Vilket råkaffe ska man ha?

Silva

Well-known member
Även jag inser att jag måste prova rosta hemma. Första försöket kommer att bli i ugn. Finns det några varianter av råkaffe som är bra ur ett referensperspektiv? Tex gillar jag Mauro de Luxe extremt mycket. Där sätter jag ribban för bladningar. Finns det några liknande gällande bönor man ska rosta själv?
 

kaleii

Well-known member
Jag köpte nyligen 6 kilo från Sweet Marias, och valde då deras jättesampler (6 st halvkilospåsar) samt två kilo annat som jag valde själv. Min favorit hittills är Liquid Amber: http://www.sweetmarias.com/coffee.other.blends.html#liquidamber

Smakar typ varm choklad när man gör en latte. Helt sjukt.
Gillar även Puro Scuro väldigt mycket. Den ska jag rosta igen nu i helgen. Kör in dem i andra crack så att de blir rejält mörka.

Priset blev totalt:
6 kg kaffe: 50 dollar (310 kr)
Frakt: 40 dollar: (250 kr)
Tull: 243 kronor

Jävla tullverket.

Fast kilopriset blev ju ändå bara 134 kr. Hade dock varit 94 kronor utan tullen.

Jag rostar i ugn hemma i lägenheten också, bara så att du vet.
 

Englund

Well-known member
J&N:s Kenya AA och El Salvador är relativt lätta att lyckas med i början av rost-karriären.
 

zix

Well-known member
Ja, det är moms då eller? Låter för mycket. Tullen följer inte sina egna regler? Eller de trodde att det var rostat kaffe? Råkaffe ska vara tullfritt såvitt jag begriper.

Citat från svar till Kafei när han frågade tullverket:
"Såhär svarade tullverket mig:

"Orostat koffeinhaltigt kaffe går till varukod 0901 11 00 00 och är tullfritt, momsen på 12% tillkommer och beräknas på tullvärdet =varans värde + frakt- + transportförsäkringskostnader till första EU-gräns ort.

Om kaffet importeras för försäljninng, bör du kontakta Livsmedelsaverket.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen."
Från posten http://www.riktigtkaffe.se/showpost.php?p=42416&postcount=29
 

ake_l

Well-known member
Är det espresso du är ute efter?
Jag har köpt bönor från Gokaffe och kör följande blandning:

40% Santos (60 kr/kg)
40% Juncalito (110 kr/kg)
20% Monsooned Malabar (65 kr/kg)

Juncaliton rostar jag hyfsat lätt för att få lite syrlighet medan jag rostar de andra ganska mörkt för att få choklad/nöt smak.
 

knasper

Well-known member
SweetMarias

Fick mitt kaffe från SweetMarias igår. 5 kg råkaffe av blandad sort. Mycket att välja på, intressanta kaffen och snabb leverans (4-5 dgr) gör att det säkert blir fler ggr handlat därifrån.

Hämtade ut paketet på lokala posten och hade räknat med att få betala en del extra för att få ut det i form av (felaktig) tull och moms. Av det blev inget. Skall jag sluta mig till att:
Paketet helt enkelt smitit igenom tullen (SweetMarias har märkt det mycket noggrant gällande innehåll, värde o utskeppningsdest), tullen ser ändå ut att ha öppnat ett hörn och kikat in?
Tullen har fattat att orostat kaffe inte skall förtullas och bryr sig inte om att driva in ett momsbelopp på ringa ca 30 kr?
Det kommer ett inbetalningskort på posten - vänta du bara!?

kaleii: Jag tycker det verkar som du skall skicka ett brev till Tullverket och begär tillbaka det du betalat, möjligtvis bortsett 33 kr i moms.
 

kaleii

Well-known member
Fick mitt kaffe från SweetMarias igår. 5 kg råkaffe av blandad sort. Mycket att välja på, intressanta kaffen och snabb leverans (4-5 dgr) gör att det säkert blir fler ggr handlat därifrån.

Hämtade ut paketet på lokala posten och hade räknat med att få betala en del extra för att få ut det i form av (felaktig) tull och moms. Av det blev inget. Skall jag sluta mig till att:
Paketet helt enkelt smitit igenom tullen (SweetMarias har märkt det mycket noggrant gällande innehåll, värde o utskeppningsdest), tullen ser ändå ut att ha öppnat ett hörn och kikat in?
Tullen har fattat att orostat kaffe inte skall förtullas och bryr sig inte om att driva in ett momsbelopp på ringa ca 30 kr?
Det kommer ett inbetalningskort på posten - vänta du bara!?

kaleii: Jag tycker det verkar som du skall skicka ett brev till Tullverket och begär tillbaka det du betalat, möjligtvis bortsett 33 kr i moms.

Har du klarat dig så är det lugnt. De gör nog inget i efterhand.

Ja, det framgår väl nu att jag har lagt ut 200 kr som jag inte borde ha gjort. Men ärligt talat så pallar jag inte. Hamnade i bråk med dem i somras över 100 kronor som de oskäligen krävt av mig. Visst, jag fick tillbaka pengarna, men det tog 5 månader.

Så jag kan nog se de 200 kronorna som ett offer till tullgudarna för alla de tusentals kronorna jag har sluppit undan med under årens gång.

Fast den 1:a december så höjs importgränsen från 22 euro till 150 euro, så snart kan man ju importera det mesta utan risk för att börja grina.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp