är så här jag gör! Rengöringen... ...alla ingrepp sker på egen risk och under eget ansvar!

Se ovan! Jag hoppas att alla ser detta och inte tar min guide som den universella lösningen!

-> MartinForsberg: Tack för påpekandet! Jag har gjort ett litet addendum i texten och hoppas att detta kan räcka. Jag har inte lust att skruva isär kvarnen igen, så bilden får utebli för denna gång. Däremot så har min gängning alltid gått så pass lätt, att jag nästan kunnat sätta fart på skivan och att denna sedan snurrat ned sig själv! :D

Du noterade väl min lilla passus om att ...ligga mot varandra! Nu vet jag att det rekommenderas mot detta, men jag slår sedan igång kvarnen (passa fingrarna) ett litet tag och sedan stänger jag av den...? Jag har för mig att du skrev om att motorn kunde ta skada av denna manöver. Faktum är att jag låter motorn gå betydligt längre efter att ha läst ditt inlägg, än jag gjorde innan! Man lär sig nya saker hela tiden! :D

Texten till bild 9 är redan justerad efter Wannabes inlägg. Eller hade du andra idéer?

//Stefan (som för sin kaffedagbok på bloggen - i skrivande stund på plats 147 på Bloggtoppen.se!)
 

Fabian

Well-known member
Jag vill skicka en varning, dock ska man, som jag är, vara extremt klantig för att lyckas med detta. När man ska dammsuga upp bönor, eller rester av bönor man lyckats krossa med skruvmejseln, från skruvhålen(Bild 1), var då först säker på att du inte redan lossat någon skruv och glömt detta. Då får du, som jag, efter mycket skrik och förtvivlan, bankande i huvud och bord, svärandes över din egen dumhet plocka ut dammsugarpåsen, sprätta upp denna och tålmodigt sätta dig och leta upp skruvarna bland hårbollar, pappersbitar, oväntat stora mängder damm samt granbarr från i julas. Tänk på det! :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
:lol:

Jag har väl blivit tvungen att rota i dammsugarpåsen ett par gånger när jag sugit upp någon av dotterns pryttlar... Ingen rolig uppgift...

Det går ju alltid att använda en pincett om man är osäker på hur hårt skruvarna sitter. Men, en fråga, funkade inte hoppern sämre (sladdrigare?) när den inte satt ordentligt fast?

//Stefan (som i morgon börjar sitt nya liv som arbetslös med en latte till frukost istället för fil)
 

Fabian

Well-known member
Antar att den inte skulle fungera lika bra, men jag märkte på en gång att jag hade sugit upp två(!) av skruvarna, så jag testade inte det.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Antar att den inte skulle fungera lika bra, men jag märkte på en gång att jag hade sugit upp två(!) av skruvarna, så jag testade inte det.

Jag tänkte på innan du sög upp skruvarna. Satt hoppern öht fast? Den måste ju ha hoppat (no pun intended) och haft sig? :huh:

//Stefan (som alltid skruvar fast sin hopper ordentligt och fortfarande har skruvarna kvar)
 

Fabian

Well-known member
Du har missförstått mig lite tror jag! :) Alla skruvar satt fast, så skruvade jag loss två, men den tredje hade massa kaffepulver i sig, så jag tog fram dammsugaren. Det var väl ungefär här min hjärna sa god natt, för nu tänkte jag att de andra skruvhålen kan ju också behöva lite dammsugning. "klonk, klonk" sa det, då insåg jag att jag hade sugit upp de två lossade skruvarna...
 

Wannabe

Well-known member
Du har missförstått mig lite tror jag! :) Alla skruvar satt fast, så skruvade jag loss två, men den tredje hade massa kaffepulver i sig, så jag tog fram dammsugaren. Det var väl ungefär här min hjärna sa god natt, för nu tänkte jag att de andra skruvhålen kan ju också behöva lite dammsugning. "klonk, klonk" sa det, då insåg jag att jag hade sugit upp de två lossade skruvarna...

Hahahaha..... jag har också lyckats med den manövern. Dessutom gömde sig skruvdjäveln i ett veck i påsen så det tog evigheter att hitta den.
Jag kan lova att de som hörde mig fick en överkurs i invektivkunskap.

"Been there, done that, got the T-shirt"
 

MartinForsberg

Well-known member
Följande mojäng kan vara bra att ha då man fått ner något i dammsugarpåsen: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18180566 eller så tar man bara en stor magnet och sätter mot utsidan påsen så skruvar och annat fastnar (om man har tur att de är magnetiska vilket de flesta är) och sedan drar man magneten mot inloppet i påsen och kan plocka ut vad man sugit upp utan att behöva göra sönder påsen!!
 

MartinForsberg

Well-known member
I din text skriver du:

Sedan är det dags att skruva tillbaks den övre skivan igen (9). Jag brukar skruva i den motsols (grön pil) tills det tar stopp. Var försiktig och se till att gängen löper utan motstånd; tar det emot kan gängen hamnat snett. Börja då om! Sedan vrider jag ungefär ett kvarts varv medsols (orange pil). Detta för att skivorna inte ska ligga mot varandra!

Jag menar att det skall stå såhär:

Sedan är det dags att skruva tillbaks den övre skivan igen (9). Jag brukar skruva i den motsols (grön pil) tills det säger "klick" och gängorna kommit på plats. Var försiktig och se till att gängen löper utan motstånd; tar det emot kan gängan hamnat snett. Börja då om! Sedan vrider jag den medsols (orange pil) ända tills den kommit ner i botten och skivorna tar emot varandra, sedan vrider jag ungefär ett kvarts varv motsols (grön pil). Detta för att skivorna inte ska ligga mot varandra!

Så tycker jag det borde vara med medsols/motsols rotationen på allt..... rätta mig gärna om jag tänker fel....
 

MartinForsberg

Well-known member
Hittade en bild på varning för körning av motorn av och på - men det var på en Mazzer Mini E mod B den satt, vet att jag läst samma sak om en Rocky kvarn för länge sedan men kan inte hitta texten nu!

Se lite längre ner på sidan i länken:

http://www.home-barista.com/forums/mazzer-mini-e-doserless-type-type-b-t292.html

där det står "Danger potential fire hazzard duty cycle not to exceed 20s ON (Max.) / 30s OFF (Min.)"´felstavat "Hazzard" men ändå!

Anledningen till just Mazzerns varning verkar vara en kombination av kylning av motorn och den extra inrusningsström som blir om man håller på och slår av/på motorn för fort som sliter på komponenterna till motorstarten!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
[OT] (lite grann, men ändå)

Texten säger: Duty cycle not to exceed 20s on (max) / 30s off (min)

Min översättning av detta skulle grovt bli: Arbetscykeln får inte överstiga 20s på (max) / 30s av (min)

Min tolkning då blir att man inte ska köra kvarnen mer än 20 sekunder åt gången och att den sedan ska vila minst 30 sekunder. Annars finns fara för brand. Om man då slår igång kvarnen i fem sekunder och sedan av den, så ligger man ju inom detta tidsspann?

Jag brukade slå igång Rockyn endast en sekund eller två innan jag slog av den innan jag läste din varning. Nu låter jag den gå lite längre just to be sure... :cool:

[/OT]

//Stefan (som lyckligtvis fortfarande inte har något fel på sin Rocky och som lider med dem som har det)
 

MartinForsberg

Well-known member
Helt rätt!

Min tanke var på folk som slog av och på sin kvarn snabbare än inom de 30 sekundernas vila den behöver ha. Det är då risken med överhettning av motor och komponenterna för starten blir överhettade!

Allt har egentligen med Power Duty Cycles på AC-motorer att göra, för den elektriskt bevandrade/intresserade kan man läsa om det här: http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3726/is_199903/ai_n8831776

Dessutom så saknar ju kvarnarnas motorer helt och hållet någon fläktkylning (skulle se fint ut med en fläkt som roterade och blåste omkring allt kaffepulver) så de får ingen aktiv kylning utan måste avge all värme via godset. Såg att det fanns begränsingar på hur många minuter per dag man fick köra Mazzers större kvarnar i sträck för att de inte skulle bli överhettade!

Jag har som sagt var lagat några stycken Rocky kvarnar där startspolen och ett litet motstånd gått sönder och detta har troligtvis varit på grund av för snabba av/på cykler, som tur var har motorerna varit hela men de har säkerligen blivit påverkade negativt av att de andra komponenterna tagit stryk.

Hoppas informationen kan få användare av Rocky (och andra kaffekvarnar) att köra sina kvarnar lite bättre och också ge en förståelse för vad som händer i kvarnen vid snabba av- och påslag av motorn!
 

hrbrun

Well-known member
Jahaha... blev jätteglad när jag hittade den här tråden, hämtade Rocky och började jobba.

Jag kom till punkt (2) innan det blev stopp. Bokstavligt talat. Jag började vrida övre malskivan medsols för att ta loss den, men nu sitter den fast. Jättefast.

Vad göra? Tips...? anyone... hello....?

EDIT: punkt (2), medsols, det funkar inte. motsols däremot, det gjorde susen på min Rocky. Förvirringen är just nu irriterande på skrivbordet....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp