Cuisinart kvarn? Någon som vågat testa?

Buffeln

Well-known member
Trettio.se säljer kvarnar från Cuisinart som kostar 595 SEK. Den verkar vara försedd med timer och 18 gradig justering. Är det någon som är lika snål som jag :blush: och har vågat prova denna kvarn? Det hade ju varit fantastiskt om den gick att använda, men man brukar ju normalt sett få vad man betalar för är i livet :(
 

Dunne

Well-known member
Är antagligen som de andra kvarnar i det prissegmentet, inte för espresso. Duger till brygg, press och antagligen moka.
 

Daffy Duck

Well-known member
Nej, herregud nej!! Köp vad som helst men inte denna kvarn!!!

Denna kvarn är nog bland det absolut sämsta jag provat! Till och med min första knivkvarn gav ett bättre resultat! Maken till ojämnt resultat får man leta efter!

Anledningen till att jag har provat den var att jag fick i uppdrag av svärmor att leta reda på en billig kvarn och en presskanna som hon skulle ge bort i present. Efter lite surfande hittade även jag denna kvarn, och tyckte att den såg ganska trevlig ut i rostfritt. Sagt och gjort, efter en shoppingtur till Elgiganten tänkte jag att jag skulle prova den så jag var säker på att den fungerade. Ställde malgraden på mitten ungefär och tippade i några bönor. Det första jag reagerade över var att den lät ju faktiskt högre än min MDF! Efter att ha tittat på resultatet och konstaterat att det var väldigt grovt och ojämnt ställde jag ner den på det finaste läget och tippade i lite mer bönor. Resultatet var fortfarande mycket ojämnt, med korn av kaffe blandat med ett fint damm!
Inser fakta att detta är en riktigt värdelös kvarn och bestämmer mig tämligen omgående för att göra rent den och sedan försöka lämna tillbaka den. När jag skruvat av överdelen och tittar på malskivorna, ser det ut som om dom har lagt på ett lager teflon på dem. Skärpa finns över huvud taget inte! Efter en noggrann rengöring lämnade jag tillbaka den och köpte en Krups istället. Resultatet av den kvarnen var betydligt bättre! Inte för att jag tror att den skulle fungera speciellt bra till en espressomaskin, men till en nybörjare med presskanna som inte vill lägga ut mer än 5-600 spänn för en ny kvarn kan jag rekommendera att titta på den istället.

Som av en händelse tog jag några bilder på dels en (något suddig) malskiva och dels på återstoden av ett gäng hemrostade Kenya AB...

Bedöm själva...
 

Bilagor

  • Cuisinart1.jpg
    Cuisinart1.jpg
    39.9 KB · Visningar: 244
  • cuisinart2.jpg
    cuisinart2.jpg
    64.2 KB · Visningar: 235

Stefan Böna

Mr Microtext
Aaaaargh, rena skräckbilder det där!

Vilken tur att jag nyttjade krediten och köpte mig en Rocky istället! Hade funderingar på en sådan här kvarn som en "under-tiden-kvarn"...

Phew...

//Stefan (som inte köpte en CuisineArt eftersom magkänslan sade nej; ibland lyssnar jag på den)
 

majkeloak

Well-known member
Ja den där malskivan skulle jag snarare kalla bönkross. Den ser liksom inte ut att vara konstruerad för ett jämnt resultat.

/Mikael
 

Buffeln

Well-known member
Jo, jag gissade väll att den inte var någon höjdare. Det är skönt att detta forum finns så man slipper göra alla misstag själv :lol:
Jag har varit och nosat på en solis innan, men det lutar åt en begagnad minimoka...
 

MartinForsberg

Well-known member
Öhhh, har någon gjort kvarnskivor med den gamla metoden att använda modellera för att gjuta av ett original, eller vad sjutton var det som visade på den högra bilden?

Nej, skall ni se hur en kvarn skall vara byggd och hur kvarnskivorna skall se ut så kika på den här tråden (kika också in på skribentens bildsida!): http://www.home-barista.com/forums/...577.html?sid=2e113198cedf9d82d85704a409a12a43

Bilder som gör att åtminstone jag skall samla ihop en hög pengar för en Mazzer Mini Electric Modell B!!!!

Om man haft en Rancilio Rockykvarn så kan man se att de använde lite bättre modellera! ;^)
 

S-fors

Well-known member
Nej, herregud nej!! Köp vad som helst men inte denna kvarn!!!

Denna kvarn är nog bland det absolut sämsta jag provat! Till och med min första knivkvarn gav ett bättre resultat! Maken till ojämnt resultat får man leta efter!

Anledningen till att jag har provat den var att jag fick i uppdrag av svärmor att leta reda på en billig kvarn och en presskanna som hon skulle ge bort i present. Efter lite surfande hittade även jag denna kvarn, och tyckte att den såg ganska trevlig ut i rostfritt. Sagt och gjort, efter en shoppingtur till Elgiganten tänkte jag att jag skulle prova den så jag var säker på att den fungerade. Ställde malgraden på mitten ungefär och tippade i några bönor. Det första jag reagerade över var att den lät ju faktiskt högre än min MDF! Efter att ha tittat på resultatet och konstaterat att det var väldigt grovt och ojämnt ställde jag ner den på det finaste läget och tippade i lite mer bönor. Resultatet var fortfarande mycket ojämnt, med korn av kaffe blandat med ett fint damm!
Inser fakta att detta är en riktigt värdelös kvarn och bestämmer mig tämligen omgående för att göra rent den och sedan försöka lämna tillbaka den. När jag skruvat av överdelen och tittar på malskivorna, ser det ut som om dom har lagt på ett lager teflon på dem. Skärpa finns över huvud taget inte! Efter en noggrann rengöring lämnade jag tillbaka den och köpte en Krups istället. Resultatet av den kvarnen var betydligt bättre! Inte för att jag tror att den skulle fungera speciellt bra till en espressomaskin, men till en nybörjare med presskanna som inte vill lägga ut mer än 5-600 spänn för en ny kvarn kan jag rekommendera att titta på den istället.

Som av en händelse tog jag några bilder på dels en (något suddig) malskiva och dels på återstoden av ett gäng hemrostade Kenya AB...

Bedöm själva...

Ledsen för att jag skrämmer liv i en så gammal tråd men det där är en exakt kopia av kaffet som kommer ur min svarta C3 kvarn med uppsamlare, malskivorna är också identiska enligt bilden, det som kommer ur är allt från stora skaldelar och microskopiskt kaffedamm som inte fungerar till något.

Tänkte att det var bäst att varna för den, den var tänkt som press kvarn men den funkar inte till ens det.

C3 iKitchen modell 30-30697

Kanske skulle kunna användas till att...... ja om man fyller den med bly så kanske den eventuellt funkar som bokstöd...
 

Forumstatistik

Trådar
14,692
Inlägg
155,833
Medlemmar
19,378
Senaste medlemmen
Esraa
Topp