Avkalkningsfest! (vid ändring till/från sommartid)

wesaft

Well-known member
Jag vet att det är många som försöker kalka av sina maskiner två gånger per år, så även jag.
Visst är det svårt att komma ihåg när, därför tänkte jag att alla på forumet kan kalka av samtidigt, som en temadag.
Det smarta är att vi gör det söndagen i samband med att vi ställer om klockan från sommartid/vintertid, lätt att komma ihåg. (och så slipper kanske även någon förälder att pinsamt komma med barnet för tidigt/sent till förskolan ;))

Så kan vi ta alla avkalkningsfrågor på en och samma dag, alla hjälper alla med ett aktuellt ämne. Kanske kan jag skapa en samlad post med länkar till olika tips/metoder.

Jag kalkar av på söndag, vilka är med mig?

PS. Skåne, Öland, Gotland och Uppsalabor med mycket kalk får också vara med som bonus såklart DS.

PS2. Glöm inte ställa om klockorna. DS2.

avkalkning
 
Senast ändrad:

Daffy Duck

Well-known member
Vad synd att jag hann göra det för nån dag sen då...
Men eftersom det är så kul att avkalka så jag kan jag göra det en gång till! Eller inte...
Blandade upp en påse citronsyra i en liter vatten och lät Simonellin stå över natten.
Det gick nästan åt 30 liter färskvatten för att skölja ur det. Allt tappat genom hetvattentappen... det tog några timmar kan jag säja. Jag kunde tappa strax under en liter innan kokaren blev för nedkyld att den tappade trycket. Nog för att den antagligen skulle behöva en omgång till, så tror jag att jag passar på partyt på söndag! :)

Fast det är klart, Pavonin kan ju behöva en omgång också...
 

wesaft

Well-known member
Gött o höra trots tajmingen Daffy, men då har du å andra sidan perfekt ingång till höstens fest nummer 2 :)

Sen 30 liter låter mycket, det går att komma undan med mindre om man tömmer hela kokaren på lösningen innan man sköljer, mer om dettas på söndag antar jag.
(en hel påse till en liter vatten är för mycket, 10g per liter är lagom.)

Gött treeefinger, då är vi två :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Gött o höra trots tajmingen Daffy, men då har du å andra sidan perfekt ingång till höstens fest nummer 2 :)

Sen 30 liter låter mycket, det går att komma undan med mindre om man tömmer hela kokaren på lösningen innan man sköljer, mer om dettas på söndag antar jag.
(en hel påse till en liter vatten är för mycket, 10g per liter är lagom.)

Gött treeefinger, då är vi två :)

10g per liter? Å f*n... Jaja, Då vet jag det till nästa gång!
Tyvärr finns ingen lämplig avtappning från kokaren, så jag hade inte så mycket att välja på!
 

Wannabe

Well-known member
Om jag hinner köpa grejer imorgon är jag också med. Har dragit på det ett par månader nu och behöver denna spark i röva för att få det gjort:)
 

wesaft

Well-known member
Inköpslista till de som inte har koll:
En påse citronsyra vid kryddorna någonstans.
Har för mig min kostade en tia eller något i den stilen.

arto föreslog obligatirisk öl för ordet fest var med :)

Wannabe, kul att du är med, just det som är meningen att vi startar en ny tradition att påminna varandra en gång i halvåret.
 

Fabian

Well-known member
min maskin är knappt ett par månader gammal, så vintertidsavkalkningen blir nog bra för mig med!
 

Wannabe

Well-known member
Inköpslista till de som inte har koll:
En påse citronsyra vid kryddorna någonstans.
Har för mig min kostade en tia eller något i den stilen.

arto föreslog obligatirisk öl för ordet fest var med :)

Wannabe, kul att du är med, just det som är meningen att vi startar en ny tradition att påminna varandra en gång i halvåret.

Va? Är det allt :huh:
Jag trodde man behövde nåt dyrt specialmedel.

Sen då? Vad gör man sen?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har iofs inte avkalkat Brewtusen än... men den är kopplad via ett avhärdningsfilter som matas med mjukt vatten. Så jag tror att jag drar ut på avkalkningstillfällena en del då. ;)

Kanske att jag hakar på till nästa avkalkningfest, då har den kanske fått tjänstgöra tillräckligt länge för att förtjäna att få syra i kokarna.
 

GuruX

Well-known member
Jag får väl ta att kalka av mina presskannor då =o)

Funkar inte ättika lika bra som citronsyra?
 

wesaft

Well-known member
Stämmer bra GLC.
Tips: lös upp i varmt vatten, spä sendan ut till en liter.

Sen har vi överkursen:
kalka av vattenkokaren
kalka av badrumskaklet :)
 

Rille

Well-known member
Va fan, jag är på också.

Har ju massa citronsyra hemma, ligger 3 ton på några pall på jobbet i stora säckar nere i källaren, bara att hämta när man behöver :)
 

wesaft

Well-known member
Kul Rille, då kan du hjälpa till att påminna mig sen om ett halvår :)
Hur går det med kampen mot lunginflamationen?
Krya på dig.

Har faktistk lagt in i avkalkningen i RKs kalender nu med påminnelse, seriöst.
 

Wannabe

Well-known member
Okej. Inför morgondgen. Hur går det egentligen till.

Jag har läst i bruksanvisningen till min Classic att man häller pulver/vattenblandningen i tanken. Ta bort spridarfiltret och sen är det bara att flöda igenenom blandningen genom brygghuvud och ångrör några sekunder. Sedan vänta 20 minuter och upprepa proceduren tills tanken är tom.
Sedan låta rent vatten flöda tills endast rent vatten kommer ut.

Korrekt?

Frågor som genast uppstår:

1. Detta förfarande borde ta hela dagen, med tanke på väntetiden mellan varje flödning. Stämmer det? Om det är så, är det någon fara om väntetiden blir längre någon gång (nån timma eller så), ifall man behöver göra annat en stund.

2. Ska maskinen vara varm vid start?

3. Hur vet man när man spolat helt rent? Syns det?

Jag nöjer mig med det så länge.
 

wesaft

Well-known member
Nu börjar det hetta till inför festen, jag har några kalla öl på kylning tom så itne arto0o0 klagar ;)

Bra att löäsa manualen.

1. 20 minuter x några vändor, om det tar en timma här eller 5h där gör inget. Tänk att det är pressad citronsaft i, inget farligt.
(Jag kommer nog köra först en vända, sen låta henne stå över natten med citronsyra i, sen spola rent några vändor på söndag)

2. Värmen underlättar vid tömning av stora kokare, syra löser upp kalk även när det är kallt, ni behöver inte ha på maskinen när ni väntar och slösa energi.

3. Smaka på vattnet, smakar det citron så spola mer. I eff första skede brukar vattnet se blått eller blågrönt ut, när vattnet är klart spola tills citronsmaken försvinner. (gör inget om det är pyttelite citronsyra kvar i kokaren, inte så noga)
 

Rille

Well-known member
inne på dag 5 med antibiotika... kaffet smakar inte så mycket just nu så jag har "fulkaffe" i kvarnen.

Vill ju inte slösa på det goda bönorna... Så då passar det att göra rent maskinen och pyysla lite när man orkar, sover ju dåligt, blöter ner sängen med svett hela tiden så man blir kall och varm om vartannat, hostar och sånt skit.
Men det är på bättringsvägen :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp