Sidan 3 av 43 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 343
    Senior Member wesafts avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Kul Rille, då kan du hjälpa till att påminna mig sen om ett halvår
    Hur går det med kampen mot lunginflamationen?
    Krya på dig.

Har faktistk lagt in i avkalkningen i RKs kalender nu med påminnelse, seriöst.

Okej. Inför morgondgen. Hur går det egentligen till.

Jag har läst i bruksanvisningen till min Classic att man häller pulver/vattenblandningen i tanken. Ta bort spridarfiltret och sen är det bara att flöda igenenom blandningen genom brygghuvud och ångrör några sekunder. Sedan vänta 20 minuter och upprepa proceduren tills tanken är tom.
    Sedan låta rent vatten flöda tills endast rent vatten kommer ut.

Korrekt?

Frågor som genast uppstår:

1. Detta förfarande borde ta hela dagen, med tanke på väntetiden mellan varje flödning. Stämmer det? Om det är så, är det någon fara om väntetiden blir längre någon gång (nån timma eller så), ifall man behöver göra annat en stund.

2. Ska maskinen vara varm vid start?

3. Hur vet man när man spolat helt rent? Syns det?

Jag nöjer mig med det så länge.
    God smak smakar gott!

Reg.datum
    mar 2006
    Nu börjar det hetta till inför festen, jag har några kalla öl på kylning tom så itne arto0o0 klagar

Bra att löäsa manualen.

1. 20 minuter x några vändor, om det tar en timma här eller 5h där gör inget. Tänk att det är pressad citronsaft i, inget farligt.
    (Jag kommer nog köra först en vända, sen låta henne stå över natten med citronsyra i, sen spola rent några vändor på söndag)

2. Värmen underlättar vid tömning av stora kokare, syra löser upp kalk även när det är kallt, ni behöver inte ha på maskinen när ni väntar och slösa energi.

3. Smaka på vattnet, smakar det citron så spola mer. I eff första skede brukar vattnet se blått eller blågrönt ut, när vattnet är klart spola tills citronsmaken försvinner. (gör inget om det är pyttelite citronsyra kvar i kokaren, inte så noga)

Senior Member Rilles avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    inne på dag 5 med antibiotika... kaffet smakar inte så mycket just nu så jag har "fulkaffe" i kvarnen.

Vill ju inte slösa på det goda bönorna... Så då passar det att göra rent maskinen och pyysla lite när man orkar, sover ju dåligt, blöter ner sängen med svett hela tiden så man blir kall och varm om vartannat, hostar och sånt skit.
    Men det är på bättringsvägen

Krya på dig Rille! Själv vaknade jag med bihåleinflammation idag. Funderade ett tag på att lösa det med grupprengöring men jag hittade inget blindfilter som passade min näsa. Brygghusborsten kändes lite brutal men kan man snorta avkalkningspulvret?
    Tack för kaffet!

Skulle gärna hänga på men det skall vara stort kalas i huset (svärmor) och det skulle inte ses som helt adekvat att stå och avkalka maskinen i alla förberedelser som skall göras.
    Inte att hänga på RiktigtKaffe.se heller.
    Så Hej Då på ett tag

Reg.datum
    mar 2006
    Den enkla lösningen: kör med citronsyran för att spara pengar, läs din manual, klart.

HX/giottoägare kan kolla in denna även om bilderna är borta just nu.
    http://riktigtkaffe.se/showthread.php?p=49725#post49725

Japp, jag har småstartat radan.
    Blandat ut citronsyran.
    Tömt kokaren.
    Kopplat ur vattennivåsensorn och fyllt hela kokaren.
    Kört ut lite lösning genom grupphuvudet och genom opv.

Nu har jag öppnat en öl slappnar av, låter syran jobba under natten, gäller att inte bli bakfull för fortsättningen i morgon, men det är nog ingen fara

Hur länge kan man köra citronsyran? Ingen risk för packningarna eller den redan porösa aluminiumkokaren?

Jag ska prova att hälla i citronsyra i min reservkokare över natten. Ska ta före- och efterbilder och lägga upp sen.

Jag har ingen öl att öppna :-(
    Tack för kaffet!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •